Ska inte stenmjölslagret vara hårt? Alltså, det brukar väl hårdgöras?? Jag är ny på det här med att göra paddock, men det är vad jag hört, läst osv osv.
Problemet kanske är att flisen inte är blandat med något annat i den paddocken?
Stenmjölet ska vara hårt och packat. Det ska ligga under topplagret och över vad man nu har för sten etc under för att det ska sätta sig och vara lite dränerat. Det ska inte harvas upp. Det ska hårdgöras och packas för att botten under det inte ska röra sig.
Det är ju inte ovanligt att man maskinellt plattar det för bästa resultat.
Över det har man det material man vill rida på, i det här fallet då grus och gummi.
Mina tränare har haft sitt underlag i mer än 10 år har jag för mig. Det har kanske behövts fyllas på med något under åren.
Men det har inte behövt göras om från botten.
Det sköts dock ordentligt och harvas i stort sett dagligen.
Lite då och då kan man behöva flytta lite större massor om det glidit av att man hoppat, longerat etc och bara harvning inte riktigt räcker.
Men det gör de själva med traktorn.
Jag har bott och jobbat där. Så jag har sett vad banan kräver och vid vilka årstider den reagerar hur.
Den enda gång det blir problematiskt är när det börjar tina om det blandats ner snö i banan och det blir som en isskorpa under. Det brukar gå över på några dagar.
Och en balanserad häst kan man rida förutsatt att man har snowgrips eller sulor. Halare än så blir det inte.
Jag hade däremot inte hoppat eller longerat mer oskolade hästar då.
Så att det är gummi betyder inte att det behöver bli dåligt, upptrampade spår och material som är ojämt.
Men man måste sköta det och man måste ha anlagt det korrekt från början.
Det gäller både harva ofta nog och inte för djupt. Samt skotta kanter och ev flytta lite massor om det blir djupt/tungt någonstans och tomt annorstädes.