Gravid med nr 2 (tätt?)

Kalaspinglan

Trådstartare
Nu har jag gått ungefär halvvägs i graviditeten och funderar mer och mer över det faktum att jag faktiskt är gravid - och har ett LITET barn samtidigt (Filip hinner bli 15 månader när andra pluppar ut om allt går som planerat).

Kikar fortfarande, om än inte alls lika frekvent som tidigare, på webben och läser om fostrets utveckling och "så är det för mamman" osv. Men det stämmer ju inte hundra på mej. Hur är det egentligen att vara gravid med nr 2. När det är så tätt.

Hur kommer det att vara när bäsingen trillat ut. Hur är första perioden? Hur funkar det? Hur förklarar jag för Filip att han inte får pilla i ögonen på lillasyskonet? Osv osv osv osv osv osv osv....

Vill ni dela med er?! Både av graviditeten och första halvåret med två...
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Jag har tätt mellan mina tre barn, 17 och 15 månader imellan.
Det går bra,men man får skaffa sej mer rutiner än om man bara har ett. Vilket är bra, helt plötsligt inser man varför det är så bra att ha läggtider för barnen. (=vila för mamma och pappa)
Ibland blir storesyskonen lite svarsjuka. Tror det är viktigt att dom får vara med, att det är deras bebis också. Och när bebisen sover passar man på att ge tid åt dom större.

Tror man ska låta bli alla "Inten". Istället för att tillrättavisa att du får inte peta i ögonen, så visa var h*n får klappa och hur.

Sötast var min mans dotter, varje gång jag bytte blöja på bebis, så ställde hon sej brevid och bytte på sin docka:)
Hon fick några newbornblöjor att byta med.

Det finns ju dom med både tvillingar och trillingar som fixar det. Tror det viktiga är att ha rutiner och ta det lugnt:D

Man kan läsa saga för en samtidigt som man ammar den andra.

Ställ in en skön soffa eller fåtölj i barnrummet så kan du passa på att slumra lite medans du är med.

Det kommer säkert gå jättebra!

Jeanette - har nu fem barn + makens två ibland.
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Jag gick min andra lilla grabb i juli detta år, ganska exakt 15 månader sedan den första tittade ut i april förre året.

Jag tycker det har gått över förväntningarna med båda. Del äldste (Elis) är jätteduktig och har inte visat någon svartsjuka alls.

Det enda jag kan tycka är svårt är att hinna med att trösta om båda är ledsna, inte alltid det går att trösta båda samtidigt så det gäller att prioritera.
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Ingen aning! Vill bara säga grattis:-)

Väntar första i slutet av november!
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Tack tack!! :D
Vad skoj att du ska ha bebis. Jobbar du fortfarande? Funderade på en liten bukelunch snart... :D
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Tack för era svar.

Det är skönt att läsa era positiva svar. Av någon outgrundlig anledning så är så många i min omgivning så negativa och säger att "det kommer att bli sååååååååååååå jobbigt".

Klart jag förstår att det inte kommer att vara som att ha ett barn, men jag vet ju inget annat. Att Filip dessutom är ett väldigt aktivt och rörligt barn borde ju innebära att nr 2 i alla fall inte kan bli "värre". ;)
Egentligen är jag inte så orolig.. det kommer ibland, men det är nog mest .. ja, jag vet inte.. Det är väl helt naturligt att fundera, antar jag.
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Jadu Pinglan, du vet den där hovisen på buke som verkar ha koll :angel:, hon hade ganska exakt två år mellan ettan och tvåan och sen ytterligare 15 månader till trean. och hon har ju rett ut det....

Visst, det är mer jobb att ha två än att ha en, men det är samtisigt rätt smidigt att ha alla blöjbarnen samtidigt, så kan man städa ut skötbordet sen... Och det blir inte jobbigare än man gör det! Gör man sig till en gnällspik så blir det säkert en självupppfyllande profetia, men om man ställer in sig på att, tja, det löser sig nog, så gör det det!

Lycka till!
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Haha.. precis.. Varför har jag inte tänkt på att fråga dig för?! Det måste ha med bihålsinflammationen att göra... :D

Jag har precis den inställningen, att "det blir som det blir, och allt löser sig". Men när man hör så mycket runtomkring är det lite svårt att hålla modet uppe.

Just nu är jag ganska sliten. Det är ganska jobbigt att bygga hus, studera, ha barn, vänta barn och dessutom ta hand om alla andra hundra projekt... (tur man är mammaledig i alla fall)... Kanske är det därför jag är lite fundersam.. Jag vet inte...
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Tack!:)
Jobbar ungefär två veckor till!
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Jag tror att du har helt rätt inställning. Och försök våga be om hjälp när det finns möjlighet :) (det över jag fortfarande på :crazy:).
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Nääää!
Är helt bokad denna vecka.

Kan vi inte ta det nästa eller nästnästa!?
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Nu har jag gått ungefär halvvägs i graviditeten och funderar mer och mer över det faktum att jag faktiskt är gravid - och har ett LITET barn samtidigt (Filip hinner bli 15 månader när andra pluppar ut om allt går som planerat).

Kikar fortfarande, om än inte alls lika frekvent som tidigare, på webben och läser om fostrets utveckling och "så är det för mamman" osv. Men det stämmer ju inte hundra på mej. Hur är det egentligen att vara gravid med nr 2. När det är så tätt.

Hur kommer det att vara när bäsingen trillat ut. Hur är första perioden? Hur funkar det? Hur förklarar jag för Filip att han inte får pilla i ögonen på lillasyskonet? Osv osv osv osv osv osv osv....

Vill ni dela med er?! Både av graviditeten och första halvåret med två...
Vi har knappt 11 månader mellan våra. Det fungerade hur bra som helst.
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Det går nog att fixa (vill ha barnvakt till "stora" dottern i så fall).
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Har berättat det förr.

På neonatalavdelningen blev jag vän med en mamma som hade TÄTT mellan barnen!:D

Jag tror att det måste vara rekord. Finns nog inga syskon som inte delat livmoder samtidigt som det skiljer så lite mellan.

Dotter 1 föddes i juli.
I augusti blev hon gravid på nytt. 22 veckor senare föddes dotter 2!:bump:

Jag ser bara fördelar med att ha tätt mellan barnen!
Helst ca 1 år.
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Läste i söndagsbilagan till någon kvällsblaska att det inte alls var speciellt gynnsamt för barn att få syskon fort. De fick för lite uppmärksamhet och skulle må dåligt av det. Bäst enligt någon forskare var att ha runt tre-fyra år mellan.

Dessutom var det ofta så att mammor som ville ha barn tätt gjorde så av praktiska skäl. Enklare med en enda blöjperiod, och det var lättare ur erbetssynpunkt att "ta alla barn på en gång" och bäst ekonomiskt med dagersättningen om det första barnet inte hade hunnit fylla ett visst antal år (minns inte, läste inte så noga för jag blev så grinig).

Reportaget var väldigt vinkat tycker jag.

Det kändes som om vi som har tätt mellan barnen blir utmålade som lata och arbetsskygga :mad:
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Jag läste oxå det där, sambon vill att vi ska ha 3 år emellan så man inte har 2 blöjbarn samtidigt så jag kanske får vänta ett tag innan nästa(fick ju sonen i juli detta år), men jag är orolig att detblir för långt mellan barnen så de inte har ngt utbyte av varandra, 8 åringar har väl inte så mkt gemensamt med 5 åringar osv kan jag tänka.

& som du säger var det ganska vinklat, det fick föräldrar som skaffar barn tätt att framstå som de inte tänkte på barnen, men det där med svartsjuka kommer ju iaf, en nyfödd tar ju mer tid & mer uppmärksamhet oavsett hur gammal det andra syskonet är.
Jag hade gärna haft ca 1 år mellan barnen.
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Märkte ingen svartsjuka mellan nr 1 och nr 2.

Däremot när nr 3 kom så var storebror nästan 3 år och då kom svartsjukan!

Jag tycker att syskon som är födda tätt har en sådan enorm glädje av varandra och dom kan leka samma lekar osv.
Att det dessutom är praktiskt för föräldrarna är bara en bonus!

Dom här undersökningarna ger jag inte ett dugg för!
Nästa gång kommer det en annan som menar på att man ska skaffa barn tätt...;)
 
Sv: Gravid med nr 2 (tätt?)

Jo visserligen, men när du var 12 år umgicks du nog inte med brorsan lika mkt som du gör nu;), men jag förstår vad du menar.
Mellan mej & min bror är det ca 1,5 år & vi har haft mkt kul när vi var små, även om vi ibland sllogs så det blev sjukhusbesök:o
Mellan mej & syrran är det 19 år & vi har väl aldrig umgåtts så mkt, vi bor i varsin del av landet & har ganska lika åsikter när vi väl möts men det kan gå 5 år mellan de mötena.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp