"gult" hö

A

attsy

Jag är helt nybörjare i fodersvängen och nu har jag en fråga angående hö.

Min häst har under tiden jag har haft honom ätit hö och höt har varit mer eller mindre grönfärgat, inte som grön men med en grön ton. Nu står hästen på landet och vi har varit tvugna att fixa eget hö för första gången. Vi hade ett par snälla grannar som precis tagit bort sina hästar och hade hö kvar som vi fick. De har slagit det själva förra sommaren (-08) och det har en gulaktig färg. Hästen äter det gärna och man kan se att det är lite rödklöver i. Så till frågan - spelar färgen någon roll och vad tyder det på när höet är gult?

Sv: "gult" hö

Det betyder att höet är torkat utomhus och därför blekts, det innehåller mycket d-vitaminer. Det är absolut inget fel på höet om det bara är solblekt. Grönare hö är oftast intaget tidigare och skulltorkat.

Det man dock skall vara uppmärksam på är att det hö som är väldigt gult (för nej normalt brukar inte fälttorkat hö bli jättegult utan de flesta är oftast gröna även om de ofta är blekare grönt än skulltorkat) är att det kan ha fått mkt regn på stycket och vänts många gånger, varje vändning så tappar man näringsinnehåll så risken är stor att det är ett näringsfattigt hö om så är fallet.
Det gulaste hö jag sett tog en gård i närheten in i år, de stackarna fick två omgångar med rejäla åskskurar på sitt hö när det var nästan torrt båda gångerna och det har följdaktigen vänts massor av gånger. Det var lingult som halm när de väl fick in det.

Mj, gult hö kan också innebära att det kommit regn på det.

Det går utmärkt att torka hö på slag i solen, och ta in torrt, knallgrönt hö. Däremot omd et t ex kommer regn, och det måste ligga och torka längre, blir det lätt gult.

Gult hö som har en bra hygienisk kvalitet (inte dammar, luktar skumt/inket etc) behöver inte vara ett dugg sämre än grönt. Dock är det oftast mindre bladrikt då det vänts flera gånger, och har en lägre proteinhalt. Men bara för att krångla till kan det gulna på skullen med, spec det som ligger längs ytterväggar.

svarar alla :
det dammar inte och luktar inget speciellt. när de hade slagit det låg det ute på härsor (heter det så?). det är inte gyllengult som halm utan mer ljusgult, lite mer matt färg.. Jag har ingen möjlighet att få en analys på det, tycker ni att jag ska se hur det går eller ska jag redan nu tillsätta t.ex. lusern?

svarar alla :
det dammar inte och luktar inget speciellt. när de hade slagit det låg det ute på härsor (heter det så?). det är inte gyllengult som halm utan mer ljusgult, lite mer matt färg.. Jag har ingen möjlighet att få en analys på det, tycker ni att jag ska se hur det går eller ska jag redan nu tillsätta t.ex. lusern?

Varför kan du inte analysera det? Det är ju bara att skaffa en följesedel och samla ihop ett prov. ;)

kanske får ta och göra det å ;) aldrig gjort det bara och fick för mig att det var lite krångligt eftersom jag bara ska ha höet till mitten av augusti.

Liknande trådar

A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 966
Senast: Yrrol69
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·
E
Foder & Strö Har mina hästar i familjens stall med 5 hästar, 3 är mina. Ett ständigt gissel är höfrågan :cry: Pappa är den som hämtar hö, spån och...
Svar
10
· Visningar
1 179
Senast: goamarie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024