Grundvaccinera när som helst?

B&B

Trådstartare
Har fuskat med vaccinationerna och måste börja om från början med dem.
En annan tjej i stallet ska ta ut veterinär till sin häst snart och jag tänkte om jag skulle ta och grundvaccinera min igen då.

Kan man göra det när som helst eller är det bättre vid någon speciell årstid eller så? Mina hästar har alltid vaccinerats under somrarna kom jag nämligen på, och minns inte om det bara var en slump eller om det fanns en anledning!

Någon som vet ca-priser på vaccination för stelkramp och hästinfluensa, och kan det där med hor ofta de ska vaccineras i början?

Sv: Grundvaccinera när som helst?

Man kan vaccinera när som helst men om man tävlar kan det vara smart att lägga vaccinationen när det inte är tävlingssäsong, för att slippa göra avbrott för vaccination.

Priserna varierar men jag gav 124 kr/dos + körersättning o inställelseavgift när jag vaccinerade mina hästar med dubbelt vaccin (influensa+stelkramp) för en månad sen.

Är inte helt bergis men grundvaccinationen är väl två vaccinationer med ca tre veckors mellanrum, sen efter ca 6 månader och sen en gång om året, om det är influensa. Hör med veterinären, de ska veta!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min. Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama