Gravid, tungt arbete och värk=massa oro...

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag är gravid i vecka 12+6 och jobbar som undersköterska i äldreomsorgen. Jag har sen vecka 8 fått ont när jag jobbar. Det drar och spänner i nedre delen av magen när jag måste skynda mig eller ta i, efteråt värker det till och från i en halvtimme innan det lugnar sig. Förutsatt att jag får möjlighet att ta det lite lugnare vilket inte är möjligt så ofta.
Den senaste veckan har jag börjat få ont i ryggslutet och höfterna efter arbetsdagar över ca 5 timmar, ibland så ont att det är svårt att röra sig när jag kommit hem och svårt att sova för jag vaknar av värken oavsett om jag ligger still eller byter ställning. Inte så praktiskt när jag slutat jobba kl 22 och ska börja kl 7 nästa dag...

Någon mer som upplevt något liknande? Behöver jag vara så orolig som jag är?
Orolig över hur barnet mår och orolig över att smärtan i rygg/höfter ska bli så illa att jag inte kan röra mig alls.

Frågade barnmorskan på inskrivningen förra veckan och hon mumlade bara nåt om att foglossning kan kännas så men att jag är så tidigt i min graviditet att jag inte borde ha några känningar alls för det får man inte så tidigt. Värken/spänningarna i magen verkade hon knappt uppfatta att jag pratade om... Min oro för hur jobbet påverkar min graviditet upplevde jag att hon mest viftade bort, som om jag bara ville ha en ursäkt att slippa jobba... Jag VILL ju jobba men inte på bekostnad av min eller mitt barns hälsa...

Om någon kännt av något liknande, kan ni inte dela med er av vad ni fått för förklaringar, hjälp och lösningar?
 
Foglossning kan komma när som undet graviditeten, även om det vanligtvis är i senare delen för de flesta.

Barnet behöver du troligen inte oroa dig för, men prata med chefen och se om du kan bli förflyttad?
Senare i graviditeten så kan du gå hem tidigare och få graviditetspenning, behöver du sluta jobba tidigare än så är det sjukskrivning.