grepphållning

C

CarolineNSV

Hur håller man händerna/fingrarna vid "två tyglar"? Finns det bild, eller bra förklaring? :D Är bara nyfiken.

Sv: grepphållning

ni kanske inte förstår min fråga... ;)
Svara gärna

Om det är "kandarfattning", med dubbla tyglar du menar, så brukar jag ha:

Bridongtygeln, mellan lill- och ringfinger

och

Stångtygel, mellan ring- och långfinger

Det är ALLTID bridongtygeln, som ska verka i första hand och stången, vid behov. Stången behöver INTE vara lika sträckt som bridongtygeln, den verkar ändå, när du lyfter handen.

Ok, tack :)
Rider inte med det, men började fundera på hur ni höll ;)

Jag håller bridongtygeln som en vanlig tygel och stångtygeln nedanför lillfingret.
1. för att pållen annars drar bridongtygeln ur handen och hänger sig på stången...
2. för att det är mest bekvämt i handen.

Har tyglar på samma sätt om jag mot förmodan skulle rida med graman...

Alltså en tygel som vanligt och den andra nedanför lillfingret vid två tyglar. :)

Vet att det inte är många som håller tyglarna som jag... :p

Jag håller stångtygeln mellan lill och ringfingret och bridongtygeln utanför lillfingret. Helt enkelt för att jag tycker det är bekvämast så. Man kan lika gärna flytta upp dem ett hack om man gillar det bättre.
Sen finns sk kallad 2+1 fattning där man håller stångtyglarna med vänster hand och bridontygeln som vanligt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 795
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama