Gross Parin

sita

Trådstartare
Då vart anmälan till GP i Tyskland konfirmerad. :) Nu ska bara allt annat runtomkring organiseras. Transport, boende, uppstallning mm mm.

Ska bli spännande att åka utomlands och starta. Terränghinderna ser jättetrevliga ut och det verkar vara en väloljad organisation som driver tävlingen så jag tror att vi blir väl omhändertagna där.

Vad behöver man mer tänka på? Hjälp mig med en checklista inför utlandstävling.

*Vaccinationer - check
*Gästlicens - på G
*Dressyrprogram - Tack Max Power det var rätt program
*
*
*
*
????:D

Sv: Gross Parin

Kan inte komma på nåt spontant, men GP är iaf en fin tävling, men så är banbyggaren i området otroligt duktig också. Ridit rätt många starter där.

Ja alltså man får inte köra transporten ur Sverige om man inte har kompetensbevis och tillstånd från *någon myndighet* att transporten är godkänd för att transportera djur i.

Alla länder har olika regler men jag vet en som åkte fast i Danmark och fick böta 25 tusen.

Hör med mammaberg, jag är inte 100 på vad som egentligen gäller nuförtiden.

Förutom det så glöm inte hälsointyget som skall med, utfärdas enbart av distriktsveterinärer till det behöver ni en färdplan som skrivs in i hälsointyget. Sen skall ni ju ha ett hälsointyg tillbaka in i Sverige oxå dvs tävlingens vet. i Tyskland måste utfärda ett.

Då vart anmälan till GP i Tyskland konfirmerad. :) Nu ska bara allt annat runtomkring organiseras. Transport, boende, uppstallning mm mm.

Ska bli spännande att åka utomlands och starta. Terränghinderna ser jättetrevliga ut och det verkar vara en väloljad organisation som driver tävlingen så jag tror att vi blir väl omhändertagna där.

Vad behöver man mer tänka på? Hjälp mig med en checklista inför utlandstävling.

*Vaccinationer - check
*Gästlicens - på G
*Dressyrprogram - Tack Max Power det var rätt program
*
*
*
*
????:D

Tidigast 48h före lastning: Hälsodeklaration från godkänd vet. Boka i tid för officiellt skall vet komma hem till dej
...även om en del accepterar att man tar hästen till vet istället (billigare!!!)

I Tyskland gäller för både för FEI tävling OCH nationell tävling: 6mån vaccinerings interval (+/- 21dagar)
De Tyska vaccreglerna här: http://www.pferd-aktuell.de/Anlage57864/ImpfbestimmungenLPO2008§66610.pdf

Intyg för återtransport behöver du inte nu förtiden om det sker inom 10 dagar från att ditt första intyg blev utfärdat.
-Men om din häst är skadad måste tävlingsvet intyga att hästen är frisk nog för transport.
Gäller även om du exemplevis inte kommer igenom veterinärbesiktningen (Vervassungsprüfung)

Du behöver inte ha släpet godkänt officiellt om transporten är under 8 timmar och du gör en helt privat transport (ej ekonomisk verksamhet)
Det anses vara ekonomisk verksamhet om det är en FEI-tävling eller annat internationellt evenemang med stora prispengar eller där hästen kan öka mycket i värde.
...men släpet måste vara "lämpligt" för transporten.
NOGA med ordentligt med strö i transporten.

Tyskarna verkar inte ta så hårt på detta men Danskarna är "beryktade" -fast vi har aldrig haft problem eller ens sett en kontroll!

-Nisse har varit i GP och det var visst riktigt bra där.
Lycka till!
/Max

Nu närmar det sig avfärd. Hästen är i toppform, ryttaren kommer hem från Irland i morgon så det blir intensivträning av dressyrprogrammet i veckan. Veterinären är bokad till fredag. Tror jag har koll på det mesta, resten får vi improvisera :)

Har varit tävlingsledig sen början av juni så nu ska det bli skönt att komma i selen igen... Tänk att man kan få abstinens haha

//Sita

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka