Calvaro

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av guldskor?
Står i valet och kvalet om jag ska ha sådana på pållen eller om jag ska nöja mig med vanliga skor med fyra broddhål. Finns det några nackdelar med guldskor? (förutom priset)
Vad är skillnaden mellan ridhästmodellen och travmodellen? Finns ridhästmodellen kvar? Pållen har en ytlig hovspricka på ena framhoven kan det bli värre av en guldsko?

Sv: Guldskor

guldskon är lite svår att rikta då det kan vara svårt att få den plan mot städet. Min hovis "vägrar" att sko med dom pga det. Annars brukar vi alltid ha det på galoppörerna på vintern och jag tycker det är jättebra!

Förrutom det Toughcookie kommenterar om att hovslagaren ibland inte gillar dem för att de är svåra att rikta, så är det jag kan komma på, att en del inte gillar om ens häst är skodd med guldskor i fråga om att ha hästen i hage med andra hästar. Pga att du har "fasta brodd" i skorna, och skaderisken. Känner många som inte godkänner guldskor pga det på andras hästar för att de är hagkompisar med andra osv. Men vet ju inte ens om du har en sån situation och delar hage med andras hästar.

Har aldrig hört talas om guldskor! Vad är detta och vad är skillnaden mot de vanliga skorna till häst?

Älskar guldskor med fast brodd. Tycker inte om den tunna travhästvarianten eftersom den lätt kan böjja sig inåt och trycka hästen i sulan men den tjocka är helt ok.
Man behöver aldrig brodda om, skorna varar för mig i två skoperioder vilket aldrig händer med vanliga skor.
Guldskor plus heltäckande sula har jag hela vintern så slipper man alla snöproblem.

Vad är ca priset på guldskor?
Hur många brodd sitter det i dom? är dom mindre/större än vanliga broddar?
O varför heter det guldskor? (mkt dum fråga kanske...)

En STOR nackdel är att den har lite för bra grepp med alla broddar. Det sliter rätt bra på senor etc. eftersom hoven inte får något glidmoment. Det tar tvärstopp helt enkelt, vilket ger påfrestningar för benen.

bild på guldskor:
broddskor_15x6h.jpg

Ligger kring 180:-/paret

Gillar dom inte pga. att dom inte finns i den storleken som jag behöver till min häst.

Gillar de inte pga som tidigare nämnt, det blir inget glidmoment och dels för skaderisken om hästen trampar sig osv, det var en häst i stallet som hade sådana och hästen stod givetvis i samma hage som min, hon fick vackert ställa sin häst i en annan hage, ville inte ha några sparkskador på min.:angel:

Använder dem år efter år utan några som helst problem.
Jätteskönt att slippa få ont i ryggen av allt slit med i och urbroddning.
Har backiga hagar, och ser det också som ett säkerhetsmoment för fläkskador då det är isigt o halt.

Tycker att guldskon är värd varenda krona i sitt pris.... Men nu har vi sådana vägar att skon tyvärr inte håller två skoningar som förut, och då lönar det sig inte att sko med guldskor. Annars är det en mkt slitstark sko som håller bra, min hovis (min man) tycker inte att det är någe besvär att sko med dem.

Morran skrev:
En STOR nackdel är att den har lite för bra grepp med alla broddar. Det sliter rätt bra på senor etc. eftersom hoven inte får något glidmoment. Det tar tvärstopp helt enkelt, vilket ger påfrestningar för benen.
Det kan jag hålla med dig om. Man ska iaf se till att man inte har dem på mera än nödvändigt. Så fort det blir barmark en längre tid så är det bättre med vanliga skor.

Jag har guldskor fram på min islänning.
Min hovis tycker då inte att de är svåra att rikta :D Tycker tom att de är lättare att rikta än vanliga skor.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Monkie
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·
Hästvård Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han...
2
Svar
21
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka