Grönsaker till smådjur

Modig_Korn

Trådstartare
Skämmer bort svinen som bara den just nu, normalt sett brukar de mest få morötter och vitkål under vintrarna. Det är ju lite fattigt även om c-vitaminhalten i vitkålen är bra, förstås. De har ätit selleri, broccoli, (morötter), vit och rödkål, (äpple och tomat) i typ två månader nu. Och det kan man ju egentligen fortsätta med för maskrosbladen kommer väl snart. Men tänkte fråga om ni ger era smådjur något annat utöver det som mina får? Kortfattat har jag idétorka på vad man ska köpa till dem :p Ibland får de dock även havregrynsgröt med nyponskalmjöl strösslat över, det är ju ingen grönsak i sig men nyponen innehåller c-vitamin och gröten mättar bra.

(Har hört att morötter ska ta med sig kalk ut ur kroppen, så de får inte jätte mycket morötter längre. Äpple och tomat kan ju ge munsvamp så de får inte mycket/ofta av det heller.)

Sv: Grönsaker till smådjur

Gurka och persilja får dem här hemma. + det du skrivit men inte allts på en gång då ;)

Jag kör på taktiken att köpa hem sånt som är extra billigt :D Nu senast har det blivit en del honungsmelon, päron, äpplen, kiwi, majs... Och så vitkål och morötter som bas. Ärtor, paprika, broccoli, ruccola, blomkål, persilja, banan, groddar och sånt är ju sjukt poppis också :D

Men äter marsvinen verkligen melon? :p och kiwi och sånt som är genomgående sött? :p
Kör lite samma taktik men lyckas inte fullt ut. Banan vill jag inte heller ge mina, det ska tydligen vara på samma sätt som morot, att det tar med sig kalken ut ur kroppen. Tänker att smådjur redan har rätt känsligt skelett, man vill ju inte sabba det mer än nödvändigt :p

jag gav mina alla möjliga grönsaker och frukter. Favoriterna var nog basilika, persilja, vattenmelon, tomat, äpple, jordgubbar och gurka. Fanns det basilika i köket kände de lukten och blev tokiga om de inte fick smaka;)

Jag tror inte det är så farligt att vissa frukter "tar med kalket" som du skriver, bara man inte ger för mycket av något. Ger man en varierad kost så är det nog ingen fara. Men man kan tänka på att vänja in deras magar försiktigt på nya saker.

Marsvin gillar söta frukter väldigt mycket:) men man kanske ska vara försiktig med för mycket socker.

Jepp, melon och kiwi äts upp direkt som med allt annat. Fast kiwi får de väldigt lite av, jag vill ju också ha! :angel:

Är du säker på att bananer funkar så? De brukar ju vara kalkrika annars, som mjölk... Tror jag :D

Liknande trådar

Övr. Djur ja till marsvinen då. försökt söka både här o på nätet men tycker det är svårt att hitta svart på vitt. :p jag har hittills gett...
Svar
18
· Visningar
7 005
Senast: skäcken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama