Grinig häst i hagen

Maris_

Trådstartare
Min häst är så grinig i hagen! Hon kommer när man ropar, men lägger sen örona bakåt och vill ibland bitas. När man har fångat henne och hon har grimman på sig är hon snäll, lite "kaxig" ibland möjligvis.
Kan man göra något för att få henne gladare när hon är i hagen?
Hon brukar ibland få något godis när jag har fångat henne, kan det vara därför hon är grinig? Det är ett litet shetlandssto. Har haft henne sen i somras. Skulle önska att hon inte såg sådär sur ut!

/ Maris

Sv: Grinig häst i hagen

Jag om att tänka på det nu, visst kan de bli grinigare när de sätter päls? Hon har varit värre på sista tiden mot hur hon var i början. Hur länge brukar det sitta i isåfall och kan man göra något åt det?

/ Maris

Är hon "pälsöm" så kan det hjälpa med b-vitaminer, effektivast om de sprutas. Men det är inget bevisat så vitt jag vet mest folk som tycker att det är skillnad :) Jag ger alltid vid pälssättning osv.

Min förra sköthäst blev ett riktigt "monster" vid pälssättning. Jag fick inte ens gå in i boxen, han vände rumpan mot och var riktigt tjurig. Extremt kittlig och känslig både vid borstning och ridning, han tyckte verkligen det hela var en plåga. Så det kan nog vara det...

Håller med föregående om B-vitaminer. Det är ju värt ett försök om pälssättningen skulle vara orsaken!

Känner igen hennes beteende. Har en shettiskille som också kan vara sur ibland när jag tar in honom. Han är glad enda tills han upptäcker att jag kanske inte hade med mig något godis den här gången... Tack för tipsen förresten att ge B-vitamin! Hade totalt glömt det att de kan vara sura under pälssättningen.
Jag låter honom bara hållas så länge han inte gör något.
//Z

Vår ena ponny blir helt förbytt både vid fällning och pälssättning. Försöker att förebygga med B-vitamin men hinner inte alltid. Grinig i hagen och loj vid ridning. Brukar bli bättre på några veckor.

jag tycker att det låter som ett invant beteende. kanske har hon genom att se sur och grinig ut sluppit att följa med in i stallet och gör det av ren vana.

det enda jag kan ge som tips är att ignorera hennes beteende. var glad och snäll mot henne så kommer hon nog att upptäcka att det inte hjälper att se sur ut.

lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka