Grenar från äppelträd

slant98

Trådstartare
Kan man ge grenar från ett äppelträd till hästarna? Det finns inga löv och grenarna har legat ett tag så är nog hyfsat torra… men är de okej att ge hästarna?

Kan man ge grenar från ett äppelträd till hästarna? Det finns inga löv och grenarna har legat ett tag så är nog hyfsat torra… men är de okej att ge hästarna?
Nei. Tørt gammelt tre kan få skarpe pinner når det knekkes. På min forrige stall hadde vi en hest som fikk pinne fra et gammelt juletre tvers gjennom benet / pipen

Jag skulle också vara försiktig med torra grenar, möjligen ge om det är tjockare stammar och man sågar bort utstickande pinnar som kan bli vassa om de bryts av.
Gissar dock att frågan gällde om det kan vara giftigt, så vitt jag vet så är det ingen fara om hästar äter på trä från äppleträd :)

Kan och kan.
Jag hade inte gett torra grenar. För det första brukar de inte gilla det speciellt.
Men om de gnager på det finns det risk för att det blir vassa ändar att göra illa sig på, eller så kan de nog få stickor.
Är grenarna fortfarande spänstiga och sega att bryta hade jag tyckt det var ok.

Men annars kapa hellre ned något sly och släng in.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama