grystorkat hösilage eller vad?

J

jonson

Lämnade in mitt andra hösilage för analys. Det första, torra visade på 74%.
Detta som jag själv skulle gissa på vad runt 55-60% ts på skulle ha en ts på 84%:eek:
Jag som var väldigt noga med att förvara det i frysen, skickade det på en måndag för att provet inte skulle bli liggandes. Enligt datat så fick dom provet dagen efter och det var över -20 grader när jag skickade det.

Hur kan detta komma sig?
Är det vanligt att det blir liggandes hos labbet innan dom analyserar så att det kan torka?

Ringde dit i dag och då höll dom på med mitt som nästan var klart. 1 vecka efter det att jag skickat det.

Kan hösilage bli frystorkat dom mat?

Sv: grystorkat hösilage eller vad?

Frystorkat ska det ju stå!

Nej, det blir inte frystorkat så, ens om det ligger månader i frysen. Dock kan det ju torkat under transport av ngn anledning.

Du kan kolla TS ungefärligen hemma själv. Du behöver en mikro, en brevvåg eller annan exakt digital våg med 'tare'-funktion (du ska kunna ställa en bunke på, och sen nolla vågen så den inte räknar med bunkens vikt), en bunke och lite tid.

Ta exakt 100 gram silage, lägg i t ex en vispbunke EFTER att du nollat vågen med bunken på, in i mikron, kör mikron. KORT stund, vi snackar sekunder, det tar lätt eld. Öppna mikron och åt långan vädra ut, kör igen - KORT stund. Sen väger du det med jämna mellanrum, när det slutar minska i vikt har du TS.

T ex, 100 gram när du börjar, sen när vågen visat 50 gram flera gånger i rad trots att du torkat mer, ja då har du 50% TS i silaget.

Nej, det kan omöjligt ha torkat så pass mycket under transporten. Det ar ett ganska så blött foder.
Det var MÅNGA minusgrader och provet ankomm till dom dagen efter enligt deras datum.
Analysen gordes 1 vecka därpå och är märkt hösilage.

Tidigare har jag lämnat in prover på torrare hösilage än detta, ej haft det i frysen och trotts detta ej fått det till hö.

JAG har oxå vid ett tillfälle lämnat in hösilage mitt i sommaren och fått det till hö. Dock har det då stått hö på analyssvaret.

Tänkte på hur posten förvarat det. Dock har jag aldrig haft problem heller (skickar fryst prov, i försluten fryspåse och lagd i jiffypåse).

Vad sa labbet om sin hantering då?

Har inte oratat med dom än.

Får göra det i morgon.

Tänkte höra om det fanns en "normal" anledning till mitt prov svar.:)

Får man fråga vilket företag du använt? Skickade precis ett prov till Agrilab. Plastade in det i dubbla påsar och försökte suga ut lite luft. Borde inte kunna dunsta så mkt iallafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 973
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025