Grovfodergiva

ponilover

Trådstartare
Ni som har maxade D-ponnys eller liten storhäst, hur mycket grovfoder och vad för grovfoder ger ni er häst? Och hur portionerar ni denna över dagen? Hur många givor ger ni och hur mycket ger ni i varje giva? :)
 
Min häst äter som max 2 kg TS/100 kg kroppsvikt, hösilage. Det är när det är skitkallt, blåsigt och helt snötäckt så de knappt petar i det gamla gräset utan mest står o häckar i ligghallen/vid maten.

Äter fritt och jämnt över dygnet, ute i snitt 12 h. Ger alltså en giva vid intag (ca 6.5 kg beroende på hur länge de ska vara inne, vilket beror på mitt skiftjobb o väder) som räcker till utsläpp (och det finns alltid halm i nät inne) och ger en giva vid utsläpp (dvs ca 13 kg på två hästar) som räcker tills intag.
 
Min äter hösilage (ganska torrt)
Han får just nu 9 kg fördelat på 4 fodringar. Och har "gräs" i hagen.
Morgon: 1 kg
Lunch: 2 kg
Middag: 2 kg
Kväll 4 kg
Och det verkar vara lagom för honom. När det är kallare ute så äter han mindre (inte helt normal..) så då får jag nog i honom 7-8kg om dagen..
 
min ena äter 12 och den andra 7-8. Den som får mindre har halm också. relativt torrt silage

morgon: 2 resp 3
lunch 2 resp 2 (4 vissa dagar)
kväll 3-4 resp 7 (5 de dagar lunchen varit stor)
 
Jag har tre små storhästar (någon kan vara d-ponny, jag har inte mätt dem) och de har för tillfället en storbal i hagen som de har tillgång till dygnet runt. När jag inte har storbal brukar jag fodra med 1,5-2 balar hö morgon och kväll. Beroende på vädret äter de ungefär 12-20kg per häst och dygn. Tidigare när jag hade en ponny som inte kunde ha fri tillgång året runt (endast när det var som kallast) använde jag timergrind och fodrade kl.06, 12, 18 och 24 vilket funkade rätt bra.
 
D-ponny ca 460 kg

Just nu bete kvar än.

Morgon ca kl 06-08, 1,6 kg Ts (hösilage ute)

I gräshage hela dagen.

Ca kl 18-20, 1,7 kg Ts (hö inne)

Ca kl 22, 1,3 kg Ts. (hö inne)

Lägger också in ca 0,75 kg kornhalm så det finns alltid nå att tugga på.
 
Min maxade D har i hagen ca kl 06-21 fritt hö, i boxen därimellan får han 1 kg hö på marken och sen fri halm i nät. Han är normal mot lättfödd.
 
Min maxad d-ponny har fri tillgång, han äter väl 10kg hö/dag, 5kg i nät ute och 5kg i hay bar inne.
Tidigare fick han:
Morgon 2kg
Lunch 2kg
Insläpp 2kg
Kväll 4kg
 
Liten storhäst (160 cm / 520 kg) som går i ganska stor åretrunthage med gräs.

Han får höslage (TS=78%).

Morgon 2 kg
Lunch 2 kg
Intag 2 kg
Kväll 4 kg (+ ca 2 kg halm)
 
Har en stor c-ponny.

Han får minst 12 kg hösilage om dagen.

Morgon 3-4 kg
Lunch 3-4 kg
Insläpp (varierar vid fint/dåligt väder) 7 kg

Väger inte morgon och lunchpåsen. Men dom fylls så mycket det går och en Ikeapåse fyller ca 4 kg.
Ibland får han mer vid insläppet. Kommer dom in tidigare får han 3 kg till.
 
Jag har två lättfödda hästar på ungefär 400 kg var. Med det hö´t jag har nu med 90 i ts får de 7 kilo var/dag. De får 4 kg på morgonen att dela på, 2,5 kg till lunch att dela på, 2,5 kg på eftermiddagen att dela på och 2,5 kg var till natten. De har också alltid fri tillgång på sly och grenar i hagen. De går ute mellan 06-22 ungefär.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 343
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp