Gunga med i sadeln

Rosenblad

Trådstartare
Jag får i princip kritik varje ridlektion att jag gungar fram hästen i skritten. Jag vet inte hur jag ska göra för att sluta med det. Jag gör det automatiskt just för att följa med hästen i sina rörelser och för att "trycka" på lite extra.

Något tips hur jag ska sluta gunga med i sadeln?

Sv: Gunga med i sadeln

man ska gunga fram hästen..eller gunga man ska använda sätet.
speciellt i skritten..den e ju ganska lätt o förstöra.

Hon kan nog mena att du sitter och "juckar" för mycket, och därigenom stör hästen. Alltså att du för hela ditt bäcken fram och tillbaka.

Testa att föra fram en höft åt gången, lite som när du cyklar. Höger höft fram när hästen använder sitt högra bakben och vise versa. Då hämmar du inte hästens rörelser.

Sitt bara rätt upp och ner i sadeln, slappna av och känn hur hästen rör sina bakben, så får du snart in känslan.

Lycka till! :bump:

det är skillnad på att följa med i hästens rörelser, och överdriva dem genom att tappa kontakten med mage eller korsrygg och därigenom "jucka" eller gunga med överkroppen.

stötupptagningen från hästens gångarter bör ske i sätet, och då kan inte sätet vara en helgjuten klump. Fånga upp rörelserna från varje sida i taget, så att dina lår följer med i antingen cirklar eller uppåt-neråt, som en trampmaskin.
som ryttare måste du ha kontakt med dina magmuskler. flex bör finnas från rak rygg till "ihopknycklad" mage, inte från rak rygg till svank. du måste ha en hel muskelkedja från nacken till svanskotan, utan svankavbrott, varken i ryggslutet eller nacken. ryggen ska inte vikas bakåt, utan hela tiden rulla med i hästens rörelser framåt precis som en häst som trampar under sig.

Rosenblad skrev:
Jag får i princip kritik varje ridlektion att jag gungar fram hästen i skritten. Jag vet inte hur jag ska göra för att sluta med det. Jag gör det automatiskt just för att följa med hästen i sina rörelser och för att "trycka" på lite extra.

Något tips hur jag ska sluta gunga med i sadeln?

Testa att skritta barbacka, då känner du hästens rörelser tydligt,och kanske kan känna efter vad som är "lagom" att röra sig själv utan att störa hästens rörelser.
Då hamnar du också automatiskt i en lodrät sits, och kan, precis som flera skrivit här, röra en höft i taget och "lyfta upp" hästens bakben med din hjälp.
Som en duktig instruktör i centrerad ridning sa till mig en gång;

- Glöm inte att rumpan består av två halvor!

Se till att hästen går framåt av sig själv så att du inte känner att du måste driva med sitsen hela tiden.

Framgår inte av din tråd om du har egen häst eller rider på ridskola eller annat.
Själv brukar jag också få samma kritik på slöa hästar, då jag omedvetet driver med sätet. Om det går, försök rida en häst som är framåt i skritten och sitt så stilla du bara kan och bara känn. Sedan kan du försöka slappna av och bara låta kroppen gunga med i hästens takt - inte i din takt.

Kort sagt - driv inte med sätet i skritten - använd skänkeln.

Silver Girl skrev:
Själv brukar jag också få samma kritik på slöa hästar, då jag omedvetet driver med sätet. Om det går, försök rida en häst som är framåt i skritten och sitt så stilla du bara kan och bara känn. Sedan kan du försöka slappna av och bara låta kroppen gunga med i hästens takt - inte i din takt.

Kort sagt - driv inte med sätet i skritten - använd skänkeln.

Jag rider på ridskola en dag i veckan och har nyss börjat efter ett uppehåll på 4-5 månader.

Det är precis det som jag har så svårt för! Att bara använda skänkeln, för jag vill hela tiden "hjälpa till" med sitsen och jucka :o :crazy:.

Ska testa det som någon nämnde, att låta mitt högra bäcken följa med hästens högra framben och tvärtom. Tack för tipset :)!

Det säger min tränare också.
Och upptäckte att hon hade helt rätt. När jag lärde mig sitta mer still i sadeln blev även hästen lugnare

MosterMia skrev:
Testa att föra fram en höft åt gången, lite som när du cyklar. Höger höft fram när hästen använder sitt högra bakben och vise versa. Då hämmar du inte hästens rörelser.
:bump:

Vill bara uppmärksamma... se upp så du inte börjar "vagga" ,vilket händer om man inte tänker sig för...
om du har möjlighet, så be någon filma dej..det är till stor hjälp och mycket nyttgt för sin egen sits=)

lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar