Guldhamster ungar

Lisen82

Trådstartare
Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor. Har stamtavla och är seriöst uppfödda. Men har lite smått panik nu hur vi ska hitta hem till alla. Tips hur man går tillväga? De finns i Skåne men transport uppåt landet brukar gå att ordna!
 

Bifogade filer

  • IMG_20240606_134558_038.jpg
    IMG_20240606_134558_038.jpg
    279,5 KB · Visningar: 94
De är flyttbara vid en vikt på 80 g men ska säras på vid 4 v och honorna kan gå kvar med mamma 2 v till, är bara bra. Vid 8 veckor måste alla sitta ensamma.
Flyttas de vid redan 4 v missas en del i utvecklingen men är naturligtvis enklast men inte direkt seriöst. Vid 5 veckor kan man vid nödläge låta dom flytta ut. Annars är rekommendationen att flytta (säljas) vid 6 v och ska då vara testade så de.är giardienfria. Nästan alla hamstrar bär på giardien.
 
De är flyttbara vid en vikt på 80 g men ska säras på vid 4 v och honorna kan gå kvar med mamma 2 v till, är bara bra. Vid 8 veckor måste alla sitta ensamma.
Flyttas de vid redan 4 v missas en del i utvecklingen men är naturligtvis enklast men inte direkt seriöst. Vid 5 veckor kan man vid nödläge låta dom flytta ut. Annars är rekommendationen att flytta (säljas) vid 6 v och ska då vara testade så de.är giardienfria. Nästan alla hamstrar bär på giardien.
Aldrig hört talas om att man testar sin hamster eller ungar mot detta. Var kan man läsa om de? Och vilka uppfödare gör detta på alla sina kullar,
 
Ingen aning om svenska uppfödare struntar i det, här testar i alla fall en del seriösa när en ny hamster kommer in. Är alla avelsdjur testade en gång behöver man såklart inte testa ungarna,

Även de som tar hand om hamstrar via djurskydd testar trots att det är en stor kostnad för dom. Nästan alla testar positivt för giardien. Man började med det 2022 efter att man haft många fall av diarré hos hamster och funnit giardien vid test. Innan det ansågs giardien hos hamster inte orsaka några problem och man behandlade de inte.
 
Ingen aning om svenska uppfödare struntar i det, här testar i alla fall en del seriösa när en ny hamster kommer in. Är alla avelsdjur testade en gång behöver man såklart inte testa ungarna,

Även de som tar hand om hamstrar via djurskydd testar trots att det är en stor kostnad för dom. Nästan alla testar positivt för giardien. Man började med det 2022 efter att man haft många fall av diarré hos hamster och funnit giardien vid test. Innan det ansågs giardien hos hamster inte orsaka några problem och man behandlade de inte.
Wow, menar du alltså att nästan alla hamstrar har giardia?! Jag har aldrig hört talas om detta, och det låter riktigt skräckinjagande måste jag säga!
Men du kanske bor i ett annat land än Sverige, eller missuppfattar jag dig?
 
Ingen aning om svenska uppfödare struntar i det, här testar i alla fall en del seriösa när en ny hamster kommer in. Är alla avelsdjur testade en gång behöver man såklart inte testa ungarna,

Även de som tar hand om hamstrar via djurskydd testar trots att det är en stor kostnad för dom. Nästan alla testar positivt för giardien. Man började med det 2022 efter att man haft många fall av diarré hos hamster och funnit giardien vid test. Innan det ansågs giardien hos hamster inte orsaka några problem och man behandlade de inte.
Vi har bara en hamster, förstår om man har många..
 
Wow, menar du alltså att nästan alla hamstrar har giardia?! Jag har aldrig hört talas om detta, och det låter riktigt skräckinjagande måste jag säga!
Men du kanske bor i ett annat land än Sverige, eller missuppfattar jag dig?
Står i profil att hen bor i Tyskland. Jag har tyvärr ingen aning om det är lika vanligt förekommande här.
Borde gå att hitta info online i så fall. Jag gjorde bara en snabb googling på Guldhamster giardia endast svenska och hittade inga svenska träffar som kändes som seriösa källor på de första sidorna.

Kan vara värt att leta lite noggrannare såklart.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 744
Senast: dpmatte
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 795
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp