Sv: gummibett

RÄTT STORLEK....det är absolut nödvändigt....annars finns risken att hästen får brännblåsor på lanerna och på läpparna ifall bettet gnids fram och tillbaka....

Har du ett rakt metallbett gör det inte så mycket ifall det är någon ½ cm för stort....med ett syntetbett kan du då få gnidskador i forma av ömhet och/eller blåsor...

Jag måste korrigera min tidigare uppgift om att mitt Novabett skulle vara 1 år...det är 2 år och fortfarande helt och fint utan skador....

Var hos Nettan som har Charlies Häst och Hund idag och tittade då efter vad betten kostade...dagspriset är: 289:- för ett vanligt Novabett....

Jag har ett likadant, tyckte att hästen funkade bättre på det i från början.

Bettet låg väldigt konstigt i munnen på henne. köpte 11,5 istället för 10,5 därför att den såg så litet ut. Men den sitter väldigt tajt och "läpparna" pyser ut. ser ut att kunna sitta bättre med bettskivor, men det får inte plats. dessutom är bettet väldigt tjockt ute i kanten.

Fräter gör det nog inte, men friktionsskador på slemhinnorna kan det bli. Speciellt om bettet är för långt (vilket ju fortfarande inte är ovanlig... :angel: ) och kan glida fram och tillbaka i munnen.

snigelfarmor skrev:
pelham är ett rakt bett, enligt mig ett av de snällaste betten du kan stoppa i en hästs mun. Sen hänger resten på den som äger armarna.

Jag syftade på alla tjocka travbett, crescendobett, entömsbett, svampbett man har hittat på för att man inte har en ordentligt utbildning på sin häst. Detta gäller ju alla hästsporter, men enligt mig mest de sporter där snabba pengar ofta är målet. Enligt erfarenhet. Nog om detta.

Jag är väldigt nyfiken på detta gummibett ändå, nånting har vaknat i mig. :)
Får era hästar inte skav i mungipan av gummibett?

/jenny

Smaken är som baken, delad... Pelam överbetslar man sin häst med tycker jag... Visserligen andvänder jag det ibland! :d

pinky skrev:
Fräter gör det nog inte, men friktionsskador på slemhinnorna kan det bli. Speciellt om bettet är för långt (vilket ju fortfarande inte är ovanlig... :angel: ) och kan glida fram och tillbaka i munnen.

Slemhinnorna, vart då?!? *nyfiken* För friktionsskador låter alvarligt enligt mitt öra.. :crazy:

en fråga som ständigt kommer upp i mitt huvud när gummibett diskuteras är varför ett gummibett skulle vara mjukare? om man trycker på ett gummibett så är det en väldigt liten skillnad mot ett metallbett, tänk då på att detta ligger mot mungipan som ändå är delvis flexibel, vilken skillnad gör det? Ett gummibett går ofta att böja något i mitten, men hur hårt måste du inte då dra i hästens mun? och när du är uppe i den styrketävlingen tror jag inte hästen bryr sig ett smack om att bettet är "mjukare" och böjer sig något. nej, personligen tycker jag inte det spelar så stor roll som alla vill få det att låta som. Sen ska man givetvis se hur det funkar på den enskilda hästen, men jag tror att med bra händer och utbildning av hästen kan man ha nästan vilket bett man vill. fast jag glömde lägga in här att jag inte är förtjust i de tvådelade, akta gommen!, och att det givetvis ska vara av rätt storlek!

ska man dra det till sin spets är allt du stoppar i din hästs mun överbetsling, det finns ju folk som rider sina hästar utan nåt, bara med röst o säte :) Dit har inte jag kommit med min häst..men sträva får man väl?

/jenny

PiperGarden skrev:
en fråga som ständigt kommer upp i mitt huvud när gummibett diskuteras är varför ett gummibett skulle vara mjukare? om man trycker på ett gummibett så är det en väldigt liten skillnad mot ett metallbett, tänk då på att detta ligger mot mungipan som ändå är delvis flexibel, vilken skillnad gör det? Ett gummibett går ofta att böja något i mitten, men hur hårt måste du inte då dra i hästens mun? och när du är uppe i den styrketävlingen tror jag inte hästen bryr sig ett smack om att bettet är "mjukare" och böjer sig något. nej, personligen tycker jag inte det spelar så stor roll som alla vill få det att låta som. Sen ska man givetvis se hur det funkar på den enskilda hästen, men jag tror att med bra händer och utbildning av hästen kan man ha nästan vilket bett man vill. fast jag glömde lägga in här att jag inte är förtjust i de tvådelade, akta gommen!, och att det givetvis ska vara av rätt storlek!
:bow: :bow:
precis mina tankar! ett tvådelat bett böjer sig lättare än vilket gummibett som helst. men för min del så är det ju framförallt den lilla centimetern som ligger mot lanerna och mungipan som är viktig. Det kan ju vara skönare att ha nåt annat än metall liggandes där. Men mjukare är det ju inte.
Tuggleksak är ju något annat, oftast i brist på stimulans i en tråkig hage/box.

På vintern så fryser jag om öronen om jag har lite metall där, kanske är ett gummibett att föredra på vintern?

/jenny

Gummibett är nog i sej inte mjukare...men ett Novabett, som är tillverkat i polyeuritan, ÄR mjukare då det inte har någon wire inuti eller annat som kan påverka bettets mjukhet negativt...

Bägge mina hästar har hos tidigare ägare blivit väldigt negativa till metallbett, ponnyn får t.o.m. panik om man lägger ett metallbett i hans mun....
Men efter att han har gått med ette Novabett i drygt 1 år, så kan jag nu använda metallbett som är lindade med Sealtex...
Den stora hästen kunde man knappt röra tyglarna förräns hon tvärstannade...efter första ridturen med Novabettet i munnen så kan man nu rida henne precis som vanligt med ett lätt stöd i munnen...

Det fungerar säkert inte på alla hästar, men vilket bett gör det??

ja, har oxå funderat i banorna med gummibett på vintern. fast förstås, är metallbettet bra uppvärmt innan man "stoppar in" det så håller det ju temperaturen sen.
men jag har ännu inte stött på såpass smala gummibett som vanliga metallbett och eftersom det egentligen inte finns plats för ett bett i munnen så...
/Linda, som snart ska åka och investera i ett rakt metallbett... :banana:

men om du trycker på gummit, hur mycket ger det efter då? Kan ju gå med på att bettet böjer sig lättare och liknande eftersom det inte är nån wire i, men det kan ju bara vara mjukt till en viss gräns.
trevligt att det funkade på dina hästar. en fråga bara, om det nu funkade så bra på ponnyn, varför ska du byta?

snigelfarmor skrev:
ska man dra det till sin spets är allt du stoppar i din hästs mun överbetsling, det finns ju folk som rider sina hästar utan nåt, bara med röst o säte :) Dit har inte jag kommit med min häst..men sträva får man väl?

/jenny

Jag har haften som jag kunde rida både och, han var som en "knä-hund" :d Jag gillar personligen Klaus Ferdinand Hempfling´s metoder, men är inte så lätt när man rider som jag gör, nya hästar hela tiden... Och då föredrar jag gummibett, och andra raka bett ;)

Jag byter helt enkelt för att jag inte kan få stopp på honom....bara att erkänna.....
Tidigare red jag honom på hackamore, men jag vill helt enkelt ha något att byta med...

Tjockleken kan man faktiskt med hjälp av en mattkniv och massor med tålamod få att bli smalare.....DÅ var minnsan materialet hårt som attans.....

Har funderat att köpa ett gummibett till pållen, men vet inte riktigt om jag skall satsa på ett rakt eller tredelat, vad har ni upplevt som bättre? varför?

Han har nu ett tvådelat metallbett som jag fick med då jag köpte honom, men det funkar inte alls bra, han går liksom och "gnagar" på det och har ingen ro i munnen över huvudtaget. Har också fuderat på att köpa ett vanligt tredelat metallbett att byta med. Funderingar och tips? ;)

:bow:

PiperGarden skrev:
ja, har oxå funderat i banorna med gummibett på vintern. fast förstås, är metallbettet bra uppvärmt innan man "stoppar in" det så håller det ju temperaturen sen.
men jag har ännu inte stött på såpass smala gummibett som vanliga metallbett och eftersom det egentligen inte finns plats för ett bett i munnen så...
/Linda, som snart ska åka och investera i ett rakt metallbett... :banana:

mitt postkandar håller inte nån värme, allt skum fryser till istappar och mulen är full av frost. Skulle gärna testa ett gummibett, som är smalt. men happymouth betten är väl inte mer än 12 nu?

/jenny

jag ska väl ärligt säga att jag inte ägnar gummibetten nåt större intresse då jag inte är ute efter att köpa ett. därför vet jag inte tjockleken på dom, bara att de raka happy mouth vi har på jobbet är tjockare än mina vanliga metallridbett.
nej, utvändigt munnen kan det ju inte hålla värmen, men jag tänkte på den delen som är i munnen och alltså värms upp hela tiden.

såg att happymouthbetten är 19 !!!! inte en chans att de kommer på tal då.

Vilka andra material kan ett bett vara gjort i? Några idéer? Helt fritt alltså.. :)

/jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 284
Senast: Lobelia
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Naranja
·
S
Trav Hambletonian Stakes 2007 Från Snazzy [ syrre @ hotmail.com ] Datum 2007-08-01 1. Don't Blink Twice Halvbror till Blur 1.11.6a...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: solros
·
Hästvård For 7 uker siden skulle jeg ha en forsikringsundersøkelse på min 5 års hest,som har vært i ridning ca 6mnd.. Helt frisk trodde jeg.men...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: ludda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka