Gravid med unghäst under inridning, tips.

Zony

Trådstartare
Visste inte riktigt vars jag skulle lägga tråden så moderator får flytta tråden om den ligger fel.

Jag har en Islandsval -07 som jag ägt sedan ht -10, jag har påbörjat inridningen men har tagit det väldigt lugnt och försiktigt mest tränat från marken. Han är hur lugn och känns väldigt trygg att sitta på men det hjälper inte för jag är ändå rädd att det ska hända något, skulle aldrig förlåta mig själv ifall något skulle hända med bebisen.
Jag brukar träna honom vid tygeltag och rida honom från marken både i skog och på banan, men behöver tips på vad jag mer kan göra för att variera träningen. Jag har longerat, tömkört lite och går på vanliga promender för att vänja honom vid trafik. Jag funderar på att köra in honom i höst för att få mer variation är det korkat? Har fått lite olika reaktioner på det:-/
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Varför skulle det vara korkat att köra in hästen?

Jag tycker snarare att det är en bra ide och tycker absolut att du ska satsa på det :)
Rida in kan du göra sen i lugn och ro när bebis sitter i vagnen.

Om du har en inhängad ridbana så kan du ju löshoppa honom också så får han lite andra muskler.
De flesta hästar brukar göra det med glädje även om tekniken hos islänningarna ofta är kass...
Det tog min islänning ca 1 år innan han fick ordning på benen och kom på hur man skulle göra men nu hoppar han som en gud istället :love:

Annars kan du ju träna trickträning för att aktivera huvudet, min lillkille lärde ja att plocka upp spöt om jag hade tappat det :p
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Varför skulle det vara korkat att köra in? Körning är alldeles utmärkt om man inte kan eller vill rida. Dessutom är det alltid kul att ha en häst man kan köra när barnet kommit. Kan ta med hela familjen ut på en tur.
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Svar till båda,

En del säger att man förstör tölten om man kör. Jag har ju vuxit upp med travare och ägt travhästar så jag har kvar både sele och vagn, tror själv på att köra in honom. Löshoppa har vi funderat på redan, ska testa det nån dag i höst.
Bra ide om tricktträna, det hade jag inte tänkt på:)
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Jag säger så här: Är det DERAS häst? Nej. Då ska de hålla tyst. Du får göra vad du vill med DIN häst å länge du inte vanvårdar, misshandlar eller svälter den :) Då kan jag acceptera att andra lägger sig i. Men så länge man gör vad man vill med sin häst som inte den tar skada av kan folk hålla tyst. Tycker din häst om att bli inkörd sen är det bara en kul sak ni kan göra ihop :)
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Klart du ska köra in... Det är synd att så få unghästar körs in tycker jag. Det är ju jätteroligt att kunna köra sin häst! :)

Tölten kan du träna uppsuttet sedan, förstår inte varför den skulle förstöras av att han skrittar och travar med en vagn... men jag är ju ingen isis-ryttare.
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Svar till båda,

En del säger att man förstör tölten om man kör. Jag har ju vuxit upp med travare och ägt travhästar så jag har kvar både sele och vagn, tror själv på att köra in honom. Löshoppa har vi funderat på redan, ska testa det nån dag i höst.
Bra ide om tricktträna, det hade jag inte tänkt på:)

Alltså, tölten är ju ett genetiskt anlag så det är båg såklart. Kör in hästen. Ett kanonsätt att ge hästen rörelse utan alltförmycket belastning :) Har sj funderat på att köra in min ena isis.
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Har inga direkta råd att ge dig. Sitter bara i samma sits.Är också gravid och håller på att rida in min arab. Och ja man blir väldigt försiktig. Jag har tyvärr inte tillgång till någon ridbana utan bara vägarna att tillgå. Hon är tömmkörd en hel del innan och hade jag klarat/vågat att köra in henne ensam så hade jag absolut gjort det. Dessvärre så är det inte jag i familjen som kör in våra hästar utan maken och han har inte tid att hjälpa mig! Kort sagt självklart kan du köra in så gör det.:)
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Jag ser inget hinder att köra in hästen men frågan är om det är säkrare att köra än att rida? Troligen går det på ett ut så om det är för att du är orolig för att det ska hända barnet något så är det sisådär som alltenativ,
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Hej, är i exakt samma sits! Men att köra in låter jätte bra. Det är alltid en risk att hantera en häst pga storlek och att det är ett djur som kan reagera hur som helst, när som helst - det ska man alltid ha i åtanke.
Men att köra in hästen är inte så värst farligt, du kan ju förbereda hästen själv men se till att ha minst en person gärna fler första gången du ska koppla på vagnen.
Själv ska jag smöra in mig hos vänninan och fråga om hon har lust att rida honom under tiden.. ;)
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Kör in din häst! Det skulle jag gjort. Så länge du har hjälp till det.
Jag va gravid när jag red in min unghäst. Han precis skritta, trava och testa galopp innan jag bestämde mig för att sluta. Sen fick det bli tömkörning, longering och löshoppning. Och nu har jag en häst som är super duktig vid töm och longering. Jag är jätte nöjd :) När man precis fött barn är man ju inte heller så sugen på att rida unghäst. Så då tog jag hjälp av en vänn som red han lite innan jag vågade upp igen :)
Anledningen till att jag aldrig körde in va att jag hade varken vagn, utrustning eller tillgång till någon som kan något om körning :)
Lycka till!
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Svar till båda,

En del säger att man förstör tölten om man kör. Jag har ju vuxit upp med travare och ägt travhästar så jag har kvar både sele och vagn, tror själv på att köra in honom. Löshoppa har vi funderat på redan, ska testa det nån dag i höst.
Bra ide om tricktträna, det hade jag inte tänkt på:)

Det är det dummaste jag hört!

Du kommer inte förstöra tölten för att du kör in din häst! Min islänning är "inkörd" och han kan då tölta ändå, varken bättre eller sämre än innan vi började med körningen.
Finns ju en hel del travhästar som också gärna töltar ;)

Så kör in din islänning i lugn och ro, du lär ju veta hur man gör till skillnad från mig :p
 
Sv: Gravid med unghäst under inridning, tips.

Jag har både kört in, tricksat och ridit in min unghäst, och jag kan tycka att det finns flera saker att tänka på. Du verkar tänka mycket på att det ska vara säkert för dig och bebisen, och jag förmodar för hästen också.

Vid inkörningen tycker jag att det är viktigt att var snabb och smidig- det är ingen kafferast att tömköra en häst, varken utan eller med tillbehör (läs släpa, draglinor etc). När det kommer till att börja dra tyngre föremål och vagn hade inte jag velat vara gravid. Mycket för att det är väldigt stora risker med körningen: du hoppar inte bara ur vagnen och släpper hästen om det går sig illa, och din häst kan bli påverkad för livet om något tråkigt händer. Vid inridningen gör det absolut ingenting om du bestämmer dig för att hoppa av- hästen är fri och trasslar oftast inte in sig i något, men när du kör är det mycket därbak som kan skada och skrämma hästen. Summa summarum: hade jag varit gravid och känt mig relativt smidig, dvs. jag kunde gå och springa rätt normalt hade jag påbörjat inkörningen, men väntat med att sätta för vagnen och andra tyngre grejer. För mig har det tagit ca 1,5 år att få min häst från att inte kunna tygeltag till att gå med vagn på ett tryggt och bra sätt, så egentligen har du ju tid på dig om du vill ta det lugnt. Vagn etc kan du ju spänna för när bebisen är ute.

Ett annat råd som redan nämnts är trickträning, och då hade jag helt enkelt valt sådana tricks som är så säkra som möjligt för mig som människa. Det är rolig och varierad träning som gör hästarna mentalt aktiverade och skapar en fin kommunikation som du kan ha massor av glädje av både i inrdiningen och inkörningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 084
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 401
Senast: Cornelia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 077
Senast: Lisa2014
·
Western Som vissa av er vet så står jag med en 4åring som inte visade några arbetsmyra-tendenser första halvåret (2½-3 år) men som exploderade i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 503
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp