gultofskakadua

C

creamy

:D
Någon som har en sån sötnos? Och kan svara på lite frågor jag har..
*Hur stor ska buren vara?
*När fågeln ska flyga runt och röra på sig, kan man släppa den i sitt egna rum bara? Eller vart ska man släppa den? Hur länge ska den vara ute då?
*Hur tama är dom? Jag tänkte skaffa två hanar. Kan man släppa ut dom och sedan få tag på dom hur lätt som helst?
*Vad kostar dom att köpa? Vad kommer man få lägga ner på mat? Buren? Extrasaker? Spån? Vad är totala kostnaden per månad?

Någon som vet bra sidor om gultofs kakaduorna? Bra/dåliga saker med dom?

Jag vill ha två sånna, men känns som om jag borde veta lite mer. ;)
Ni får gärna pm:a, eller skriv här så fixar jag det :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: gultofskakadua

creamy skrev:
:D
Någon som har en sån sötnos? Och kan svara på lite frågor jag har..
*Hur stor ska buren vara?

svar= minsta tillåtna yta hittar du på jordbruksverkets sida om L80

*När fågeln ska flyga runt och röra på sig, kan man släppa den i sitt egna rum bara? Eller vart ska man släppa den? Hur länge ska den vara ute då?

svar=självklart vill fågel vara där du är, inte räcker det att flyga omkring en timme, sådana intelligenta fåglar är lika i sättet med ett 3årigt barn.

*Hur tama är dom?
svar= det finns föräldramatade & handmatade, bolla frågan till en uppfödare.

*Jag tänkte skaffa två hanar. Kan man släppa ut dom och sedan få tag på dom hur lätt som helst?
Svar= varför 2 hanar?

*Vad kostar dom att köpa?
svar= mellan 7000kr och 15000kr

Vad kommer man få lägga ner på mat?
svar=du ska ha pellets,frön,kalksten,grönsaker,frukt kanske äggfoder mm

Buren?
svar= från 2000kr till 8000kr (viktigt med rostfritt nät)

Extrasaker?
svar= leksaker är ett måste! se priser på gojskoj

Spån?
svar= spån låter allt bra jobbigt, använd tidningspapper

Vad är totala kostnaden per månad?
Svar= runt 300kr för en liten fågel

Svar= ingen bra lägenhetsfågel skriker mycket tåliga grannar ett måste. måste aktiveras MYCKET, ingen fågel man ska trötnna på.

Ett tips är att du läser på mycket! inte för att verka hård, men du verkar inte kunna så mycket om så stora papegojor, satsa på nått mindre! undulat? många skaffar fågel för att dom är gulliga men inser inte vilket jobb det är.

Jag vill ha två sånna, men känns som om jag borde veta lite mer. ;)
Ni får gärna pm:a, eller skriv här så fixar jag det :D[/QUOTE

I en djuraffär i Sthlm jag var i, kostade dom 22000 styck.

De är skrikiga, de skitar ner, de är dyra att skaffa och dyra i drift, de går genom trotsåldren precis som småbarn (din blivande läpp efter ett bett? http://www.mytoos.com/letters/lip.JPG ), de behöver fruktansvärt mycket sällskap om du håller en ensam, de dammar ner (du kan bli allergisk - vad gör du då?), de gnager på allt och allt de gnager på går oftast i sönder (allt från soffbord till bokhyllor) osv.

creamy skrev:
*Hur tama är dom? Jag tänkte skaffa två hanar. Kan man släppa ut dom och sedan få tag på dom hur lätt som helst?

Att flyga ett par varv i ett rum räcker inte för två kakaduor. Om du nu tänker skaffa ett par gultofsade (vilket jag avråder dig från att göra), så ska de åtminstone ha möjlighet att flyga i hela lägenheten. Du bör lägga ner minst 3 timmar om dagen åt dem, dvs de borde minst få vara ute så länge. Men det är verkligen MINST.

En fågel föds inte tam. Den blir så tam som du gör den.

Papegojor är smarta. Tar du upp dem på handen och börjar gå mot buren så är det mycket möjligt att de beslutar sig för att de inte vill in, och flyger iväg. Det finns fåglar som får sova utanför buren under natten pga detta beteendet, och går in i buren på morgonen då de vaknar och är hungriga.

Som sagt, jag avråder dig starkt från att skaffa en fågel av denna art. De är jättefina och mysiga, men t.om jag som är en papegojfanatiker har inte ens en tanke på att skaffa en papegoja av denna "omfattning". Jag blir t.om irriterad när mina undulater tjattrar :crazy:

Om jag hade haft tid så had ejag gärna haft en gultofsad kakadua! Träffade på en sådan i somras och blev helt nerkärad! Charmig, social och jättetam var han. Kunde vara lös på gården utan att flyga iväg (var ej vingklippt), kunde säga "Hej", sitt eget namn, vissla m.m.

Vill haaaa!! :love:

men det får bli en annan gång när jag har den tid som krävs för en sådan! har nu två undulater som jag knappt har tid med :(.

Min faster hade en gultofskakadua när jag var liten så jag kommer inte ihåg den så mycket. Hon har berättat att den bet på allt och då menar jag allt som den kom åt när den var lös och om hon inte passade den ordentligt. Han var jätte go och kelig och pratade en hel del men hon fick göra sig av med den eftersom hennes man inte tyckte om kakaduan eftersom han skrek fruktansvärt högt och mycket.

Själv har jag en amazon och han skriker i princip aldrig och biter nästan aldrig på saker när han är ute men det är klart man får ju passa honom. Han är bara i sin bur på natten och när jag inte är hemma annars är han alltid ute. Det är jätte kul med papegoja men det är klart det är tidskrävande och det är inget man bara skaffar så där utan vidare man måste veta vad man ger sig in på. En papegoja blir ju rätt gammal också..... Så mitt råd är att du lånar böcker på biblioteket och läser mycket innan du bestämmer dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: attheedge
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 961
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama