Grumlig/dimmig i ögonen?

StandByMe

Trådstartare
Kom hem till far min idag och upplevde att vår 12 år gamla tik hade fått lite grumliga/dimmiga ögon. De har alltid varit klara och fina, fick tom "beröm" från veterinären för några månader pga detta.

Undrar nu om detta bör kollas upp eller om det hör till åldern (med tanke på veterinärens kommentar)?

Det ser likadant ut i båda ögonen, jag har kollat noga runt/i dem och jag märker ingenting konstigt i övrigt. Ska också kolla i dagsljus i morgon.

Kom hem till far min idag och upplevde att vår 12 år gamla tik hade fått lite grumliga/dimmiga ögon. De har alltid varit klara och fina, fick tom "beröm" från veterinären för några månader pga detta.

Undrar nu om detta bör kollas upp eller om det hör till åldern (med tanke på veterinärens kommentar)?

Det ser likadant ut i båda ögonen, jag har kollat noga runt/i dem och jag märker ingenting konstigt i övrigt. Ska också kolla i dagsljus i morgon.
Min första tanke är starr, men det finns nog andra ögonåkommor som har samma symptom. Jag tycker absolut man bör kolla upp det så att det finns tid att sätta in eventuella behandlingar osv innan det blir värre, om det nu är något vill säga.

Jag säger som de andra, troligtvis grå starr. I så fall brukar det märkas på mörkerseendet först. Men be vetten kolla för säkerhets skull, det kan ju vara något annat.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: ii-ssa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 143
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 087
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka