Graviditet/amning småbarn och glutamat.Hur gör ni??

D

diartistakasha

Det finns ju massor av diskussioner om alkohol och amning tex och där har ju de flesta klara åsikter om vad som är rätt för dem. En del väljer ju tex att gå enligt lvismedesverkets linje med att det är ok med att dricka alkohol och amma och en del tycker att: nej, Jag vill inte riskera att utsätta mitt barn för detta "gift". Nu undrar jag hur tänker ni med glutamat? Det är ju tex inte tillåtet att ha i barnmat men är inte reglerat i någon annan produkt trots att det bevisligen har stora skadliga effekter på tex foster och små barn och även vuxna. Käkade ni endast hemlagad oprocesserad mat under graviditeten/amningen, uteslöt ni vissa glutamat bomber eller tänkte ni inte alls på det? och ni med små barn. Tänker ni på det där, ställer ni krav på dagis, och undviker det i kosten hemma, eller får de käka leverpastejs mackor, mamma scans köttbullar, färdiga såser eller tacos(med färdig kryddblandning då)?

Sv: Graviditet/amning småbarn och glutamat.Hur gör ni??

Jag undviker glutamat så gott det går hela tiden, så det var ju självklart att göra det även under amningen :).
Går man ut och äter vet man ju inte om det är glutamat i maten och jag resonerar som så att den lilla mängden inte gör så mycket i det stora hela.

Jag lagar så god mat att jag inte behöver smakförstärkare :D.

Håller med dig Nisse och mat från grunden är alltid godast :d Men det är inte alltid man orkar eller vet som när man äter ute. Jag kollar alltid E-nummrena när jag handlar.

Krav på förskolan hade jag, därför valde jag dagmamma då jag inte gillar maten som serveras på förskolan.

Jag äter inte mat med onödiga ingredienser så långt det går. Oavsett om det gäller glutamat, konstiga E-nummer eller konstgjorda sötningsmedel. Detta gör jag oavsett om jag är gravid eller ammar. Jag lagar mer eller mindre alltid mat från grunden.Skulle mina barn få i sig onyttiga eller onödiga saker då och då så överlever vi det okså-

Är det bevisat verkligen att det är farligt för fostret om kvinnan får i sig normala mängder glutamat?

Har aldrig hört att det skulle vara farligt för nån faktiskt i normala doser, vare sig vuxna eller barn.

Är det bevisat verkligen att det är farligt för fostret om kvinnan får i sig normala mängder glutamat?

Har aldrig hört att det skulle vara farligt för nån faktiskt i normala doser, vare sig vuxna eller barn.

Vad jag har förstått så är det ett ämne som lagras i kroppen - så kanske det inte är så farligt att få i sig den mängd som är i just en vara, men äter du flertalet varor med normala mängder så ja, you do the math :)

Och för att svara på frågan, jag försöker så gott det går att ha koll på vad jag stoppar i mig - gravid som ammande som alltid - och undviker allt onödigt så långt det går, även glutamat då... :)

vi undviker utan att gå till överdrift. Inte bara för sonens skull utan för vår. Vi lagar mat från grunden. Gör egna såser osv. Tacos äter vi ett par gånger per år med färdig kryddblandning. Men just idag bestämde vi oss för att göra egen nästa gång :)

Vi försöker undvika glutamat (precis som alla andra konstiga ämnen), men utan att överdriva.

Vi lagar sagott som allt fran grunden, och använder bara "rena" kryddor (förutom tacokrydda ngn gang/man).

Undviker, HELT!

Men det är för att jag inte tåler det. Började när jag var gravid. Fick kraftiga magkramper, diarre och ibland kräkningar beroende på mängd jag fått i mig.

Tog ett bra tag innan jag kom fram till vad det var jag reagerade på, men till slut kopplade jag, det var glutamaten.

Santa Marias tacokrydda innehåller inte glutamat, så den används (tycker inte jag får "rätt" smak med egen blandning).

Svårt att undvika ibland efter som det finns i smörgås skinka, korv osv... Värt när man äter ute, vanlig buljong blir jag också dålig av.

Har funderat mycket varför jag reagerade som jag gjorde när jag blev gravid, har aldrig tidigare reagerat "missbrukade" aromat på gurka förr bla. Men som sagt så fort jag blev gravid gick det inte längre, kroppen sätt att säga ifrån?

Undviker mat med den typen av tillsatser helt och hållet. Lagar den mesta maten från grunden (även såser) eftersom det blir så mycket godare då. Och man vet vad man får i sig.

Vad jag har förstått så är det ett ämne som lagras i kroppen - så kanske det inte är så farligt att få i sig den mängd som är i just en vara, men äter du flertalet varor med normala mängder så ja, you do the math :)

Och för att svara på frågan, jag försöker så gott det går att ha koll på vad jag stoppar i mig - gravid som ammande som alltid - och undviker allt onödigt så långt det går, även glutamat då... :)

Men om det verkligen vore så farligt, är det inte rimligt att det borde komma ut någon form av varning från t ex livsmedelsverket?

Och vilka skulle konsekvenserna av en ansamling glutamat i kroppen vara?

Är mest nyfiken, äter inte så mycket glutamat själv av den enkla anledningen att jag inte tycker det är gott, men det verkar så orimligt alltihop tycker jag, lite skräckpropaganda utan vetenskapligt stöd.

*kl*

Ärligt talat så struntade jag i mögelostar, rå fisk, blodigt kött och alkohol.
Mycket mer kommer jag inte på. Jag lagar mat själv och försöker undvika halvfabrikat, men jag undvek/undviker inte medvetet glutamat.
Jag Orkar inte lyssna på alla råd, eller få dåligt samvete för minsta lilla icke-biodynamisk-ekologiska morot som slinker ner. Mår jag bra på maten, och använder sunt förnuft för det mesta, så blir det bra i slutändan.

Mabuse tycker jag formulerade det bra (du ska inte med på höstmammeträff förresten? Kan vara kul).

Är mest nyfiken, äter inte så mycket glutamat själv av den enkla anledningen att jag inte tycker det är gott, men det verkar så orimligt alltihop tycker jag, lite skräckpropaganda utan vetenskapligt stöd.

Det är väl precis det rekommendationerna att inte dricka en droppe alkohol under amning har varit under alla dessa år.

Om det nu är bevisat att det INTE är farligt, men många ändå fortsätter att vara absolutister med motiveringen att "mjölken ska vara giftfri" är det väl relevant att fråga dessa människor om de väljer bort andra gifter?

Men var drar man gränsen? Ska man trampa sina egenodlade morötter, eller kan man köpa en påse på ica?

Men var drar man gränsen? Ska man trampa sina egenodlade morötter, eller kan man köpa en påse på ica?

Precis, hur svårt som helst! Därför är det intressant att höra människor resonera!

Jag minimerar själv intaget av sådant som jag vet är skadligt, eller som jag hört KAN vara skadligt. Bakar eget bröd, enbart kravodlade varor (av de som finns att få tag på), mycket sällan halvfabrikat.

Nä jag håller med det är jätte svårt att veta vart man ska dra gränsen. så det är därför jag la ut frågan. Jag är själv uppvuxen utan halvfabrikat så därför så använder jag naturligt inte mycket produkter med glutamat i. Trodde jag, men när jag började läsa så ingår det ju i hur mycket som helst. Och det har ju inte bevisats att faror inte finns utan snarare är det så att man börjar hitta att glutamat och aspartam samt kombinationen av dessa ämnen är boven till och påskyndar många sjukdomar och otrevligheter. Men forskning tar lång tid och under tiden agerar vi försökdjur. Glutamat finns ju naturligt i vissa produkter (soya tex) men nu läggs det ju till i alla möjliga produkter att det nästan är svårare att hitta produkter utan än med. Aspartam är ju inte på något vis naturligt och inte heller biologiskt nedbrytbart så det är ett rent miljöbrott att dricka tex light läsk.

Så här står det på konsumentsamverkan.se

En ytterligare skyddsmekanism i kroppen är den s.k. blod-hjärn-barriären som hindrar skadliga ämnen i blodet att nå hjärnans celler. Tyvärr skyddar barriären inte hela hjärnan, exempelvis är hypotalamus sämre skyddad mot glutamat.
Många av de hjärnskador forskarna kunnat koppla samman med överdosering av glutamat hittar man i den delen av hjärnan. Blod-hjärn-barriären är inte heller fullt utvecklad hos barn. Barn är därför extra känsliga för glutamat. Gravida kvinnor som utsätts för glutamat överför detta till det oskyddade fostret och bör därför undvika glutamat. Djur som utsatts för glutamat under dräktigheten födde ungar som var ointelligenta, kortväxta, kraftigt överviktiga och hade störningar av hormonsystemet. Även gamla har en försvagad barriär mot glutamatets giftverkan.

Det finns även starka indikationer på att glutamat påskyndar utvecklingen av demenssjukdomar som Parkinson och Alzheimers. Exempelvis är ett nytt läkemedel mot Alzheimers (Memantine) effektivt just för att det blockerar glutamat i hjärnan.

Jag tycker det räcker för mig att jag ska strunta i glutamat produkterna. för er som vill läsa mer så kommer länken här:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgfakta.htm

Men om det verkligen vore så farligt, är det inte rimligt att det borde komma ut någon form av varning från t ex livsmedelsverket?

.

Jo det är ju så här att livsmedelsverket gör som Eu vill så innan Eu kommer med en varning så lär de vara tysta, fast det är ju begränsat i barnmat. Men ska jag vara helt ärligt så litar jag inte mycket på livsmedesverket som myndighet, speciellt inte när rekommendationerna om alkohol har varit så felaktiga i många år. Jag tror att man måste agera lite själv och läsa forsknings resultat och hålla sig uppdaterad för att sedan ta egna beslut. Det kommer komma regleringar av användandet av glutamat det är jag säker på men, som det flesta myndigheter så är det mycket som ska hända innan det sker nåt. Det ska ju till några olyckor innan det kommer upp ett rödljus i en korsning så att säga;)

Och vilka skulle konsekvenserna av en ansamling glutamat i kroppen vara?

se mitt tidigare svar så länkade jag lite till lite forsknings resultat.:)

Jag har inte ens tänkt tanken :o Jag åt/drack inte lightprodukter, och ger inget sånt till dottern, men i övrigt har jag inte ens tänkt på det... läskigt :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka