Gurka, bra för kaniner?

E

Ellinore

Mina kaniner tycker mycket om gurka. Men är det bra för dem?

Sv: Gurka, bra för kaniner?

Jag ger min kanin gurka ibland också, dom älskar det. Jag kan inte tänka mig att det är dåligt på något sätt, det innehåller ju i princip bara vatten...

Precis, med över 90 % vatten är det inte så mycket som kan vara dåligt för dem =0)

jag ger också mina kaniner gurka å gud va de älskar det...
men jag har tänkt på en sak... jag ger de tomater också? är det bra?
och typ paprika, rädisor, äpplen, och allt annat man brukar ge dem.
himla kul att äntligen ha kaniner som äter grönsaker. min förra kanin hatade grönsaker. han vägrade helt enkelt att äta dem... :smirk:

Nej det är ingen fara för kaniner att äta gurka.
Jag brukar ge mina kaniner gurka på sommaren, så att de får lite vatten i sig... De innehåller juh till största delen vatten.

Har gett alla mina kaniner jag haft av det och kompisar ger deras kaniner det också. Det är inte farligt på ngt sätt! :d

Min kanin (och marsvinen med för den delen) äter gurka flera gånger i veckan. Som sagts tidigare så innehåller det ju mest vatten.

gosebus skrev:
jag ger också mina kaniner gurka å gud va de älskar det...
men jag har tänkt på en sak... jag ger de tomater också? är det bra?
och typ paprika, rädisor, äpplen, och allt annat man brukar ge dem.
himla kul att äntligen ha kaniner som äter grönsaker. min förra kanin hatade grönsaker. han vägrade helt enkelt att äta dem... :smirk:

Tomater är det ingen fara med. Inte heller äpplen, morot, päron osv. Det mesta i grönsaksväg brukar gå bra! Dock ska man tänka på att en del kaniner har känsliga magar. Min kan tex. inte äta päron eller sallad, då blir han dålig i magen :( .
Paprika tror jag är sånt man ska vara försiktig med då det kan orsaka gasbildning och det kan vara smärtsamt. Men i små mängder bör det gå bra!

gurka är jättebra för kaniner. Min förra var dåligt på att dricka ordentligt och blev lätt utorkad,
han fick gurka var- varannan dag och det fungerade super!

Äpplen och päron är också gasbildande i större mängder, så det sa man inte ge för mycket av.

okej, men man ska väl inte ge för mycket av det? För det finns ju inte så mkt vitaminer i det.

Alla frukter och grönsaker tycker jag att man ska vara avvaktande med om man ska testa att börja ge den nått nytt.
Först och främst ska ju magen vänja sej vid det nya och sen finns det ju djur som inte tål alla godsaker.

Min franska vädurshona tål i sallad då hon blir konstig runt munnen och min dvärgvädurshona tål inte tomater då henne öron svullnar upp (?? :smirk: )

Min kanin (och mitt marsvin) ääälskar gurka och det har inte varit några problem. Sallad däremot kan ge kaninen diarré.

Just de sakerna jag skrev ska man inte ge för mycket av, just för att det är gasbildande. I all sorters kål brukar det finnas mycket C-vitamin, och i äpple och päron finns det en del också. Att något är fattigt på vitaminer innebär inte att det är farligt att ge, det kan ju vara mättande ändå.

Allt som är uppräknat i tråden är ok att ge, men vissa saker i mindre mängder. Känner till en kanin som dog av att äta för många äpplen =/

Liknande trådar

Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Krålus
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
531
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama