Grovfodergivor!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 773
Sv: Grovfodergivor!

Arabvallack 5 år lättare träning.

1. Vad ger ni för ngt grovfoder? (Hö, hösilage, ensilage osv)
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) Bra värde (9,1)
3. Hur mycket får dem per dag? i kg. 9kg och står på halm
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Lättfödd
5. Lösdrift eller stall? Stall

Fullblodsvalack född 05, ca 162cm i mkh, 166cm i korset - växer för fullt.

Hösilage och lusernhack

2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.)
Dåliga värden, Energi: 7,0MJ/kg, Råprotein:27g/kg, måste därför kompercera med lusern och proteinrikt kraftfoder.

3. Hur mycket får dem per dag? i kg.
Hösilage: Fritillgång (för min pojk ca 9kg/dygn - han äter ca 8kg)
Lusern: 1,5kg som grund, tillsätter 0,5-1kg beroede på arbete.
Sedan får han en hel del kraft men det var inte frågan.

4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda?
Normalgödd

5. Lösdrift eller stall?
Stall

Hö men hösilage när det är kallt
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.)
Höt har en kvot på 7,4 o hösilaget hade en kvot på drygt 9
Shettisarna får ca 5kg hö el ca 10kg hösilage o araberna får 10kg hö el. runt 20kg hösilage
Relativt lättfödda, dock är inackoderingen väldigt svårfödd
5. Lösdrift eller stall?
Stall, ute dagligen

vi har 5 hästar å ger dom "gamla" (6 å 14 år) hö inne ca 10 kg/dag å ensilage ute ca 4 kg/dag.
min unghäst, pappas 2-åring å avelsstot får hösilage inne ca 15 kg/dag å ensilage 4-6 kg/dag.
höt å ensilaget e inget super hö men det funkar. hösilaget e kanon!! jätte bra värden med högt proteininnehåll.
mitt ungsto å avelsstot e svårfödda men det har funkat bra nu i vinter.
våra hästar står i stall. dom e ute 12 timmar om dagen

1. Vad ger ni för ngt grovfoder? (Hö, hösilage, ensilage osv) hösilage
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) ts 65 % och en kvot på 6,5
3. Hur mycket får dem per dag? i kg. 11-12 kg
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? tappar lätt, men har hållt sig fin i vinter på denna givan
5. Lösdrift eller stall? stall

Fler som har lust o svara, vore guld värt! =) Tror jag ska höra med min farbror om han har någon analys på fodret.

Fjordsto 10år, ca149cm i mkh. Vet inte vad han väger men skulle gissa på drygt 500kg.

1. Vad ger ni för ngt grovfoder? (Hö, hösilage, ensilage osv) Hö och lite lusern(hack) för att hon ska få lite och tugga på i krubban2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) Vet ej
3. Hur mycket får dem per dag? i kg. Jag väger inte höt men det brukar gå åt ungefär en bal om dagen och balarna brukar väga ca 10-12kg Lusern tror jag hon får ca 0,5 kg
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Ganska lättfödd tror jag

Varmblods valack 10år

2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) Bra värde

3. Hur mycket får dem per dag? i kg. 8 - 9 kg

4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Lättgöd

Hö, Hösilage och lusernhack. Står på halm i boxen, men den äterhon nästan inget av.

Höt har rätt taskiga värden, kvot 4,4. Hösilaget bra värden, kvot 8,6

Hö 5 kg. Sen har hon fri tillgång på hösilage och lusernhack i boxen, hon äter 15-20 kg hösilage/dag och 1-2 kg lusernhack/dag.
Så 21- 27 kg grovfoder/dag.

Svårfött fullblod. Är dessutom högdräktig och ska föla precis närsom helst:love:

5. Lösdrift eller stall?
Stall

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka