grimma och hackamore

vinkelina

Trådstartare
Har en kompis som skall komma och rida som är helt oerfaren som ryttare. Funderade på vad jag skall lägga för bett på min häst och kommit fram till att hackamore blir bäst, vanligt tränsbett blir hon för stark på och rider normalt på pelham med dubbla tyglar=jobbigt för nybörjare

Dock vill jag ge kompisen en chans att själv prova styra och stanna samt att det ju är lite svårt att leda med hackamore, så vore ju praktiskt att slänga grimma ovanpå. Men "går" det att göra så?

Sv: grimma och hackamore

Jag anser inte att hackamore är ett bra nybörjarbett då nybörjare ofta håller balansen i tyglarna. Det är illa nog att göra det påvanligt tränsbett.
Att din vän dessutom skall få testa styra själv, då krävs det att man har stöd från handen och har tygeln sträckt=värdelöst på hackamore då eftergiften blir obefintlig om man inte sträcker ut tygeln helt. Att rida pass utan eftergift är något jag helst undviker, ännu hellre hos en nybörjare som inte lärt sig "finliret" än.
Personligen använder jag gärna hackamore, men då enbart ut i skogen på lång tygel, där hästen alltså inte skall jobbas i form med stöd på tygeln då jag inte anser att hackamore är speciellt optimalt för den typen av ridning.

Du kanske kan sätta delta på pelhamet, eller bara använda en tygeln i ringen högst upp? Skall ni mest skritta runt med dig bredvid behövs kanske inte starkare än så.

Du kanske kan rida lite slut innan kompisen ska rida? Och strunta i att ge kompisen tyglar första gången? Så att denne kan få lite pejl på vad balans på hästrygg är, så blir det bättre för både häst och ryttare vid nästa ridtur.

Zolt: Är det inte lite grymt att sätta delta på pelham när en helt oerfaren ryttare troligtvis kommer hålla balansen i tyglarna?
Delta är ju skit i sig, och blir inte bättre när någon ska dra i det.

Kan du inte fästa ett stigläder runt halsen som kompisen får hålla balansen med hjälp av, istället för i tyglarna?

har redan "handtag" på sadeln så det finns att hålla i. Det jag funderar över är hur jag lägger en grimma med hackamore utan att det blir klumpigt. I detta fall anser jag att hackamore är det bett som är vettigast. Jag kommer att gå brevid och leda hela tiden, men kompisen skall få prova på att svänga höger/vänster och stanna (kontrollkänsla) Jag vill inte leda i tygel för tycker själv att det känns obehagligt då man sitter på ryggen

Men har ni andra alternativ hur man leder smart med hackamore så dela gärna med er

Jag har ofta repgrimman under hackamoret, funkar fint. Om du inte har någon repgrimma kanske en nättare nylogrimma kan funka? Jag skulle nog ha grimman under, men det kanske beror på hur hacket ser ut? Jag har ett S-hackamore.

ah, repgrimma, det har jag ju inte ens tänkt på, hittar jag ju lätt i mitt skåp nånstans. Har ett ponnyhack men borde ju gå att ställa grimman

I mina öron låter det väldigt "dumt" att låta en nybörjare, som du dessutom vill ska få prova att svänga och styra, få göra det på hackamore. Hackamore är ju en väldigt skarp bettsling som kräver en erfaren ryttare.

Dessutom så kräver ju hacket en helt annan teknik, dvs mkt mer sits och mkt mindre tygel, vid vändningar än vad ett träns gör. Det verkar därför även av den anledningen dumt att låta kompisen få prova ngt som är så annorlunda.

Att hon blir stark på bett kan väl kvitta helt när det är en nybörjare som ska rida? Hon lär ju knappast märka någon skillnad. Däremot får hon uppleva hur det är att styra på ett vanligt bett.

Givetvis, men jag tror jag hellre hade haft pelham än hackamore om det nu är det som det står emellan. Delta var för att slippa två tyglar, men som du ser så skrev jag att en tygel i ringen högst upp hade varit det bästa isåfall.

Nej, jag tror att första gången någon skall få testa att rida så är det helt utan tyglar, och kanske hålla i manen eller i fegisrem (stigläder) just för att aldrig lära sig den ovanan att "rida med händerna", för trots allt är det ju så många nybörjare gör innan de lärt sig kroppskontrollen som krävs på hästryggen.

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 235
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 266
Senast: Gimlan
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 719
Senast: Sootie
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som... 2
Svar
20
· Visningar
3 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka