Ha häst på sin egen tomt?

fjutten

Trådstartare
Är inte helt säker på att tråden hamnade rätt, men jag hoppas det.

Jag håller på att läsa på för fullt alla detaljer av lagstiftning & rekommendationer för att eventuellt kunna ställa hem 2 hästar på vår tomt.

Jag skulle vilja höra lite fördelar & nackdelar med att ha hästarna hemma utifrån tid, ekonomi, praktiskt & så vidare.

Våra förutsättningar:
Hästarna är min unghäst som blir 2 år till våren & en kompis shettis ca 10år som går att köra & är allmänt trevlig.
Vi kommer att kunna "avvara" åtminstone 2000kvm för hage & på sommaren flyttas de till bete. Vår tomt är nyligen dränerad & det finns öppna partier & skogspartier.
Vi har ett fd ankhus/förråd som vi ganska enkelt kan göra om till ligghall (jag vill ha lösdrift), som kommer bli några kvm större än minsta mått/area. Den kan man även stänga för om man behöver sjukbox & fortfarande lösdrift till den friska hästen.

Jag trivs med de stallkompisar som står i samma lösdrift som vi står på nu, men that's it. I övrigt så är det inte många rätt.

Jag ska knata över till våra enda grannar (som bor 100m bort från vår tomtgräns) & höra vad de tycker, de har tidigare haft häst, men inte hemma på gården. Det går en ridväg genom deras tomt som de inte verkar bry sig om, men det kanske inte är samma som att ha hästar "tätt inpå"?

Hur som, fram med era tips, trix, råd & vett! :)
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Det måste finna uppvärmd sjukbox, något man bör ha i åtanke. Även om dina grannar inte bekymrar sig om att man rider förbi deras tomt/fastighet så kanske du ska skänka en tanke vad du gör med gödsel och vart det ska läggas/förvaras. Det är sånt som kan skapa osämja.

Byggnaden du ska använda till lösdrift, kolla så att den håller måttet när det gäller takhöjd.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Uppvärmd sjukbox måste man ha tillgång till som sagt, men det kan räcka att man har avtalat med ett närliggande stall/granne om att man får hyra in sig där vid behov. Så hade vi och vi fick tom ett sånt där speciellt tillstånd (är det typ paragraf 16 det heter?) eftersom vi funderade på att ha verksamhet.

Nackdelar med att ha hästen hemma på tomten(som vi upplevde):
- det är svårt om man vill åka bort, vem kan man anlita för att sköta hästarna? Även om någon åker dit två ggr per dag (om man kan hitta någon som kan tänka sig det ens) så står hästarna helt oövervakade resten av dygnet. Bara en sån enkel sak som att vara borta över natten/helgen kan vara pyssligt.
- förvaring av grovfoder. Har man plats att ställa upp ett antal stora hösilagebalar på tomten? Är tomten så beskaffad att höbonden kan komma och leverera? Det är SLITIGT att åka och hämta själv. Om hösilage ska ställas på marken måste den vara slät och rejält hårdgjord, annars bygger mössen bon i dem underifrån. Man kan inte ställa dem på pallar, i så fall måste man ha rejäl presenning emellan.
- hantering av grovfoder. Hur mycket äter hästarna? Bara typ två hästar kan normalt sett inte hinna äta upp en hösilagebal(stor rund) innan den blir dålig, då måste man kanske köpa mindre balar=dyrare per kilo. Hur ska man köra ut höet till hästarna? Stora balar kräver nästan att man har egen traktor eller minst fyrhjuling.
- gödselhantering. Vad säger de lokala reglerna, hur ska gödslet förvaras, vem kan hämta det osv.
- storlek på hagar, uppdelning osv. Hur löser man det om ena hästen blir sjuk och måste ha egen liten hage? Det är inte enkelt att bygga sjukhage mitt i vintern när det är tjäle.
- kan ena hästen vara ensam hemma när man rider den andra? Kan den vara ensam hemma om man vill åka på kurs med den andra?
- ridsällskap, det kan bli sjuuuukt trist att alltid rida ensam
- ridbana/ridhus, vill man kunna träna lite kommer man i längden vilja ha tillgång till ett ridhus/ridbana.
- löpande skötsel av hästarna, har man tid? Har man tid att göra morgonskötseln, fixa vatten och mat innan man drar hemifrån? Hur tidigt behöver man gå upp för att hinna? Hur löser man ev lunchfodring? Vi körde med foderautomat som förlängde ättiden och stoppade den full på morgonen.
- skötsel av betet, el, vatten, tillsyn, hur ska det fixas?

Fördelar är ju ganska uppenbara, det är underbart att kunna se hästarna exakt varje dag, fixa med flugtäcken på sommaren osv. Efter att ha haft hästarna hemma några vintrar kom vi fram till att vi föredrar att ha dem inackorderade större delen av året och bara ev ta hem dem någon period på sommaren när man vet att man vill vara hemma.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Tack för tipsen! :)

Vi har vid sjuk häst möjlighet att stänga för & värma upp del av den tänkta lösdriften så att "hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses".

Takhöjden har vi kollat, den ligger på 2,09m nu & ska alltså ökas till minst 2,25m.

Det är bland annat det jag tänker att jag ska prata om med grannarna, gödsel alltså :) Det jag hittar är att för 0-2 djurenheter så finns inga generella bestämmelser(=lagar). Så där får grannarna tycka till vad som funkar för dom & så följer vi de allmänna riktlinjer/hänsynsregler som finns. Våra grannar är otroligt bra & vi har en bra grannsämja, så det är väldigt viktigt för mig att hålla det så :)
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Min första tanke är att hagen blir väldigt liten. Ynka 0.2 hektar för två hästar. Den lär bli lervälling på vintern:/
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Tack så mycket! :)

Det är såna saker som jag funderar över och som det är nu i lösdriften hon står i så är det bara tillsyn & fodring en gång per dag (ibland fler gånger tillsyn, men helt säkert bara en gång), olika tid olika dagar. Så tillsynen skulle bli klart bättre hemma. Det är inte helt lätt att få fatt på en lösdriftsplats här i krokarna.. & jag bannar mig själv för att vara så petig med allt. Men som det är nu går mycket energi åt till att oroa mig & bli irriterad.

Vi åker i princip aldrig bort då vi har 3 hundar & 2 katter också. Så oavsett behöver vi ha djur & husvakt, men det är en sak som spelar in så klart.

Vi har plats att ställa upp en del foder, men där behöver jag mäta & räkna ytterligare. Det finns plats för större fordon att ta sig in & även vända på parkeringen.

Hagen kommer att vara uppdelad i två (ev tre), en mindre & en större, där det skulle vara lätt att dela av, även på vintern.

Shettisen kan vara ensam längre stunder & min unghäst får jag vänja med det. Ridning blir inget på länge, men jag har en del av hagen som jag kan använda som rundcorall & sen finns ridhus & paddock att hyra in sig i på skrittavstånd.

Min tanke är att köra någon slow-feeding variant & ha en el-vattenkopp, för att så mycket tid som möjligt ska gå åt till hästarna & inte skötsel.

Det är en hel del att klura på. Har flera vänner med hästar hemma, med oliak förutsättningar & de trivs kalas med det, men jag har varit stallvakt mitt i vintern & med både stall & lösdrift, så visst vet jag att det inte bara är rosa moln & gulligull ;)

Tack igen för tips & tankar!! :)
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Tack för tipsen! :)

Vi har vid sjuk häst möjlighet att stänga för & värma upp del av den tänkta lösdriften så att "hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses".

Nu är det inte hästens termiska komfort som ska tillgodoses, utan möjligheten för veterinär att ställa hästen i dropp om behovet finns och då behövs lite varmare. Eller andra lite mer värmekrävande behandlingar.

Just en gödselhög tenderar att dra till sig allehanda skrot, råttor/möss, insekter osv. Så även om det inte finns en lag i detta fall, så är det jätte bra med en bra kommunikation ändå vilket du verkar ha om jag förstår dig rätt.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Det är väldigt litet i mina ögon, ffa för en unghäst som ska ha stora ytor att röra sig på.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Forst a framst ursakta att jag inte har ett svenskt tangentbord...

Jag hade hastarna hemma pa var tomt mellan 2005-2010, var tomt var da 6600 kvm, skulle tro att jag anvande just en 1/3 till hastarna vintertid, den gick da runt byggnaderna sa "langmassigt" va den minst 100 m lang, men den va nog aldrig bredare an typ 10 m , ingangen till losdriften va ung i mitten pa denna "hage" och dar hade jag som mest 3 hastar, (plats for minst 5) men iaf... Hade unghastar dar och och hade inget problem med varken dem eller grannar (som forvisso bodde minst 500 m bort oavsett).

Pa somrarna fick de aka bort pa bete, och fore och efter ga pa resten av tomten och beta ner tradgarden ;)
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Inte mindre än vad merparten av Sveriges hästar har att röra sig på. Är den typ fyrkantig blir den 40 gånger 50 meter. Inte alls litet.

Storleken är ungefär som en lite större normal ridbana.


För en unghäst är det minimalt, liksom sällskapet troligen inte är så inspirerande. En unghäst behöver kunna röra sig över stora ytor och leka för att bli stark och hållbar.
För en lösdrift är ytan liten
Om ytan inte är j-vligt väl dränerad och det blir lerperioder så kommer hästarna bada i gyttja.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Det är ungefär så som vi har det. Vi byggde om vår gamla vedbod, 4x4m,till lösdrift. Vi har inte frågat grannarna, men de har egna hästar. Däremot frågade vi en på kommunen om det krävdes något tillstånd, men eftersom vi bor precis utanför stadsplanerat område, så krävdes inget.

Gödselhanteringen har vi löst så att vi lägger dyngan på en släpkärra och när den är full så pratar vi med bonden om vilken åker vi får lägga gödseln på.

Vår hage är ca 3000 kvm, det är lite i minsta laget tycker jag, men då hästarna är äldre (23 och 25 år) behövs inte så mycket utrymme för dem. Marken är sandbaserad, så det kommer inte att bli lerigt.

Lycka till med dina hästar och ditt lösdriftsbygge!
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Om du ska ha så små hagar så schakta bort alla matjord och hårdgör ytan med hjälp av grus. Annars lär det bli fruktansvärt lerigt. Vi har större hage än vad du har tänkt och tar in hästarna på natten på vinterhalvåret men ändå blev det lerigt men nu efter att hagen blivit hårdgjord så fungerar det bra. Att ha hästarna hemma ser jag enbart fördelar med.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Höj ytterligare lite till. Tänk på att bädden bygger en del också. Eftersom ni ändå ska lyfta taket menar jag :) Kolla också de lokala ordningsföreskrifterna för din kommun. Det kan finnas krav som kommunen ställer angående att ha häst på tomten.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Hagen blir ju pluttliten?

Vi har fyra stora kallblod på 1600 m2 under vintern (brukar vara från 15/11 - 15/5). Underlaget är hårdgjort och dränerat efter konstens alla regler, och hästarna rör sig verkligen mycket där.
Vår hages yta motsvarar två normala ridbanor, jag tycker inte det är särskilt lite.
Sommartid går de dygnetrunt på 6 hektar.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Tack så jättemycket för alla svar! :D Ska ta allt i beaktning när vi fortsätter att räkna & kika på allt man behöver tänka på. Det viktigaste för mig är att min häst har det så bra som möjligt.

Hagen(vår tomt) känns inte liten & hästarna kan utan problem springa i full fart, tanken är att de ska ha tillgång till så stor yta som möjligt hela tiden, alltså inte dela av om det inte är nödvändigt. Som alternativ till medelålders shettis så har jag en annan vän som vill låna ut sin shettis-åring, som då kanske är roligare sällskap för min fröken.
Sen är det troligen ingen lösning "för alltid", men en mycket bättre lösning än vad som erbjuds där hon står nu.
Vi bor utanför stadsplanerat område & vad jag har sett så finns inga speciella regler, men ska höra med kommunen.

Jag har pratat med grannarna idag som tyckte att vi absolut kunde göra så, men frun erbjöd sig ändå att kika runt bland deras vänner som har lösdrifter.

Kommer troligen att kunna låna utrymme för foder osv, men annars så är min man en rackare på att bygga :)

Ska visa tråden för min karl när han kommer hem så ska vi se om han är lika pigg på att ha hästarna hemma, det var nämligen hans förslag eftersom han ser hur mycket energi det tar av mig & hur irriterad jag blir.

Tack igen för alla svar, jag vill gärna ha mer input, det verkar vara lite delade meningar, men jag tror att om vi får till en bra ligghall & möjlighet för veterinär att behandla så ska det nog gå att få till ett finfint hästliv om det är så :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

Storleken är ungefär som en lite större normal ridbana.

En normal ridbana är 20x40meter, dvs 800 kvadratmeter. TS skriver om en yta som blir knappt tre gånger så stor som en normal ridbana.

Visst kan man önska hagar på flera hA till alla hästar, men jag tror att TS mycket väl kan ha två hästar på den ytan varav en är en shettis. Det är, som redan framförts, vanligt med betydligt mindre hagar än så utan att hästar verkar fara illa av det.
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

För en vinter hage och 1 1/2 häst räcker er mark bra till, bara man grusar upp ordentligt runt vatten, foder och lösdriften.
Det är ungefär vad jag har i ena hagen, gick utmärkt att ha en storhäst och en liten b ponny där året runt, hade inte dränerat eller hårdgjort ngt och hade dem uppstallade på natten.

Marken höll bra, blev lite lerigt vid ingången men slitaget blir som efter en häst. Ponnyer under 105 räknas inte :p
 
Sv: Ha häst på sin egen tomt?

När det gäller gödsel så blir det inte särskilt mycket av två hästar över en vinter.
Är man noga med att slänga upp gödseln i en hög så kan man klara sig med en ganska liten gödselplatta.

Är man noga med att sköta gödselstacken så har man bra kompost sen som kan köras ner i trädgårdsland och rabatter.

Strör man med torv så blir dessutom gödseln EFTERTRAKTAD efter kompostering då det är superfint till trädgårdsodling.

Problemet är att många hästägare bara tippar gödseln från rullebören och sedan när de kommer ut nästa gång så tippar man igen bredvid. Dvs man får en gödselstack som är låg och tar upp stor markyta. Det rätta är att antingen bygga en ramp som är flyttbar och som innebär att man kan relativt ergonomiskt kan få upp stacken i höjd eller att man kastar upp gödseln från rullebören med grepen för att skapa en så HÖG hög som möjligt.

Läs en bok om trädgårdskompostering, där finns många fina tips om hur man kan få gödsel och diverse organiskt avfall ( tex gräsklipp fr gräsmattan) att omvandlas till värdefull kompost. ( Och en gödselstack är ju inget annat än en STOR kompost).

Man kan också plantera in kompostmask i gödselhögen, den skyndar på processen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp