griffin vs wintec?

misan

Trådstartare
köpte en griffin cob dressyr i x-vid lite på vinst och förlust.. tyckte att den borde passa på nån av de tre då de alla har mer eller mindre raka ryggar och är "bredaxlade".
jag tyckte sadeln såg jättevid ut! men efter att ha provat, bara stillastående ännu dock, fick jag omvärdera. den var inte alls jättevid.
på valacken var den i smalaste laget. som han är nu gick det på vidden, men han är ju inte jättemycket riden och förhoppningen är att han bygger mer ryggmuskler.. dessutom var den nog aningens lite för svängd.
på båda stona var den bra i vidden och följde ryggen bra. hur det blir i rörelse är ju en lite annan historia men jag hoppas ena stoet kan ha den så jag kan träna i den.

problemet:
egentligen ville jag just nu mest ha en dressyrsadel till valacken, ska börja rida för tränare på honom tänkte jag, och på honom satt den sämst.. inte riktigt vad jag hoppats på, men vad gör man.:smirk:
alltså är en griffin x-vid nästan för smal och lite för svängd. vad kan då tänkas passa??
nåt som inte är jättedyrt...
har tidigare haft funderingar på en wintec cair, men är en griffin x-vid eller en wintec med vidaste (och är det tillräckligt i vidd) mest rak i bommen?

Sv: griffin vs wintec?

På min förra häst var wintecs vita järn för smalt, medan griffin haflinger/cob x-tra vid var lagom... men wintec har ju en sadel som heter wintec wide. Vet dock inte hur den är i förhållande till griffin...

Har ingen direkt koll på hur de är i bommarna, dock har jag hört av många att griffin ska vara rakare än wintec.

Wintec i xvid blir ju väldigt svängd, isf får du prova Wintec Wide. Men varken Griffin eller Wintec är ju rak...
Griffin XW är lite takformad och på de flesta rundryggade hästar verkar det som att den ligger ovanpå istället för att komma ner ordentligt. Så det behöver ju inte vara bomvidden, det kan avra sadelns konstruktion det faller på istället.

Hur ser din häst/ar ut?

*kl*

Och sen är Griffin MYCKET bredare i sätet än vad Wintec är...
Något att tänka på för ens egen skull.....

Säger som DC: Hurdan rygg har din häst?

Diabolical_Kitten skrev:
Wintec i xvid blir ju väldigt svängd, isf får du prova Wintec Wide. Men varken Griffin eller Wintec är ju rak...
Griffin XW är lite takformad och på de flesta rundryggade hästar verkar det som att den ligger ovanpå istället för att komma ner ordentligt. Så det behöver ju inte vara bomvidden, det kan avra sadelns konstruktion det faller på istället.

Hur ser din häst/ar ut?

men wintec wide finns bara i allround va?
jag har hört att griffin är någorlunda rak, men det är den inte tycker du?
om wintec är ännu mer svängd så går den förstås bort..

hm.. jag som tänkte påstå att valacken är mer takformad än de andra två och dels därför låg den sämre på honom. eller så är det helt enkelt vidden Och svängdheten det faller på. bossorna skulle behövt vara högre och lite smalare s.a.s. på just den här sadeln för att det skulle bli bra.:crazy:

ska ta kort på alla ryggar och med och utan sadel inom kort!

vad tros om en sadel från globus? isf 34, 36 el 38 i vidd? (om man utgår från att griffin x-vid är för smalt)

Wintec Wide är allround mot dressyr.

Wintec Wide med deras smalaste järn (110 grader) är nog rakare än Griffin COB. Det var längesen jag provade båda och ahr inte jämfört dom mot varandra då de inte passade för fem öre. Men Wintec är ju inte rak.

Skulle bossorna behöva avra smalare? De är ju redan jättesmala!
Detta ser jag som en stor nackdel med Griffin, de har väldigt smala bossor, Wintec är bättre i det avseendet.

Svårt att säga, för de har helt olika bommar. Griffin är bred nertill och Globus blir bred väldigt högt upp. Så där får du prova dig fram...
Men släng upp lite bilder på hästarna så kan jag ge dig tips på sadlar.
Är du abra ute efter dressyr?

Diabolical_Kitten skrev:
Wintec Wide är allround mot dressyr.

Wintec Wide med deras smalaste järn (110 grader) är nog rakare än Griffin COB. Det var längesen jag provade båda och ahr inte jämfört dom mot varandra då de inte passade för fem öre. Men Wintec är ju inte rak.

Skulle bossorna behöva avra smalare? De är ju redan jättesmala!
Detta ser jag som en stor nackdel med Griffin, de har väldigt smala bossor, Wintec är bättre i det avseendet.

Svårt att säga, för de har helt olika bommar. Griffin är bred nertill och Globus blir bred väldigt högt upp. Så där får du prova dig fram...
Men släng upp lite bilder på hästarna så kan jag ge dig tips på sadlar.
Är du abra ute efter dressyr?

smalare kanske var fel ord, jag menade högre och lite mer takformade.. är inte så bra på sadelspråk.:p

nej jag är inte bara ute efter dressyrsadel, egentligen.. men just nu känns det mest aktuellt och användbart, till valacken iaf. han kommer ju behöva utbildas och markarbetas ett bra tag innan det blir aktuellt med hoppning som inte går utföra i dressyrsadel.
vad gäller de andra två så är den ena i stort sett pensionär (=behöver ingen särskild sadel. hon kan ha den bomlösa jämt) och den andra ligger längre fram i ridningen än vad valacken, men hon är knappt hoppad ännu heller. dock tyckte jag vid snabb provning att griffin-sadeln var ok på henne, i stillastående, ska rida henne i den så fort jag hinner.

ska ta kort så fort jag kan också, måste bara komma ihåg att ta med kameran ut.. men det är nog så svårt..:angel:

nu har jag äntligen tagit kort och lagt upp, finns att se här:
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id43616_page0.html

sista kortet visar stoets profil, där griffin passar, men jag glömde ta med sadeln på..:angel:
resten är alltså valacken, med och utan griffin. varsågoda att kommentera!

har fått nys om en vid olympic jessica, tror ni det kan tänkas passa?

Ang. det sista du skrev om Olympic Jessica;)

Jag har förut innan jag red in min kille varit i kontakt med någon, men vem var det:mad: Det var en sida på internet, dom hjälpte till att hitta en passande sadel, man skulle skicka in en ryggprofil o.s.v

Men i alla fall, jag mailade henne och frågade vad hon kunde tänka skulle passa på min kille utan att se en ryggprofil. Och hon trodde att just en Olympic Jessica kunde passa honom, men hon var ju inte säker utan ryggprofilen men kanske....

Så om hon har rätt så passar Olympic Jessica på denna typ av rygg: Bild 1 Bild 2 (dålig bild...)

hm.. din häst såg lite mer svängd ut.. men det kanske är värt att prova. åh, så svårt att veta!

Ja, den kan nog passa (Jessican).

Prova: FB, Globus, Albion k2, Wintec Isabell/Bates Isabell, Clincher, Spalding Chapman, Lovatt & Ricketts.

wintec isabell, är det nåt annat än en "vanlig" wintec cair 500? jag vet så mycket som att bates isabell är lädermodellen av den förstnämnda.. men hade vi inte dissat wintec till honom? :confused:

misan skrev:
hm.. din häst såg lite mer svängd ut.. men det kanske är värt att prova. åh, så svårt att veta!
Ja, som sagt så var hon inte säker utan det vara bara genom att se på en bild som hon trodde det;)

Vi hade dissat Wintec 500 modellerna ;)

Isabellen har stora kilbossor som gör den rakare. Den är dock INTE rak i XW, men den är betydligt rakare än Wintec 500 serien. Men den kostar väl 8-9 000 i syntet tror jag...

Kan rekomendera alla sadlar med Cair!! Alltså Wintec och Bates! Har själv en Bates Caprilli Dressyr, och skillnaden på min hästs gångarter var helt enorm med den sadeln på!! Wintec sadlar är inte dyra, men Bates är bättre... smaksak tycker jag! Hoppas att du hittar en som passar!
Åsa

Ok, men då ska jag iaf hålla ögonen öppna efter isabellen..

Nu har jag bestämt att ta hem jessican på prov, den borde komma vilken dag som helst. Men mina funderingar ligger i om den är tillräckligt vid och om den kanske blir för lång?
Helt ärligt så har jag dålig koll på det här med sadlars längd. Jag förstår att det är viktigt, men t.ex. på stoet var det inga problem för hon har såpass lång rygg. Valacken är mindre, både på höjden och längden (135 i täcken) och jag vet inte var sadelläget slutar. Det måste jag ju lära mig!!:o
Har prövat att känna efter revbenen men det går inge vidare (han är inte i överhull så försök inte skylla på det;) ) Någonstans har jag läst att minst en hand framför virveln kan vara en regel. Stämmer det, eller kan man inte generalisera så?

Åsa: jag tycker också cair verkar bra, mest därför jag tittat på wintec.

Nej, så kanj man inte säga... En handsbredd på en ponny är mycket mer än en handsbredd på ett hbl på 170.
Om du vill kan du maila mig så kan vi fortsätta diskussionen där...

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 758
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 995
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka