Sv: grundvaccinering? vad gäller vid tävling?
Jag hade inte åkt till en tävling med det vaccinationskortet. Då hade jag fått åka hem igen utan att fått lasta av hästen.
Ja det är det jag misstänker.
Får jag tävla om jag vaccinerar henne den 1/11? Eller måste hon vaccineras senast sista oktober för att jag ska slippa göra om grundvaccinationen?
Kosmoskatten: Jag läste också det nu, men jag förstår inte riktigt hur det som jag har fetat ska tolkas:
Vaccinationsintervall Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.
Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad. För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.
Överskridande av vaccinationsdag I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.
I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas det som en ny A-vaccination.
I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud.
Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.
Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.
Jag vet en person som blev diskad från start när hon missat med bara någon vecka mellan revaccinationerna. (Det låg ett par år bakåt i tiden) Det var kanske felaktigt känns det som när man läser det här?
Att det överhuvudtaget är ett bekymmer är att hästen inte är hemma, utan kommer hem den 1/11, och där hon är nu är det inet helt säkert att hon kommer att hinna vaccineras. (På grund av långa arbetsdagar för den som har hand om henne). Jag var stensäker på att det var 11/11 hon vaccinerades ifjol tills jag av en händelse såg kvittot från förra gången när jag letade efter ett annat kvitto.