I

Iccic

Jag undrar vad rekommendationen "minst 1 kg ts grofoder/100 kg häst" bygger på? Är det fysiska eller psykiska behov som ligger bakom? Är siffran baserad på fibermängden hästen borde få, eller helt enkelt ett sätt att minska intaget av energi i form av till exempel stärkelse? Och hur har de kommit fram till denna minimirekommendation?

Sv: Grovfoder

Alltså detta är beräknat på en VILANDE häst deras underhållsbehov.Ska du rida ja då är det andra mått som gäller...1,5 kilo hö per 100kilo vikt en häst på 600 kilo skall ligga på 8-10 kilo hö tycker jag av bra värde=)
Min väger väl 550 och får fritt med hö lättast så så äter h on när hon själv vill=):idea:

Jag gissar att det hänger samman med det fysiska behovet eftersom det psykiska behovet kan vara så olika beroende på individ. Så det är förmodligen sett till det fysiska behovet rekommendationen är framtagen, eftersom hästens matspjälkning behöver en viss minimimängd grovfoder för att hålla sig i trim.

Jag tror, liksom Yrla, att det är det FYSISKA behovet som gör det. Det är för att MAGEN ska fungera på dom, den behöver en viss mängd fibrer för att fungera.
Psykiskt räcker inte den mängden på lååånga vägar till de flesta hästar!! Det finns väl dom som nöjer sig med så lite men de hör nog till minoriteten.
Skulle min 600kg nordis fått 7kg hö skulle det ju räckt bara 2-3timmar/dygn. Hon hade nog behövt (prövade aldrig fri tillgång på henne) en sisådär 20kg för att bli nöjd psykiskt. Om inte MER!

1kg TS/100kg är enligt min mening är bara det som krävs för att magen på dom överhuvdtaget ska fungera! För att hästen ska må BRA i magen ska dom ha betydligt mer, 1.5-2kg TS/100kg MINST.

Så det är mao fibermängden man egentligen vill åt? Skulle man då kunna byta ut t.ex höet mot betfiber (eller krävs det något med mer "höliknande" fibersammansättning? )eller nåt sånt och fortfarande i princip fodra enligt rekommendationerna? Och om det är fibermängden som ligger bakom, vilken mängd fibrer skulle man kunna "ersätta" rekommendationen 1 kg ts grovfoder med?

Och jag förstår naturligtvis att 1 kg ts inte räcker på långa vägar för att hålla hästen "mätt psykiskt", men 1 kg ts är ju alltid bättre än 0,5 kg ts, och det är ju en "absolut minimirekommendation"...

Iccic skrev:
Så det är mao fibermängden man egentligen vill åt? Skulle man då kunna byta ut t.ex höet mot betfiber (eller krävs det något med mer "höliknande" fibersammansättning? )eller nåt sånt och fortfarande i princip fodra enligt rekommendationerna? Och om det är fibermängden som ligger bakom, vilken mängd fibrer skulle man kunna "ersätta" rekommendationen 1 kg ts grovfoder med?

Och jag förstår naturligtvis att 1 kg ts inte räcker på långa vägar för att hålla hästen "mätt psykiskt", men 1 kg ts är ju alltid bättre än 0,5 kg ts, och det är ju en "absolut minimirekommendation"...

1kg TS/100kg är INTE en rekommendation utan en MINIMIGIVA av djurskyddskäl.
Rekommendationen, enligt SLU iaf, är 1.5-2kg TS/100kg om man måste ge begränsad mängd. (allra helst fri tillgång enligt dom)

Det övriga kan jag inte svara på faktiskt. (om betfor skulle kunna ersätta hö)
Men riktigt gamla hästar som förlorat tänderna och inte längre kan tugga stråfoder måste ju leva på annat som betfor och luserngröt. Lusern är ju visserligen grovfoder...

Intressant fråga faktiskt. Hoppas att någon kan svara på det!

Om det inte är en rekommendation och inte ett lagkrav, vad kallas det då? En riktlinje kanske...

Och det var något sånt jag menade, luserngröt är ju förvisso grovfoder, men betfor? Och andra fiberrika fodermedel som inte är halm eller vallfoder? Och kan ett fodermedel räknas som "50% grovfoder" om det innehåller en viss mängd fibrer, om det nu är fibermängden som ligger bakom "minimigivan av djurskyddsskäl"?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka