Grovfoder (Hö, halm)

L

lotta2

Hur många är det här som ger fritt foder, dvs hö och halm? Eller väger ni hästarnas grovfoder varje dag??

Sv: Grovfoder (Hö, halm)

Mina har fri tillgång ute och inne. Väger ibland det dom får inne för att få ett ung. hum om hur mkt de stoppar i sig på ett dygn. Multiplicerar det dom äter inne med 2 och det har jag som grund i foderstatsberäkningen. Dock äter de mer ute, är jag helt övertygad om då dom dels är ute något fler timmar/dygn än vad dom är inne, plus att vi fyller på stora mängder till hästarna i hagarna;). Men räknar med boxgivan x 2, då är jag säker på att de inte har underskott på något iaf (vilket de garanterat inte har med tanke på vilka matvrak det är;))

Jag väger både hö och halm. Dessutom väger jag lucernpelletsen varje dag också.
Är supernitisk!

Väger, enligt uträknad foderanalys och foderstat.
Flertalet av våra hästar i vårt stall skulle bli gravt överviktiga om de fick fri tillgång!
däremot har de nogsamt planerade fodringar över dygnet, inklusive fodrings arrangemang i hagen som möjliggör att de har att pilla i sig större delen av dagen innan de kommer in för ny giva, för att tillfredställa tugg och tarm funktion.

Det beror på vilken hage man ska fodra. Unghästar och avelsston har fri tillgång.
Alla andra har inte fri tillgång, men vi väger heller inte höt. Vid varje stor hage har vi en rundbal och sen kastar vi in hö. Vi använder helt enkelt "ögon måttet" .. förra året var riktlinjen 2,5kg hö/häst per fodringstillfälle. Har ännu inte analyserat höt (då dem allra flesta fortfarande äter gräs) så vi får se vad årets "riktlinje" blir.
Till små hagarna kör vi skottkärror med hö och fodrar då också med "ögonmåttet".

Börjar hästarna se magra ut så ger vi dem mer hö, blir dem tjocka får man kasta in lite mindre än vad man brukar. :)

Står hästen däremot inne på natten så brukar jag väga upp höt till min häst. Brukar då ge honom lite mer då han inte är lika rund som sina hagkompisar. Han får även gå in och få extra lunch under vinter halvåret.

kl..

Samtliga hästar i vårt stall går på fri tillgång utom russet, som gärna blir så tjock att hon växer ur speedcarten om hon får :p

Vi har också turen att ha egenodlat hösilage av bästa kvalité, så det enda som behövs utöver det för de flesta är mineraler och riktig träning för att hållas i form, det är inga tjockismullar vi har i hagen heller, utan allt från slimmade travisar till välmusklade oldenburgare ;)

Sedan kan jag tänka mig att hösilage ska vara lättare att hålla fri tillgång på, eftersom hästar äter främst utefter tuggbehov och inte direkt hunger, och med ett torrt hö så tuggar de ju i sig så grymt mycket mera "mat" än vad de gör av samma tillfredställande mängd hösilage..

Min får så mycket hon kan äta inomhus. Eftersom jag vet ganska exakt hur mycket det är vägs det upp för att undvika spill. I hagen får de begränsat eftersom de har väldigt olika behov.

Jag väger höet (de får fn bara på kvällen, betar dagtid) för att veta att det räcker till morgonen. Vill att de ska ha så mycket att det inte är dammsuget i boxen, men inte heller massor kvar som är nedtrampat.

Uppvägd fri tilgång, alltså. :D

Kusen står på halm och ges fri tillgång på hö. Väger inget utav det men vet ungefär hur mycket hö det går åt..

Fri tillgång på bra analyserat hö eller hösilage alltid här !
Halm är väl inget foder ? Möjligen bukfylla men inte foder .

Jag väger hösilaget, men önskar att det fanns hösilage med så låga värden att det skulle funka med fri tillgång utan att hästen blev fet. Han har fri tillgång på havrehalm i boxen för att få upp TS i foderstaten och för att ha något att pyssla med under "inne-tiden".

Ni som har fri tillgång, vad har ni för hästar/ponny??
Själv har jag två shettisar, de får fri tillgång. Och jag uppfattar det som att de äter det de behöver. Alltså, de står inte och äter hela tiden. Jag blandar hö och halm.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 055
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka