bitta

Trådstartare
Jag mår inte bra av koffein. Sedan ett antal år försöker jag att bara dricka koffeinfritt kaffe.
Problemet är att jag älskar svart te och gärna dricker ett flertal koppar (stora som baljor) per dag. Det vill inte min kropp riktigt längre.
Finns det något grönt te som smakar något? De jag har provat tycker jag är såå mesiga.
Roiboos har jag också testat, men det gillar jag inte alls.
Någon som har några förslag?
 
Jag mår inte bra av koffein. Sedan ett antal år försöker jag att bara dricka koffeinfritt kaffe.
Problemet är att jag älskar svart te och gärna dricker ett flertal koppar (stora som baljor) per dag. Det vill inte min kropp riktigt längre.
Finns det något grönt te som smakar något? De jag har provat tycker jag är såå mesiga.
Roiboos har jag också testat, men det gillar jag inte alls.
Någon som har några förslag?
Grönt te innehåller väl också koffein?
Medan rött inte gör det.
Lider med dig, jag älskar också svart.
Har du provat koffeinfritt te?
 
Grönt te innehåller väl också koffein?
Medan rött inte gör det.
Lider med dig, jag älskar också svart.
Har du provat koffeinfritt te?
Jag trodde att grönt innehåller mycket mindre koffein/tein än svart. Är det inte så?
Koffeinfritt har jag inte testat. Det här sagts mig att det inte smakar så bra.
 
Jag mår inte bra av koffein. Sedan ett antal år försöker jag att bara dricka koffeinfritt kaffe.
Problemet är att jag älskar svart te och gärna dricker ett flertal koppar (stora som baljor) per dag. Det vill inte min kropp riktigt längre.
Finns det något grönt te som smakar något? De jag har provat tycker jag är såå mesiga.
Roiboos har jag också testat, men det gillar jag inte alls.
Någon som har några förslag?



Alla teer innehåller koffein, bara olika mycket. :)

Vilken smak gillar du? Smaksatt grönt te finns i massa olika varianter... Jasmin kan du lätt göra väldigt starkt om du låter det dra, blommiga sorter tenderar också vara smakstarka, och alla sorter oavsett smak blir ju starkare om de får dra länge. Gå in till en tebutik och be om förslag? Då får du lukta samtidigt, Undvik påsteer generellt tycker jag, de brukar inte vara någon höjdare oavsett vilken sort.



1581504437828.png

https://www.pekoe.se/2017/koffein-i-te/
 
Alla teer innehåller koffein, bara olika mycket. :)

Vilken smak gillar du? Smaksatt grönt te finns i massa olika varianter... Jasmin kan du lätt göra väldigt starkt om du låter det dra, blommiga sorter tenderar också vara smakstarka, och alla sorter oavsett smak blir ju starkare om de får dra länge. Gå in till en tebutik och be om förslag? Då får du lukta samtidigt, Undvik påsteer generellt tycker jag, de brukar inte vara någon höjdare oavsett vilken sort.



Visa bifogad fil 45381
https://www.pekoe.se/2017/koffein-i-te/
Jag gillar påste mer jag :)
 
Jag är i precis samma läge som du, men tycker de flesta gröna teer är beska, särskilt om de drar för länge, vilket gör det svårt i kombo med mesig smak. Det är ju så olika vad man gillar för smaker, men lite otippat (föredrar normalt sett löste) så dricker jag just nu Icas gröna påsar med citronsmak, men då gillar jag just fruktiga smaker.
 
Jag mår inte bra av koffein. Sedan ett antal år försöker jag att bara dricka koffeinfritt kaffe.
Problemet är att jag älskar svart te och gärna dricker ett flertal koppar (stora som baljor) per dag. Det vill inte min kropp riktigt längre.
Finns det något grönt te som smakar något? De jag har provat tycker jag är såå mesiga.
Roiboos har jag också testat, men det gillar jag inte alls.
Någon som har några förslag?
Vad för typ av Roiboos har du testat? För de i påse smakar totalt annorlunda än löste. Jag älskar tex fruktiga smakar av rött te i lösvikt. Är ännu godare än svart! Blandningarna Österlen samt Wimbeldon är tex underbara. Så det är värt att testa löste i rött om du inte gjort det.
 
Grönt te innehåller koffein, men mindre än svart. Ska inte göras i lika hett vatten (gäller även vitt) så blir det inte beskt.

Rooibos är inte (äkta) te, därav inget koffein.

Det stämmer inte att grönt te innehåller mindre koffein än svart. Se bilden ovan.
 
Jag mår inte bra av koffein. Sedan ett antal år försöker jag att bara dricka koffeinfritt kaffe.
Problemet är att jag älskar svart te och gärna dricker ett flertal koppar (stora som baljor) per dag. Det vill inte min kropp riktigt längre.
Finns det något grönt te som smakar något? De jag har provat tycker jag är såå mesiga.
Roiboos har jag också testat, men det gillar jag inte alls.
Någon som har några förslag?
Vitt te?

Det är mesigt men mycket godare än grönt te, jag vet inte om det är så mycket mindre koffein i grönt te än i svart, men det är mycket mindre i vitt (det drack jag när jag var gravid)

Jag tycker inte om Rooibos osv.

Typiskt, vitt te verkar innehålla lika mycket som annat enl länk ovan.
 
Senast ändrad:
Grönt te innehåller koffein, men mindre än svart. Ska inte göras i lika hett vatten (gäller även vitt) så blir det inte beskt.

Rooibos är inte (äkta) te, därav inget koffein.
Fast vissa gröna teer blir verkligen beska även i "svalare" vatten. Men det kanske är jag som är känslig :p
 
Sedan vidare om mate undrar jag, mätte de koffeinhalt när de bryggde det som om det vore te? Eller mätte de i den bästa omgången typ omgång två av bryggningen?

(mate har man ju hela bladen i en kalebass med sugrör, häller på vatten, bryggaren dricker upp hela satsen (som inte ska vara så bra) häller på nytt vatten och skickar runt, häller på nytt vatten skickar runt osv, tills ny omgång. Vilken mätte man koffeinhalt i? eller är det samma i alla omgångar. När jag försökt med mate själv har jag aldrig tyckt om första omgången, men när någon annan serverar gillar jag det, antagligen andra eller tredje varvet. Kanske är det lägre koffeinhalt då, eller högre, jag tycker att jag reagerar som för kaffe.)

https://www.tehusetjava.se/blog/post/tankar-kring-koffein-i-te
 
Jag gillar Yogi Tea Choco. Smakar choklad och jag tror inte det är koffein i den. Finns även med chilismak men den har jag aldrig testat.
https://www.yogitea.com/sv/products/choco/
https://www.yogitea.com/sv/products/choco-chili/

Stort fan av Yogi Tea Choco Chili :d

(gillar inte gröna teer överlag även om det finns ett och annat som är ok)

Det finns massor av smaker från olika varumärken på bl.a. Apotea och många är naturligt utan koffein
Ett är Yogi Classic som det är mycket smak i :)
 
Vad för svarta teer gillar du? Bara färgen säger ingenting. Undrar också vilka rooibos du testat? För samma där, de smakar olika så går inte att dissa alla genom att prova ett fåtal. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Hm, vet inte riktigt vilken kategori jag ska lägga det här under. Hem, mat eller kropp och själ? Min kaffebryggare sviker mig. Jag har...
Svar
7
· Visningar
608
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp