grundvaccinering? vad gäller vid tävling?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

På vaccinationskortet står det att grundvaccinationen mot hästinfluensa innebär två sprutor med 6 veckors intervall, en tredje spruta efter 5 månader och sedan en gång årligen.

När jag letat runt på nätet står det att grundvaccinationen är två sprutor med 21-92 dagars mellanrum (kan ha lite fel på antalet daga, men något åt det hållet var det) och sedan en gång årligen.

Vad gäller egentligen om man vill tävla?

//julia

Sv: grundvaccinering? vad gäller vid tävling?

Har för mig att det är 7 dagar efter den andra sprutan som du är ok att tävla.

Vet att vi vaccinerat enligt ditt sistnämnda schema nu, kan det andra ha med olika vaccin att göra, eller gamla regler kanske?

min häst är grundvaccinerad såhär;
en spruta i juni & sen igen efter en månad. och sen en gång om året.
Hon som sprutade min häst tävlar själv och har hästar upp till SM-NM(VM) nivå

Om man vill tävla Nationell och Internationell (SM, utomlands) är det influensa varje halv år som gäller.

Är det så? Kan man hitta info om vad som gäller kring vaccination på SIF´s hemsida någonstans? Att det var varje halvår som gällde om man ville tävla internationellt visste jag, men jag fick uppfattningen om att det inte gällde nationella tävlingar.

Hur som, det är mest grundvaccinationen jag är angelägen om att veta vad som gäller. Jag missade Tyttes spruta med en månad förra året och fick påbörja grundvaccineringen igen. Räcker det då med två sprutor tätt och sen en gång varje år? Om man sen skulle vilja tävla internationellr (och SM om det då behövs), behöver man göra om grundvaccineringen om man kört på årsintervaller tidigare, eller behöver man bara börja vaccinera en gång i halvåret då?

//Julia

Från svenska tillägget till FIPO:

Vaccinationsbestämmelser
Häst måste vara vaccinerad mot hästinfluensa samt giltiga vaccinationsintyg ska uppvisas. Senaste
vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen ska vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas:
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering, minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den att starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12
månader (minimikrav). Krav på omvaccinering var 6:e månad gäller vid internationella arrangemang.
En ovaccinerad häst eller häst som icke uppfyller dessa krav tillåts INTE delta. Observera att för att en
vaccination ska anses giltig ska samtliga handlingar som intygar vaccination genom åren uppvisas, ej endast
det senaste utfärdade intyget.

Det räcker med andra ord med två sprutor inom 2-3 månader och sen är hästen godkänt vaccinerad. Därefter måste hästen vaccineras inom 12 månader (och inte en dag senare) eller då inom 6 månader för att gälla internationellt. Huruvida SM räknas som ett internationellt arrangemang vågar jag inte svara på.

Varför det står ytterligare en spruta inom ett halvår från den första på vaccinationskortet är för att det är vad läkemedelsföretaget rekommenderar för bästa möjliga skydd för hästen. Jag anser nog att man bör grundvaccinera med tre doser, och därefter en gång per år för att upprätthålla bästa möjliga skydd.

Är det så? Kan man hitta info om vad som gäller kring vaccination på SIF´s hemsida någonstans? Att det var varje halvår som gällde om man ville tävla internationellt visste jag, men jag fick uppfattningen om att det inte gällde nationella tävlingar.

Hur som, det är mest grundvaccinationen jag är angelägen om att veta vad som gäller. Jag missade Tyttes spruta med en månad förra året och fick påbörja grundvaccineringen igen. Räcker det då med två sprutor tätt och sen en gång varje år? Om man sen skulle vilja tävla internationellr (och SM om det då behövs), behöver man göra om grundvaccineringen om man kört på årsintervaller tidigare, eller behöver man bara börja vaccinera en gång i halvåret då?

//Julia

Du börja bara med 6 månaders spruta så fort som möjlig (om det har gått mer än 6 månader sen sista, annars vänta du tills det gått 6 månader) om du ska tävla internationell. SM är intrernationell och alla avelsbedömningar är det med.

Från svenska tillägget till FIPO:

Det räcker med andra ord med två sprutor inom 2-3 månader och sen är hästen godkänt vaccinerad. Därefter måste hästen vaccineras inom 12 månader (och inte en dag senare) eller då inom 6 månader för att gälla internationellt. Huruvida SM räknas som ett internationellt arrangemang vågar jag inte svara på.

Varför det står ytterligare en spruta inom ett halvår från den första på vaccinationskortet är för att det är vad läkemedelsföretaget rekommenderar för bästa möjliga skydd för hästen. Jag anser nog att man bör grundvaccinera med tre doser, och därefter en gång per år för att upprätthålla bästa möjliga skydd.

Intressant...

Inte för att det gäller er men vill bara berätta att här i Finland har vi nya vaccinationsregler som är strängare. ALLA hästar som skall tävlas m.m. ska få de två grundvaccinen som hos er, men sedan är det absolut regel på att den tredje måste ges inom ett halvår efter andra sprutan! (Alltså ungefär enligt TS vaccinationskort.)
Undantag ges enbart för hästar som före år 2005 vaccinerats enligt gamla regler. (D.v.s. två grundvaccin följt av 1gång/år = som hos er.)

Sedan gäller 6 mån regeln from i fjol (eller i år ??) här på ALLA islandshästevenemang (också minsta lilla lättklasstävling...).
Det räcker i princip att efter de tre grundvaccinen vaccinera 1 gång/år, men hästen får inte delta i nånting om det gått över 6 mån (+21 dagars "förlåtelse") sen senaste vaccineringen. Så de som vill tävla mer än några månader under t.ex. sommaren får snällt lov att vaccinera 2 gånger/år.

Jag trodde att samma regler gäller också i Sverige men tydligen inte...

Hur funkar det med datumen för vaccination? Man vaccinerar ju årligen, och ska inte dra över tiden för att få tävla. Men om jag vaccinerade 1/11 ifjol, och i år vaccinerar 2/11, har jag "gjort rätt" då? Eller behöver jag börja om från början?

Då måste man egentligen göra om, det är inom ett år som gäller. Så vaccinerade du 1/11 förra året så måste det stå i intyget att du vaccinerat senast 1/11 även i år.

Jag hade inte åkt till en tävling med det vaccinationskortet. Då hade jag fått åka hem igen utan att fått lasta av hästen.

Jag hade inte åkt till en tävling med det vaccinationskortet. Då hade jag fått åka hem igen utan att fått lasta av hästen.
Ja det är det jag misstänker. :) Får jag tävla om jag vaccinerar henne den 1/11? Eller måste hon vaccineras senast sista oktober för att jag ska slippa göra om grundvaccinationen?

Kosmoskatten: Jag läste också det nu, men jag förstår inte riktigt hur det som jag har fetat ska tolkas:

Vaccinationsintervall Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.

Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad. För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

Överskridande av vaccinationsdag I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.

I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas det som en ny A-vaccination.

I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud.

Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.
Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.

Jag vet en person som blev diskad från start när hon missat med bara någon vecka mellan revaccinationerna. (Det låg ett par år bakåt i tiden) Det var kanske felaktigt känns det som när man läser det här?

Att det överhuvudtaget är ett bekymmer är att hästen inte är hemma, utan kommer hem den 1/11, och där hon är nu är det inet helt säkert att hon kommer att hinna vaccineras. (På grund av långa arbetsdagar för den som har hand om henne). Jag var stensäker på att det var 11/11 hon vaccinerades ifjol tills jag av en händelse såg kvittot från förra gången när jag letade efter ett annat kvitto.

Jag tror att det är ändrat ganska nyligen.
Jag tolkar det som att du får startförbud from 2/11 fram tills vaccinering utförs. Den måste dock göras inom 21 dagar efter den 1/11 och minst 7 dagar före tävling.
Väntar du mer än 21 dagar efter den 1/11 måste du göra en ny grundvaccinering.

Jag tror att det är ändrat ganska nyligen.
Jag tolkar det som att du får startförbud from 2/11 fram tills vaccinering utförs. Den måste dock göras inom 21 dagar efter den 1/11 och minst 7 dagar före tävling.
Väntar du mer än 21 dagar efter den 1/11 måste du göra en ny grundvaccinering.
Ja visst låter det så? Jag diskuterade det där en gång med en veterinär, och denne påstod att det inte spelade så stor roll för själva skyddet om det blev en vecka hit eller dit, så det är ju jättebra om reglerna blivit lite generösare på den fronten. Och så skönt för plånboken om det räcker att jag vaccinerar som vanligt nu, fast någon dag efter "årsdagen".

Själva vaccinet vet förstås inte om det gått exakt 365 dagar eller inte, men den gängse uppfattningen vad gällande influensavaccin är att ett år är ganska "generöst". Helst bör man revaccinera något tidigare. Men tävlingsreglerna är ju det viktigaste för de flesta, och håller sig alla inom revaccinering inom ett år och om runt 90% av hästpopulationen är vaccinerad hålls smittrycket väldigt lågt.

Jag hade mejlat Sportutskottet för att vara på den säkra sidan med dessa 21 dagar. Jag har aldrig hört det förut och jag vet hästar som diskats från tävlingar i min klubb för att 365 dagar överskridits (men inte dessa 21 dagar).
Å andra sidan, vaccinera hästen så fort du kan. Överskrids gränsen måste du ju göra om A+B och då är det lika bra att påbörja A så fort som möjligt.

Ja, om det går så ska hon vaccineras redan i början av veckan, men det hänger på om det går att få ut någon veterinär kvällstid utan att det blir så dyrt att det blir billigare för mig att börja om med vaccinationerna när hon kommer hem.

Annars blir det förmodligen på torsdag eller fredag.

Det finns inga privatpraktiserade veterinärer man kan höra med?

Här i Finland gäller 21-dagarsregeln enbart för vaccinationer som görs med 6 mån mellanrum. Alltså får det gå 6 mån + 21 dagar, men om man vaccinerar med ett års mellanrum finns ingen flex utan då får vaccinationen inte gå en enda dag över ett år.
MEN eftersom vi också annars verkar ha strängare regler här kan jag ju inte med säkerhet påstå att det är så också hos er.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·
Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Jag är lite förvirrad just nu. Jag gav första sprutan med hästinfluensa och stelkramp till min häst i mars, veterinären sa då att jag...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama