Ha aldrig. *skriver av mig*

V

Vaccan

Ha aldrig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Halsband på katten ute!
Att ha ett stumt halsband kan orsaka strypning, ett töjbart kan orsaka brutna ben, jag har ägnat min kväll åt att hitta, locka fram och undsätta en svart katt en granne hittat som fastnat med benet under halsbandet och hade således benet rakt upp mot ansiktet.
Halsbandet var förvisso töjbart men inte hur mycket som helst, det var töjt till sin spets och helt omöjligt att få upp det där förbannade spännet (fick ta en sax).

Förövrigt stod det inget namn i halsbandet (varför då ens ha det :confused: ) katten är svart och såklart okastrerad och hon löper :crazy:
Jag ska personligen göra lite efterforskningar och läsa lusen av mesen som äger katten som inom ett par dagar kommer vara på tjocken.
Egentligen skulle man väl kanske räddat den in i värmen (det tog emot att inte göra det) men jag har alltså tre katter redan. Tre.
Två stora kastrater och en liten "jag är snart könsmogen"-katt.

Usch.

Sv: Ha aldrig. *skriver av mig*

Å hur kan man vara 100 på att hon gör d då?.... en av mina kastrerade honor beter sej precis som en löphona ibland (är kollad av vet flera gånger å är inga fel på henne).

Därför att i 99 fall av 100 är en honkatt som uppvisar löpbeteende en löpkatt och har iaf äggstockarna kvar. ;)

Säger som Sol. :)

De löphonor jag har haft att göra med har man inte kunnat ta miste på. :crazy:

Grr... Folk! Inte ens namn eller telefonnummer i! Vad är då meningen? :mad:

Annars kan man ha ett halsband som löser ut om katten skulle fastna! Visserligen går det åt några stycken på ett år men det är det helt klart värt!

Jag har andra erfarenheter i ämnet.
Min katt blev skjuten pga att den inte hade halsband på sig.
Jägaren trodde den var en vildkatt!!!
Trots att den var rund o fin, glansig o härlig i pälsen och i ypperlig vigör.
DÄRFÖR släpper JAG aldrig mer ut en katt utan halsband. :cry:

Får man verkligen skjuta en katt så utan vidare?

Var den öronmärkt då?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, i allafall inte i det här området, då det är klassat som tättbebyggt område. Vi valde att informera jägaren om att hans gärning är straffbar, efter att ha pratat med polisen.
Han bad många gånger om ursäkt, och vi kände att en anmälan ändå inte leder till att katten blir levande igen.
Det var verkligen hemskt, så många katter hinner man ju faktiskt inte med under sin livstid. Hittills hade vi haft turen att våra katter blivit mycket gamla. Den här katten kom bara "halvvägs" i ålder.
Men jägaren verkar fått sig en beta, efter vi läst lusen av honom.
Sorgen har en förmåga att dröja sig kvar längre, när katten inte dog av ålder eller sjukdom.

Helt sanslöst! Sånt ska väl jägare veta!?

Gammal gubbe, han verkar faktiskt var lite "bakom" om jag ska vara ärlig.
Fast å andra sidan borde man kolla upp lite mer vilka man beviljar jaktlicens. Men det kanske är en allmän mans-rättighet oavsett lämplighet?
Man diskuterar ju omprövning av körkort på gamla dar, det kanske också vore något vad gäller jaktlicens?

Vi halsband som löser ut om katten fastnad på båda våra. Fast iland när de har tappat ett och innan man hinner köpa ett nytt har vi ett töjbart på och det har fungerat bra hitills. På våra halsband står telefonnummer hem till oss och så är det reflex på så att man ser de på kvällen om de skulle få för sig att gå över vägen.

Nu är jag inte alls säker på den här saken men om jag int minns helt galet så har det varit tillåtet förr att skjuta katter utan halsband. Vet ej hur väll det stämmer visserligen men har hört attd et varit så.

Just för den sakens skull har vi halsband på våran katt (föräldrarnas katt numera).
Dessutom, domdär halsbandhängena som man skriver namn adress i osv ramlar ständigt av våran katt. Köpervi ett och sätta på henne så ramlar det av sakka dag. Hur hon bär sig åt? No idea! Så för vår del är det lönlöst att ha en sån på vår katt.

En extra stor anledning till att vi har halsband (självutlösande) på Tussan är för att vi har ruggigt elaka grannar som hatar katter (självklart finns det dom som älskar katter med!) och dom skulle inte ha något emot att sjuka vår lilla kissekatt om det inte vore för att hon har halsband. Oavsett vad lagen säger... They dont care. :(

Håller med så borde det absolut vara!

Skriv telenummret PÅ halsbandet med en vattenfast penna istället. Funkar mkt bättre.

Här fångade polisen för ett par år sedan in många katter utan halsband och avlivade dem. Vår katt höll på att stryka med , men som tur var var hon öronmärkt så polisen kom tillbaka med henne. :banana:
Anledningen till infångningen var att vår gamla granne hade dött , han brukade mata vildkatterna (10-20) , våra andra grannar klagade och sen kom polisen och avlivade.
Så , om katten inte är öronmärkt , chipmärkt eller bär halband, se till att den får ett halband eller blir märkt. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka