Grönsaker man INTE ska ge?

lizan

Trådstartare
Moderator
ja till marsvinen då.
försökt söka både här o på nätet men tycker det är svårt att hitta svart på vitt. :p

jag har hittills gett mina snuttisar:

salladskål
morötter
gurka
broccoli (äts dock inte)
kiwi
clementin
banan
tomat
potatis
persilja (inte heller gott)

det absolut godaste enligt dom är salladskålen, men bara den gröna delen på det såklart :p
tomat vet jag att man inte ska ge för mycket av pga munsvamp.

men vad mer?
idag har vi tex ätit tacos o har lite rester. kan dom äta majs? o hur är det med kruksallad? har läst att isbergssallad ska man vara försiktig med?

och vilka grönsaker innehåller mycket C-vitamin så dom får i sig det?
kiwi o clementin är inga favoriter heller även om dom äter av det.. o jag har jättedålig koll på vad som innehåller mycket c...

dom får visserligen även pellets som är berikade, men man kan ju inte lita på hur mycket vitaminer som är kvar i dom...

så:
vad ska man absolut INTE ge till dom?
vad kan man ge, men inte för mycket för ofta?
vad kan man gärna ge hur mycket som helst av? (förutom hö då)
vad innehåller mycket C som dessutom kan ges mycket av?

Sv: Grönsaker man INTE ska ge?

tack!!! superbra lista ju!!!! :bow:

jo gröt vet jag att man kan blanda. har dock inte orkat prova än. :p
knäckebröd har dom fått lite också.

men så tänkte jag på en till sak.

havregryn, hur är det med det?
dom kan ju äta havre, så då borde väl havregryn funka också??

Hur blandar man en sådan gröt? Mitt marsvin älskar röd paprika :love: tycker det är jätte bra eftersom det är c-vit. även knäckebröd tycker han om.

Allså marsvin älskar ju så mycket! Men om man vill att de ska leva länge så ska man ju ge mest hö och nästan inget annat!

fast hö ger ju knappast tillräckligt mycket C-vitamin.

dessutom så frågade jag inte om vad som är gott för dom, utan vad dom KAN äta! ;)
mina verkar vara ganska petiga med maten, det är en hel del som är sådär gott. det enda som ALLTID är gott är salladskål och gurka (och hö).

dom har fri tillgång på hö, o så får dom lite pellets (efter instruktioner från uppf. mest pga att den ena är bäbis), och så grönsaker två gånger om dagen. men största delen av maten dom får är ju hö såklart.

En sak jag har hört att man inte ska ge till NÅT djur (speciellt inte till fåglar iofs) är avocado.

Något som man absolut inte ska ge är då advocado som Poxz sa och rabarber som
är väldigt giftigt för marsvin, har också hört något om att man inte ska ge plommon.

Enligt min veterinär så ska man vara försiktig med att ge grönsaker och frukt som innehåller;
mycket kalcium, kan ge gaser, är för söta eller sura. Men sen är det helt upp till marsvinet vad
de tål, mitt ena marsvin får lätt gaser och njursten men jag matar varje dag med tomat och
paprika och han har aldrig fått munsår/munsvamp.

En lista på c-vitaminrika grönsaker som jag fick av min veterinär:

mängd c-vitamin per 100g
Persilja 182 mg
Nässlor 175 mg
Röd/gul paprika 144 mg
Grönkål 120 mg
Broccoli 83 mg
Grön paprika 81 mg
Blomkål 73 mg
Salladskål 39 mg
Vitkål 36 mg
Kålrot 35 mg

Något som är en stor hit hemma hos mig är Romansallad! en sallad som är såå mycket bättre än
isbergssallad eftersom det innehåller c-vitamin och inte lika mycket vatten. Och majs är inte så bra
för marsvin om det inte är färsk majs! Burk majs är inte ens bra för oss människor.

nä jag såg det på den listan som blev länkad till.. undra varför??? det som är så gott! :d
(fast det blir heller aldrig någon avocado över så dom hade aldrig fått det ändå.. den äter jag ju upp själv :D )

det är lite kul, jag trodde inte alls att salladskål innehöll någon C-vit, men det är basen i deras grönsaksföda så då är det nog lugnt med det. och tur är nog det, för paprika vågar jag ju inte ge för mycket pga munsvampen dom kan få.. broccoli äter dom inte, nässlor är svårt att få tag i såhär års, persilja äter dom verkligen inte... inte så mycket kvar då! :D

men tack! :bow:

nä jag såg det på den listan som blev länkad till.. undra varför??? det som är så gott! :d
(fast det blir heller aldrig någon avocado över så dom hade aldrig fått det ändå.. den äter jag ju upp själv :D )

Mmm avocado är ju hur gott som helst!! :d
Nu blev jag sugen på avocado-och-äggsmörgås. :D

Havregryn går bra att ge. Gjorde gröt åt mina grisar någon gång ibland med nyponsoppa, havregryn och lite till (minns inte riktigt nu) som var populär.

vi åt mexmat igår, o då blev det myyyyyycket guacamole! :d

jag har hört att på vinter ska man vara lite mer försiktig att ge sallad för att då e det mera nitrat (besprutningmedel) :confused:

nitrat är ju e kväveform, och det är ju gödning inte besprutning....

och varför skulle det vara mer av den på vintern???

men helt klart värt att kollas upp!

Jo präcis, vill man att de ska leva ska de bara äta hö och gräs. C-vitaminer är ju lättast att ge dem direkt blandade i lite morotspure. Min kompis har ett marsvin som höll på att dö för ett par år sen för att molarerna växte för långa/neråt i käken, men då hon bara fått strikt hö/gräs enligt vets orders efteråt så har hon levat till drygt 5 år hittills!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vitkål älskar våra grisar och får det nästan varje dag, det innehåller ju oxå mycket C-vitamin.:bump:

Är de inte vana vid kål ska man vara lite försiktig i början och ge liten mängd.

Inte visste jag att du var med Marsvin??:eek: Sånt får du allt tala om skaffa djur på det viset bara :)

Liknande trådar

Däggdjur Skämmer bort svinen som bara den just nu, normalt sett brukar de mest få morötter och vitkål under vintrarna. Det är ju lite fattigt...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur