"gult" hö

A

attsy

Jag är helt nybörjare i fodersvängen och nu har jag en fråga angående hö.

Min häst har under tiden jag har haft honom ätit hö och höt har varit mer eller mindre grönfärgat, inte som grön men med en grön ton. Nu står hästen på landet och vi har varit tvugna att fixa eget hö för första gången. Vi hade ett par snälla grannar som precis tagit bort sina hästar och hade hö kvar som vi fick. De har slagit det själva förra sommaren (-08) och det har en gulaktig färg. Hästen äter det gärna och man kan se att det är lite rödklöver i. Så till frågan - spelar färgen någon roll och vad tyder det på när höet är gult?

Sv: "gult" hö

Det betyder att höet är torkat utomhus och därför blekts, det innehåller mycket d-vitaminer. Det är absolut inget fel på höet om det bara är solblekt. Grönare hö är oftast intaget tidigare och skulltorkat.

Det man dock skall vara uppmärksam på är att det hö som är väldigt gult (för nej normalt brukar inte fälttorkat hö bli jättegult utan de flesta är oftast gröna även om de ofta är blekare grönt än skulltorkat) är att det kan ha fått mkt regn på stycket och vänts många gånger, varje vändning så tappar man näringsinnehåll så risken är stor att det är ett näringsfattigt hö om så är fallet.
Det gulaste hö jag sett tog en gård i närheten in i år, de stackarna fick två omgångar med rejäla åskskurar på sitt hö när det var nästan torrt båda gångerna och det har följdaktigen vänts massor av gånger. Det var lingult som halm när de väl fick in det.

Mj, gult hö kan också innebära att det kommit regn på det.

Det går utmärkt att torka hö på slag i solen, och ta in torrt, knallgrönt hö. Däremot omd et t ex kommer regn, och det måste ligga och torka längre, blir det lätt gult.