gravidfördelar ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

redwine

jag är 38 och väntar mitt första barn, och har till min förvåing upptäckt att som gravid kvinna får man oväntat mkt omsorg från omgivningen.

Nu pratar jag inte om de närmaste utan från kreti och pleti. Speciellt "kvinnokollektivet"(som redan har egna barn)verkar se på mej med andra ögon.

Det är som att jag får vara med i deras klubb :angel: alltså jag vet inte hur jag ska förklara men som 38åring utan barn så är man inte en av dem, och det tittas lite misstänksamt på en. Nä´r ma sedan blir gravid verkar de kunna andas ut på något sätt.

Nu menar jag inte att omsorg är fel men ibland känns det som att man inte räknas som en riktig kvinna förrän man fått barn. Är jag överkänslig eller har ni kännt samma sak?

Ska väl tilägga att jag passar på att njuta i fulla drag av att det bara är gulligt med en putmage (äntligen efter alla år kan den få släppas fri)att brösten är skitsnygga, att en liten barn vill sätta bo i min mage, att jag och pappan till barnet gjort detta ihop och att alla är så snälla och förstående. Jag känner mej som jordens mittpunkt och väldigt speciell;) :bump:
 
Sv: gravidfördelar ?

Nej du är inte överkänslig. Det ÄR skillnad på att ha barn och vara utan, som kvinna. Det är liksom två läger och de utan VET faktiskt inte hur det är att vara mamma. De som har barn minns ju fortfarande hur det var när man var utan, men har gått in i en annan, oåterkallelig livsfas.

Vissa saker VET man inte och FÖRSTÅR inte förrän man fått barn själv! Därav kommer "klubbkänslan".

Jag fick själv barn för snart ett helt år sedan, 36 år gammal. Kan bara gratulera dig! :)
 
Sv: gravidfördelar ?

Du har så rätt, man känner sig verkligen speciell när man är gravid. Och för en gång skull kan man faktiskt njuta av att vara i blickfånget, för man vet att det är positivt. De flesta tycker ju någonting om gravida, och för det mesta bara bra saker. Så att få blickar när man har stor mage känns alltid positivt. Så jag passar bara på att njuta, eftersom min graviditet var så jobbig så var blickarna en av de få positiva sakerna under de månaderna.
 
Sv: gravidfördelar ?

Jag kan inte annat säga än att jag känner igen mig ganska mycket i det du säger..... hade bekanta med barn tex som alltid varit trevliga tidigare, men plötsligt när vårt barn kom möttes man med en helt annat typ av respekt på nåt vis.....
 
Sv: gravidfördelar ?

Jag är så bortskämd på jobbet, arbetar i stort sett bara med män. Gör bara lyxjobben. Direkt något är lite tungt så lägger jag bara det till någon annan och ibland när vi har riktigt tråkiga jobb som måste göras så får alla andra göra dem, fast jag nog skulle klara att hålla på några timmar med det. Detta är min bas/förman som bestämt detta och jag håller ju bara med.:angel:
 
Sv: gravidfördelar ?

Passa på att njuta! Gravida kvinnor möter vördnad, jag tror de allra flesta njuter utav att naturen har ordnat ett sådant mirakel att vi människor faktiskt kan ge liv och att det syns vart det växer!
Sedan är det nog så att de som själva upplevt att vänta på ett barn minns den fantastiska känslan och blir därför glada när de ser en bebismage.
 
Sv: gravidfördelar ?

Tycker mest det är irriterande när folk tar saker ifrån en för att jag inte ska lyfta. Jag har ju inte ont av det och så länge jag inte har det tänker jag bära.
 
Sv: gravidfördelar ?

Nu har ju jag aldrig varit så gravid att det har synts på mej. Fick missfall i 12,5 vecka. Men de som visste behandlade mej väldigt olika än vad de normalt behandlar mej. Den nuvarande sambon blev som förbytt. Han kom hem tidigt från jobbet för att mocka alla boxar, han red alla bångstyriga hästar och mer eller mindre tvingade mej till att lova att enbart rida de supersnälla.

Även "svärfar" blev som förbytt. Han tog också på sej massor med extra jobb.

Kvinnorna i min närhet gjorde dock ingen större grej utav det. Mest bara frågade hur jag mådde och snackade deras egna erfarenheter.
 
Sv: gravidfördelar ?

Lite off topic, men jag blir så glad när jag läser att du är 38 och väntar ditt första barn. Jag är 34 och har kämpat så många år för att bli gravid, och när det äntligen lyckades fick jag ett utomkvedshavandeskap. Det finns hopp alltså! :)
 
Sv: gravidfördelar ?

Lite off topic, men jag blir så glad när jag läser att du är 38 och väntar ditt första barn. Jag är 34 och har kämpat så många år för att bli gravid, och när det äntligen lyckades fick jag ett utomkvedshavandeskap. Det finns hopp alltså! :)

Till trådskaparen: Grattis!! Njut av din växande mage!

Till Kattenizze: ge inte upp! Jag fick mitt andra barn vid 38 (han är ett halvår nu :love: )och tycker själv att jag är i en perfekt ålder - mycket mera mogen för barn nu är vid 29 då jag fick ettan. Endel av oss mognar långsamt ;) !
 
Sv: gravidfördelar ?

Min kompis fick också en utomkveds innan jul och hon är 34 (blir 35) och läkarna var mycket optimistiska att hon skulle blir gravid igen även om ena äggledaren blev bortopererad. Nu har hon iofs ett barn sedan innan. Min mamma var 38 när hon fick mig och min mormor var 41 när hon fick barn och min mormorsmor 45. Nu hade de barn sedan innan, men det går att bli med barn efter 35 också. Lycka till.
 
Sv: gravidfördelar ?

Känner så väl igen mig i din beskrivning. Det ÄR så speciellt att vara gravid och något alla kvinnor med barn har delat, verkligen supermysigt!
Samtidigt kan jag känna att kvinnor kan vara "elaka" mot en om man inte har barn - man förstår inte alla möjliga saker tycks det och man kan ju lika gärna jobba julafton varje år om man inte har barn?? Som om man inte har nära och kära och ett fullgott liv ändå.
Visst har jag fått större förståelse för många saker sen jag själv fick barn inte minst att det som mamma är fruktansvärt jobbigt att höra sin bebis gråta (man börjar gråta själv), men jag hade ett väldigt bra liv fyllt av kärlek och närhet och skoj även innan barnet kom också.
 
Sv: gravidfördelar ?

Ja precis det var lite det jag ville åt...visst är det fantastiskt att vara gravid och roligt med alla som önska r en lycka till och blir glada.

Men...när man tror att man är bättre än andra eller förstår mer är värd mer för att man blivit mamma, och ser ner lite på de som inte är där, det är detta fenomen som stör mej.

Kanske är det fel forum att fråga på;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp