Grundligt inriden på 1 månad? Upplägg?

Lycanthrope

Trådstartare
När man lämnar en häst på inridning så har jag ofta hört att det handlar om 1 månad, för grundlig inridning i skritt, trav och galopp. Att hästen ska kunna bära sig på ett avslappnat sätt.

Hur läggs träningen upp för att klara detta på så kort tid?
Vilka övningar?

Hur skulle DU lägga upp träningen?
Vilka dagar gör du vad och hur länge, ute eller på ridbana?

Nyfiken på allas ideér! :D
Även nackdelar / fördelar.

Sv: Grundligt inriden på 1 månad? Upplägg?

Jag skulle aldrig ens fundera på att rida in en häst på en månad.

Jag räknar med minst 3 månader för att få en väl fungerande häst som är van vid att ridas och klarar skritt, trav och galopp med ryttare.

Men så är jag ju ingen expert... :crazy:

/M

:eek: Det låter alldeles för lite! Finns inte en chans att man hinner lära hästen allt på så kort tid. Fast det förstås, om man skyndar på lite så kanske det går.. men det blir ju ingen välriden häst av det, direkt. Min häst har förmodligen blivit riden i ett år, och hon kan skritt, trav och galopp... Inget mer. Det är en mer vettig tid på inridning enligt mig :p

Det är väl rätt normalt att det går på en månad när man lämnar dem hos en unghästutbildare. Jag förstår inte hur de bär sig åt men jag har själv lämnat en unghäst på hösten när den var 2,5 år och en månad senare kunde jag rida den i alla gångarter. Detta är ni ca 7 år sedan och jag har nu en 2,5 åring igen som jag funderar på att lämna bort för inridning nu i höst.
Den jag lämnar till är riktigt duktig och välutbildad inom området och med massor av erfarenhet och denne vill helt ha dem helt utan förkunskaper. Då slipper h*n rätta till fel innan h*n börjar.
Vet inte hur bra det är för hästen fysiskt att allt går på så kort tid men min häst har inte tagit skada av det och han är ju nu 9 ,5 år.

Jag tycker att det beror helt på hur mycket förberedelser du själv har gjort med hästen. Det handlar ju mycket om grundhanteringen, miljöträningen, vana vid t ex tömkörning ger ju den bonusen att hästen redan är styrbar och är van vid bettets inverkan, har man longerat med sadel i ett par månader, kanske med stigbyglarna hängandes, så ger ju det ett försprång etc etc.

Jag har gjort en specialare med den unghästutbildare som tar emot min och det är att jag lämnar honom i 3-4 dagars perioder då han får arbeta intensivt, sen kommer han hem någon vecka och får vara ifred. Vi har kört samma upplägg vid inkörning av en annan häst, han lämnades totalt 10 dagar och funkar utmärkt att köra hemma nu. Han var MKT hanterad plus tömkörd i olika miljöer under 6 månader före inkörning.

Jag tror inte alls på det här att lämna i väg i tre månader hos utbildaren p g a; Nr.1 Det blir DYRT. Nr.2 Man har ingen koll på hur hästen mår.Nr.3 I nio fall av tio kommer din INTE att arbetas effektivt utan stå i långa perioder, beroende på hur många hästar din utbildare tar emot och hur många tävlingar han har att åka på!
Många av de "stora o kända" utbildarna tar dessutom emot stora pengar men låter sina hästskötare ta hand om utbildningen.

Nej, mitt tips är att hitta en nyutbildad, duktig och ambitiös tjej/kille och lämna hästen i kortare intervaller. Be att få komma och titta eller att de filmar lite under utbildningen. Var med själv så att du kan slussas in och vara med på sluttampen i inridningen.

:eek: Det låter alldeles för lite! Finns inte en chans att man hinner lära hästen allt på så kort tid. Fast det förstås, om man skyndar på lite så kanske det går.. men det blir ju ingen välriden häst av det, direkt. Min häst har förmodligen blivit riden i ett år, och hon kan skritt, trav och galopp... Inget mer. Det är en mer vettig tid på inridning enligt mig :p

Jag red in min häst långsamt. Jag ville inte stressa in henne i nån gångart eller göra något som hon inte är 100% redo.

Så det tog nog ett år innan jag kunde säga att min häst va (inriden). Så det låter lite som du o jag tänker lika. En sak i taget.

Sen är jag för snål för att lämna iväg henne till nåt proffs. Jag vill vara med på vad som händer och i vilken takt. Jag vill se hur andra tar itu med min hästs negativa sidor.
Svårt att göra det om man lämnar bort henne.

Jag skulle aldrig ens fundera på att rida in en häst på en månad.

Jag räknar med minst 3 månader för att få en väl fungerande häst som är van vid att ridas och klarar skritt, trav och galopp med ryttare.

Men så är jag ju ingen expert... :crazy:

/M

Fast tycker inte att det varit några problem med att rida in på en månad, är oftast ganska lagom för att ha dom väl förberedda till 3-års testets ridprov. Då räknar jag inte med att hästen är mer än led i grimma och grimskaft när man startar. Tycker det är alldeles otroligt hur lättlärda unghästarna är när dom ska ridas in. Brukar bli ca 20-30 min allt som allt dom får jobba ca 3 dgr i veckan. Så tycker verkligen inte att det behöver stressas med dom för att hinna med det under den tiden. Sen finns det alltid en del hästar som behöver mer tid än så men dom är inte många.

/Camilla

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 937
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar