Grinig häst - får inte borsta kroppen!

T

twinstar

Är medryttare på ny häst. Har hållt på ungefär 6 veckor.

Hästen har en trasslig historia bakom sig och har periodvis varit riktigt otrevlig och mått väldigt dåligt. Stress och press på ridskola bland annat.

Nu står han i privatstall och är sen över ett år enbart omskött av sin ägare men hon vill nu testa om han klarar en medryttare en-två gånger i veckan
och jag fick äran att pröva!

Han är sur i boxen, lägger öronen bak när man går förbi men går att ta ut i grimma utan problem. Han står snällt och stilla i gången när man pysslar med honom men när man borstar honom på kroppen (enbart) så hugger han och emellanåt måttar sparkar, detta händer även när man spänner sadelgjorden.

Borsta benen och huvudet går bra, trots att han tidigare hade problem med att bli rörd vid benen.

Att rida honom är en dröm. Han är superkänslig, villig, samarbetsvillig så in i den minsta grad.
Det är en helt annan häst när man sitter på.

Det är just vid borstning av hals och kropp som han är riktigt otrevlig.

Jag kan flytta honom åt alla håll, jag är på gång med att skicka honom framför mig, behöver träna
lite mer men som sagt får jag inte röra honom överallt ännu!

Är det bara att kämpa på med Parellis första lek? Någon som har något tips?

Tror ni han testar mig? Ägaren har inga av dessa problem.

Sv: Grinig häst - får inte borsta kroppen!

En av dom stora hästarna på ridskolan är också väldigt grinig när man borstar kroppen och spänner sadelgjorden, men det beror på att han är extremt kittlig.

Men du säger att ägaren inte har någon av dom problemen? Då är det förmodligen så att han testar dig för att se om han kan skrämma dig. En del ridskolehästar brukar tycka det är kul att hålla på så för att se om dom kan skrämma eleverna.

testa att börja borstningen med piggborsten! Mitt sto är en riktig surkärring när hon ömmar i pälsen ex. vid kyla el pälsfällning. då brukar jag börja med piggborsten el gummiskrapan och lixom massera kroppen och wow vilken skillnad!

Det tipset har jag fått av ägaren också och börjat så men han är fortarande lite grinig. Bara att kämpa på då!

min häst gjorde sådär pga dålig sadel som orsakat spänningar lite här och där. Rekommenderar att ta ut en equiterapeut alternativ hästmassör som kan känna igenom hästen.

Kör på Parellis första lek. Försök hitta ett ställe han äääälskar att bli berörd/kliad på och utgå därifrån. Normalt sett "duger det" med ett ställe som hästen accepterar, men ju mer motvillig hästen är desto högre krav måste man ställa på utgångsläget.

Och kom ihåg; först ska han acceptera din varelse, sen dina händer, SEN kan du börja med borstarna. :)

Ok! Bra tips!Ska ägna mer tid åt första leken!

Kämpa på!! Min var likadan. I februari började jag, då gick det inta att borsta elle klappa utan att han bet och grinade. Han började bita sig själv i bringa och sparka redan när jag kom gående med sadeln i gången! Jag började om från början med friendly och i somras kunde han acceptera sadel utan större protester, vi kämpar frotfarande. Ibland får han återfall men det blir färre och färre sådana. Så det går! Man får ha tålamod och vara snabb undan tänderna... ;)

Lycka till!!

Om du har sett själv att ägaren inte har samma problem så handlar det troligen om att försöka skrämma dig. Klassiskt för ridskolehästar:smirk:
OCh hästarna på K1 som gör likadant med de värnpliktiga killarna. Som hästvan praktikant och liten tjej kan man utan problem hantera stora hästar som skrämmer skiten ur de stora killarna, genom att bita, hota att sparka, osv, osv.
För många år sen följde jag med en kompis till en ridskola och skulle rida med som extra i hennes grupp. Naturligtvis fick jag hästen ingen ville ha.:crazy:

Jag gjorde iordning den och red och den var hur trevlig som helst. En gång trasslade den och jag la till spöt lite och sen gick den hur trevligt som helst. Ingen sa något......:devil: Utom att ridläraren berömde........
Sen sa dom efteråt att den brukade sparka, bita och var omöjlig att sadla i spiltan. Den hatade spön och alla red därför utan spö. Den bockade av alla som försökte använda spö.

Om jag hade fått höra det i förväg hade allt antagligen sett annorlunda ut. MEn jag gick in och trodde det var en vanlig (trög) ridskolehäst, lite lat kanske, men snäll. OCh den kände väl att jag inte var rädd (eftersom ingen sagt att jag skulle vara det) :angel:

Efteråt fick ajg höra att de höll andan och jag tänkte på att jag hade fått några konstiga blickar och ridläraren sa att han skullesagt till om han sett att det belv problem, men eftersom det inte såg så ut sa han inget heller......

Så, en ridskolehäst har nog skaffat många vanor, och soms agt är du säker på att den inte gör så mot ägaren så fundera på hur du ska
markera att det inte är okej med dej heller.

en häst på ridskolan var ofta sån, hon hade inte blivit så bra behandlad när hon var yngre och litade därför inte riktigt på människor som stod på marken (i sadeln var det inga problem), öronen fick man absolut inte ens peta på. den hästen skulle jag givetvis vara skötare på, så jag spenderade väldigt mycket tid hos henne och bara klappade och pratade, ibland hade jag med ryktborsten och drog ett drag nån gång ibland när hon var tillräckligt lugn för att inte reagera på det. efter ett tag fick jag till och med hålla handen runt hennes öron och massera dom, rykta över hela kroppen och kratsa alla hovarna utan problem (hon lärde sig att lyfta direkt när man klappade lite lätt på benet man ville ha upp) :)
det tipset jag vill ge dig är att ha tålamod. ta det lugnt och fint och ställ inga direkta krav, det får ta den tid som behövs. hugger hästen så prata med den, klappa lite och försök igen.

Håller med "ciliegia" !
Ha tålamod.. Har hjälpt på min Glamma..
Fick absolut inte röra henne vid ljumskarna & juverområdet..
Nu reagerar hon knappt när jag rör/borstar där.. :)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama