Grusa upp hage, lämpligt material?

cela

Trådstartare
Inför hösten vill jag förbättra den del av hagen som innefattar in/utsläppet samt utfodringsplats.
Marken är inte min så det blir inte aktuellt att gräva upp för dränering osv. Jämfört med övriga hagar i stallet är min hage inte så lerig, den håller sig hyffsad men jag vill gärna att de får stå helt torrt vid sin mat.

Markduk kommer att läggas ut, det jag undrar över är lämplig storlek på gruset, och hur tjockt lager som kan vara lämpligt? Tips /råd någon?
 
Inför hösten vill jag förbättra den del av hagen som innefattar in/utsläppet samt utfodringsplats.
Marken är inte min så det blir inte aktuellt att gräva upp för dränering osv. Jämfört med övriga hagar i stallet är min hage inte så lerig, den håller sig hyffsad men jag vill gärna att de får stå helt torrt vid sin mat.

Markduk kommer att läggas ut, det jag undrar över är lämplig storlek på gruset, och hur tjockt lager som kan vara lämpligt? Tips /råd någon?


har lagt ca 15 cm 0-16 i min "grushage. " Inget underarbete, körde bara runt med traktor innan när det var rätt torrt ute men inte snustorrt. Blev hårt och har hållit 2 säsonger :) ska fylla på ett lass i år. Det är stenmjöl blandar med lite strörre bitar. Packar sig så inga hovar går igenom om man får det hyffsat platt under först :)


Det är billigaste grusfraktionen och det som håller absolut bäst, utom singel som inte är så skönt att gå på. Det är cirkus där ute med hästar som galopperar runt när de är på det humöret, jättebra helt enkelt.
 
Vi har lagt mattor och sen 0-16 innanför våra grindar. Fördelaktigt är att schakta bort ngn dm jord där mattan läggs, och sen grus på över, annars kommer mattorna upp ganska fort om hästarna är skrapiga av sig osv. viktigt också att man anlägger med god framförhållning INNAN några hästar ska gå där, så att marken får sätta sig, framför allt markduken. bäst blir det när den växt in lite i backen, pga växtlighet/ogräs osv vilket tar ett tag och förutsätter ett bra grundarbete först.
Jag hade egentligen velat ha stockar som "ram" innanför grindarna, som fixerar mattorna och håller gruset på sin lagda plats,då skulle man få det optimalt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 239
Senast: Martina_m
·
Anläggning Var hemma hos en vän som hade lagt ut något som hette Ecoraster i sina hagar och sen hällt ett lager grus ovanpå. Ecorastern är alltså...
2
Svar
20
· Visningar
14 875
Senast: Miaa
·
Anläggning Jag måste grusa en hage och funderar över hur man bäst och enklast skall fixa det... Den grusades i våras, men eftersom det då var...
Svar
18
· Visningar
4 148
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp