Hambo

Trådstartare
Är det någon som har en sån ??
Mellan hagarna alltså för lunchservering etc...
Kan man använda dessa till "brädgrind"?

Hej från en undrande Hambo
 
Sv: grindvakt

Jag har en från Feed-Ex om jag inte minns fel. Den är mekanisk och är alltså inte beroende av ström el batterier. viktigt fö mig eftersom det ju kan bli strömavbrott och batterier inte funkar i -30.

Den kom komplett med öppnare och grind med block så att den dras ihop och inte ligger på marken så att hästarna kan fastna i den. Kostade runt 1000kr om jag inte minns fel.

Mycket driftsäker tills jag skar bort två sidor på en glasslåda och skruvade fast den så att grindöppnaren sitter inuti lådan. Annars kan den frysa ihop om det först regnar och sen blir minusgrader/blötsnö med efterföljande minusgrader.

Den funkar inte med brädgrind, tror inte det finns nån variant som gör det.
 
Sv: grindvakt

Jag har en gummibandsgrind, vilket funkar i alla väder förutom blötsnö med minusgrader.
Visst funkar det med brädgrind, funderar själv på att sätta dit en.
Den bör nog dock vara ganska hög undertill så att ev snö inte kan stoppa den. På baksidan av grinden sätter du en kraftig fjäder, så när timern släpper grinden så öppnas den in i lunch-hagen och sätts längs med staketet.
Lycka till!
/M
 
Sv: grindvakt

Tack För era svar !!
Jag har beställt en nu, jag ser ingen annan möjlighet om jag
vill att mina hästar ska få lunch när jag jobbar.

Jag kommer att försöka att bara ha ett gummiband och se hur det fungerar,
mannen jag talade med sa att man kan ha en massa trådar hängande ner från "huvudtråden" som då blir strömförande !
Annars ska jag nog kunna hitta på ngt med brädgrind !
Tack för tipset att inte ha den för långt ner !!

Hej från Hambo
 
Sv: grindvakt

Det här hittade jag när jag letade. Kanske ett alternativ?

Vi erbjuder en lösning som är mycket bra ur hästsäkerhetssynpunkt.

För den som är intresserad säljes utförlig anvisning och nödvändiga skruvar, påse för motvikt, isolator, etc.

I stället för elastiskt rep eller spiralgrind monterar man en bom på en staketstolpe, (längst till vänster på bilden). Bommen kan bestå av en tunn planka, en rundstav eller något annat som är stabilt.

I den vänstra änden hängs en vikt, medföljande påse fylld med sand om ca 3-5 kg.

En bit in på bommen borras ett hål och sedan monteras bommen med en kraftig träskruv med brickor på vardera sida.

Fäst ett ordinärt elrep längst ut till höger på bommen. Elrepet hålls då sträckt och när öppnaren aktiveras drar bommen in repet som stannar i handtagsisolatorn i den mittersta stolpen. Genom denna isolator leds strömmen.

Du står själv för vanligt elrep, samma du har i hagen, 3,5 meter klent virke, lite grus (för motviktspåsen) och en staketstolpe av trä. En normalhändig person bygger sin bomgrind på max en timme.


http://www.automat.nu
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 051
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej. Jag var i stallet idag med skolan och våran egna ridlärare sa att det inte rekommenderas att ha smycken i stallet som ringar och...
Svar
11
· Visningar
1 479
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 310
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp