Fiorano

Trådstartare
hur gammal bör en hund vara för att få lov att tugga grisöra? Vill ha något som brackan kan tugga länge på nu när hon inte kan vara ute så mycket. (Hon får ont i tassarna i kylan och hoppar runt på tre ben...).

Sv: grisöron

Mina har fått det även som rätt små valpar men man skall nog vara lite försiktig för det kan vara tufft för magen om de är lite känsliga, de har även fått "tjursnoppar"

Sen räcker ju inte ett grisöra eller "tjursnopp" särskilt länge, och tycker jag kan vara lite läskigt med glupska hundar som försöker svälja "slumpen" dvs mina som tycker "slumpen" är halva örat/snoppen! :eek:

Själv ger jag dem istället gärna märgben, råa och kokta, det kan de hålla på med läääääänge, de har ett par gamla favoriter de ff går och tuggar på fast det bara är rentuggat ben kvar på det. När de direkt får märgbenet ser de sådär roade ut men när de väla har tuggat in sig på det finns det inget som slår det.

Märgen är dock väldigt fet så åter igen om hunden är väldigt ung eller har känslig mage kan man göra som jag gör till min minsta valp koka det och gröpa ur den mesta märgen ( som den andra hunden sen får istället i sin mat)

:eek: Är det åldersgräns på DET också? :eek:
Fan, jag skulle köpt någon skaffa-valp-bok tror jag.. köpte ju retrieverkoplle helt ovetandes :o hoppas nu verkligen att det inte är åldersgräns på grisöron också... varför är det i så fall det?
Vår valp fick iaf grisöron när han var strax över 6 månader (nyårsafton) då han behövde nått att syssla med..

*väntar nyfiket på kunniga svar*

Det är en liten hund som inte är så glupsk så jag hoppas att ett öra kan vara en liten stund (om katten stjäler det kommer det troligen att vara ännu längre...). Kan man köpa färdigkokta märgben, eller måste man göra det själv?

det är kanske jag som är överkänslig eftersom jag (liksom du) insett att det är åldersgräns på ALLT??

Mina valpkullar har fått märgben redan innan de flyttat hemifrån så ;) varför inte introducera en sådan läckerhet om du vill ha lite tugg-aktivitet? (Naturligt, inga konstiga tillsatser eller smakförstärkare!)
Ge det fryst så tar det lång tid att "bearbeta"!

Vad gäller tassarna så upplever jag det dessutom som att ju mer de får vara ute desto mer härdade blir de. Min lilla är en frysfis, men håller hon bara igång och får hjälp med att "tina upp" fötterna när hon blir kall så kan hon gå ordentliga promenader trots många minusgrader.

/Swat

Uno fick det samma dag som han kom hem, 8v. Inga problem, visste inte att det var någon "åldersgräns" på det :confused:

Ang "lång tid", så för Uno räcker ett grisöra i ungefär 1v, beror ju lite på hur stor hund och glupsk man har.

Ang "lång tid", så för Uno räcker ett grisöra i ungefär 1v, beror ju lite på hur stor hund och glupsk man har.

Haha, vilken lyx! :D Min Faiza (saluki och ändå inte stor och speciellt inte glupsk) smaskar i sig ett på några minuter.

Det är en liten hund som inte är så glupsk så jag hoppas att ett öra kan vara en liten stund (om katten stjäler det kommer det troligen att vara ännu längre...). Kan man köpa färdigkokta märgben, eller måste man göra det själv?

Fast visst var det en terrier du hade, de kan vara nog så frenitiska.

I matvaruaffären kan du nog bara köpa frysta men det är ju bara att slänga dem i kokande vatten en kvart så får du ur märgen.
Men är han inte så frenetisk eller har känslig mage kan du lika gärna ge frysta eller tina dem bara så de är råa men inte iskalla så är de lite mer smakliga.

I vissa hundsportaffärer kan du köpa märgben som de har kokat och rensat på märg och sen fyllt med något annat gojs, de är ju inte lika kladdiga och luktar illa som vanliga märgben kan göra.

Mina valpar brukar börja med dylikt när de är runt 4 veckor gamla. Samma ålder som de får börja gnaga på råa köttben etc. :laugh:

Man ska INTE ge kokta ben!!!!:crazy:
De kan splittras och splitter som sväljs är vasst och inte bra!

Det finns INGEN åldersgräns på varken grisöron eller märgben, vad är detta för trams?!?!:confused:
Har valpen dock aldrig smakat något nytt, ska den äta lite av det nya för att vänja in magen. Dvs inte ett helt öra första gången, utan låt den tugga en liten stund, och ge tillbaka det dagen därpå eller nåt.

Här hemma har vi köttben väldigt ofta, så det är valparna vana vid redan när de flyttar. De har också fått smaka på grisöron och jag beukar skicka med lite av varje som godis när de flyttar..

Man ska INTE ge kokta ben!!!!:crazy:
De kan splittras och splitter som sväljs är vasst och inte bra!
.

Fast som jag fått det förklarat gäller det där bara om benen kokas länge och nötmärgben som är det enda jag ger, och många med mig, påverkas inte i lika mycket som andra ben ,de ska ju bara kokas så länge att man kan få ut märgen.

Förövrigt kom rådet att koka märgbenen till valp för att kunna gröpa ur märgen från en veterinär med specialinriktning mage/tarm hos hund så man får väl hoppas att hon vet vad hon pratar om.;)
En annan fördel med att koka dem var att man tog död på eventuella bakterier som kan påverka en liten valpmage.

Min vuxna hundar får alltid råa ben men det är för att där vill jag ha kvar märgen, men även råa ben kan flisas så man får ha koll.

Senast ändrad:

Ja det får man ju hoppas!
Alla ben kan splittras, inget tal om saken, men kokta gör det mycket mycket lättare.

Ja det får man ju hoppas!
Alla ben kan splittras, inget tal om saken, men kokta gör det mycket mycket lättare.

Jag värmer benen i mikron tills märgen går att ploppa ut. Det brukar vara 30-60 sek för ett djupfryst 10 cm ben. Är det samma risk med detta? Min hund har känslig mage och skulle skita i en vecka om hon fick i sig märgen så den måste helt enkelt bort :crazy:

Är det inte risk för att torkade grisöron brister till flisor också.
Jag ger ju min hund bara rå mat så torkade grisöron har fallit bort
pga av att det flisra upp sig. Det gör ju inte råa ben tex.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
814
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 117
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka