Ha häst ensam i stall?

Lilleskutt

Trådstartare
Vet ej om jag lägger frågan på rätt ställe, men.
Får man ha en häst ensam i ett stall om den ser andra hästar som står i närheten dagtid?
 
Sv: Ha häst ensam i stall?

Om du menar att ha en häst ensam i stallet och sedan den ser grannens några hundra meter bort så lär det vara nej. Troligen är det okej att ha hästen ensam på natten och dela hage med grannens, men det får du höra med djurskyddet. risken är att grannen beslutar sig för att använda en annan hage.
 
Sv: Ha häst ensam i stall?

Det är alltid en fall till fall bedömning.

Så här står det i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2007:6) om hästhållning

2 kap. 1 § Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Motivtext: Hästar är flockdjur. Frilevande hästar lever
i små grupper om 5-10 djur. De har ett behov av social, helst fysisk, kontakt med andra men har även socialt utbyte av andra hästar inom syn- och hörselavstånd. En häst som utan att visa tecken på akut stress, stereotypier eller apati, står ensam i ett stall nattetid men dagtid vistas i hage där den
har andra hästar i omedelbar närhet som den kan se och höra, har förmodligen fått ett minimibehov av social kontakt uppfyllt. Om däremot en häst står avskilt i ett stall där det finns andra hästar som den inte kan se eller höra, och hästen ifråga visar tecken på akut stress, stereotypier eller apati, kan det ifrågasättas om dess behov av social kontakt är tillräckligt tillgodosett. För vissa individer kan kravet uppfyllas genom kontakt med andra sociala djurslag såsom nötkreatur eller får. Människor kan uppfylla det sociala behovet hos vissa hästar. Det gäller om hästen har kontakt med människan under stor del av dagen. Exempel på detta är hästar som används i skogsarbete eller vallning av andra flockdjur.
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.
Motivtext till de allmänna råden: I många fall krävs att en häst hålls med en annan häst för att behovet av social kontakt ska tillgodoses. Detta innebär inte att de måste vistas i samma hage, även om det är att föredra. Hästarna bör stallas upp så de kan ha fysisk kontakt. För att hästen ska få ett väl fungerande socialt beteende är det mycket viktigt att unga hästar hålls och rastas med artfränder. Vilket socialt utbyte ett djur har med en individ av annan art beror till stor del på vilken uppväxtmiljö/tidiga upplevelser djuret haft. Ett djurs sociala utbyte av en människa beror även det på uppväxt och tidiga upplevelser av människor. De djur som inte har haft någon kontakt alls med artfränder sedan födseln uppvisar sådana beteenden (onormala beteenden) som gör att de senare i livet är mycket svårare att
sammanföra med en artfrände.
 
Sv: Ha häst ensam i stall?

Det beror nog på hästen och hur den reagerar på att vara ensam.

Jag har en bekant som har en häst ensam dygnet runt. Inga andra hästar finns inom synhåll.
Han har haft besök av en djurskyddsinpektör efter en anmälan av någon som reagerat på att hästen går ensam.
Men han fick inga anmärkningar på sin hästhållning. Detta pga att hästen inte visade några tecken på att må dåligt av sin ensamhet samt att ägaren är hemma så pass mycket att hästen får sällskap av honom och då får sitt sociala behov tillgodosett.

Jag tycker detta är mycket konstigt, men det är så ägaren berättat det för mig.
 
Sv: Ha häst ensam i stall?

Man ska alltid ha sällskap till hästen, dock så finns det ju särskilda fall när man inte kan springa ner till byn och köpa en sällskaps häst bara för att en innaccordering flyttat i förtid eller inte flyttat in samma dag föregående åker t ex. :p

Har nu i jul passat en äldre herre som gått ensam i ca 2- max 3 veckor, första dagen kallade han på sin kompis men sen har han lullat på i sin egen takt. 30 är gammal så ville inte flytta hem honom till mitt stall pga omställningen. Men han led inte, åt bra och fick lite promenader. Nya hästkompisen kommer i veckan har jag för mig.


Hade det varit min fux toka som fick gå ensam så hade hon fått fnatt dock :p. Min gamla ponny hade dock klarat det galant utan stress.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 052
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 089
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp