Gravid, tungt arbete och värk=massa oro...

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag är gravid i vecka 12+6 och jobbar som undersköterska i äldreomsorgen. Jag har sen vecka 8 fått ont när jag jobbar. Det drar och spänner i nedre delen av magen när jag måste skynda mig eller ta i, efteråt värker det till och från i en halvtimme innan det lugnar sig. Förutsatt att jag får möjlighet att ta det lite lugnare vilket inte är möjligt så ofta.
Den senaste veckan har jag börjat få ont i ryggslutet och höfterna efter arbetsdagar över ca 5 timmar, ibland så ont att det är svårt att röra sig när jag kommit hem och svårt att sova för jag vaknar av värken oavsett om jag ligger still eller byter ställning. Inte så praktiskt när jag slutat jobba kl 22 och ska börja kl 7 nästa dag...

Någon mer som upplevt något liknande? Behöver jag vara så orolig som jag är?
Orolig över hur barnet mår och orolig över att smärtan i rygg/höfter ska bli så illa att jag inte kan röra mig alls.

Frågade barnmorskan på inskrivningen förra veckan och hon mumlade bara nåt om att foglossning kan kännas så men att jag är så tidigt i min graviditet att jag inte borde ha några känningar alls för det får man inte så tidigt. Värken/spänningarna i magen verkade hon knappt uppfatta att jag pratade om... Min oro för hur jobbet påverkar min graviditet upplevde jag att hon mest viftade bort, som om jag bara ville ha en ursäkt att slippa jobba... Jag VILL ju jobba men inte på bekostnad av min eller mitt barns hälsa...

Om någon kännt av något liknande, kan ni inte dela med er av vad ni fått för förklaringar, hjälp och lösningar?
 
Foglossning kan komma när som undet graviditeten, även om det vanligtvis är i senare delen för de flesta.

Barnet behöver du troligen inte oroa dig för, men prata med chefen och se om du kan bli förflyttad?
Senare i graviditeten så kan du gå hem tidigare och få graviditetspenning, behöver du sluta jobba tidigare än så är det sjukskrivning.

Mitt tips är att läsa på om foglossning, skaffa ett bälte samt kudde som stöd när du sover :)
 
En granne fick foglossning i v.8 med första barnet så visst kan det vara så. Be om remiss till sjukgymnast och se om ni kan göra nåt, annars sjukskriv dig så du inte behöver bli sängliggande resten av graviditeten. Ta symtomen på allvar, annars kan det bli illa.
 
Jag har i samtliga graviditeter haft foglossning som ett av mina första symtom, denna gång i v6 och tvingades hämta ut bälte direkt. Så det kan man få både tidigt och sent precis som det redan skrivits om i tråden.
Att det stramar och sträcker i magen är ganska normalt, både molvärk men också hugg. Alla muskler och ligament måste ju töja sig.

Ta upp igen med bm ( ring) eller vänd dig till vårdcentralen ganska omgående för hjälp med din ryggvärk, för tyvärr brukar den inte bli bättre under gravidresans gång.
 
Prata både med bm och din chef. Du borde, om möjlighet finns, få bli omplacerad under din graviditet.
 
En granne fick foglossning i v.8 med första barnet så visst kan det vara så. Be om remiss till sjukgymnast och se om ni kan göra nåt, annars sjukskriv dig så du inte behöver bli sängliggande resten av graviditeten. Ta symtomen på allvar, annars kan det bli illa.

Om man är beroende av sin inkomst så är det inte bara att sjukskriva sig, tyvärr.
 
Om man är beroende av sin inkomst så är det inte bara att sjukskriva sig, tyvärr.

Är det bättre att jobba så man är trasig ännu längre? Man får väl dra in vårt svenska skyddsnät om det är så att det inte går att lösa. Har man dessa symtom redan så tidigt är kroppen en tickande bomb om man inte tar det på allvar och det är liksom inte mycket att göra åt.
 
Är det bättre att jobba så man är trasig ännu längre? Man får väl dra in vårt svenska skyddsnät om det är så att det inte går att lösa. Har man dessa symtom redan så tidigt är kroppen en tickande bomb om man inte tar det på allvar och det är liksom inte mycket att göra åt.

Skyddsnätet täcker inte upp när man själv väljer ogiltig frånvaro. Det bör inte vara det första man väljer.

Det är bättre att börja med att prata med chefen och be om omplacering.

Finns det inga sådana möjligheter får man byta BM till en som lyssnar.
 
Skyddsnätet täcker inte upp när man själv väljer ogiltig frånvaro. Det bör inte vara det första man väljer.

Det är bättre att börja med att prata med chefen och be om omplacering.

Finns det inga sådana möjligheter får man byta BM till en som lyssnar.
Du menade så. Ja jag nämnde aldrig den detaljen men hade omplaceringsmöjlighet funnits hade personen förmodligen inte heller fått läkarintyg på sjukskrivning. Att ha läkarintyg på sjukskrivning under längre tid är väl självklart för alla anställda så man öht får ut några pengar, trodde jag.
 
Du menade så. Ja jag nämnde aldrig den detaljen men hade omplaceringsmöjlighet funnits hade personen förmodligen inte heller fått läkarintyg på sjukskrivning. Att ha läkarintyg på sjukskrivning under längre tid är väl självklart för alla anställda så man öht får ut några pengar, trodde jag.

"Sjukskriv dig" antyder inte att en läkare är inblandad. Men det kanske var det du avsåg.
 
Har du frågat din chef om förflyttning?

Jag började känna av fogarna redan i v 20 men lyckades jobba fram till v 25, då fick jag träffa läkare som sjukskrev mig fram till gravidpenningen började gälla.

Jobbar också i äldreomsorgen (hemtjänsten) och det var outhärdligt med foglossning!
Jag tog kontakt med sjukhusets sjukgymnast som klargjorde att det var foglossning, efter det besöket har jag användt bälte och TENS apparat.
Hon gav även bra information hur man ska undvika att sitta/stå. Fick även med mig ett glidlakan hem som jag har i soffan/sängen och kan säga att jag aldrig skulle överleva utan det , särskilt nu när jag är i v 35 och vändning i sängen är ett jäkla projekt utan glidlakandet. :D
 
Om någon kännt av något liknande, kan ni inte dela med er av vad ni fått för förklaringar, hjälp och lösningar?
Jag fick höra att värk där vid livmodern beror på att det är typ ledband som töjer ut sig när livmodern växer. Kan framför allt komma när man anstränger sig eller skrattar. Skulle inte vara något farligt även om det är obehagligt. Men det andra du har låter värre..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 768
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 533
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej! Söker hjälp och andra med liknande erfarenheter, känner mig just nu grymt ensam om mina problem... Var gravid för ett år sedan och...
Svar
3
· Visningar
12 544
Senast: Mirtai
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 417
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp