Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Cowcaine

Trådstartare
Är det inte det ena så är det det andra. Nu är äntligen min häst ohalt och ska sättas igång efter +8 veckors vila. Själv har jag under den tiden hunnit uppnå gravidvecka 26 och givetvis några extra krämpor under den tiden, värst har varit senaste veckan då jag kännt av foglossning i främre fogen, samt att jag har en hel del sammandragningar. Har ett tungt jobb som sliter mycket också. Nu funderar jag på om jag ska upp i sadeln igen (går det ens med foglossning, har sån värk när jag kniper med benen) Frågar jag min sambo får jag blankt nej, han har varit orolig varenda gång jag ridit sen jag plussade. Men kan det förvärra foglossningen av att rida? Jag vill inte att den ska bli värre för då kommer jag inte klara av mitt jobb, och jag har minst 6 veckor till att jobba. Jag är så himla sugen, men jag inser att det är mycket som talar emot att jag kommer kunna rida mer innan barnet kommer. Har ni ridit med foglossning? Har den blivit värre av det? Kan det vara farligt, speciellt nu när varken jag eller hästen varit igång på så länge?
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Jag red och hade foglossning med bägge barnen. Det är inte farligt att rida med foglossning, det enda är att det kan göra ont. Men det märker du ju.

Min foglossning blev absolut inte bättre av ridning men egentligen inte sämre heller, det var mer att jag hade rätt ont efteråt och resten av kvällen när jag ridit, men nästa morgon var det som vanligt igen. Dvs ganska ont, men det var inte värre på morgonen när jag hade ridit på kvällen innan än annars.

Jag kunde absolut inte sitta ner, framförallt inte på hästar med lite större gång, för det triggade sammandragningar, likadant i galoppen. Så ordentliga dressyrpass gick inte så bra, hoppningen funkade bättre tills magen blev så stor att jag blev obalanserad.

Jag åkte av ena graviditeten också, och det rekommenderas inte. Inte för att bebisen skadades (jätteliten risk för det om man inte blir allvarligt skadad), utan för att det gör så jäkla ont att ramla av när man har foglossning, bäckenet tål verkligen inga smällar alls.

På plussidan så är träningen ridningen ger bra för foglossningen, man tränar precis de stabiliserande muskler som man behöver för att motverka foglossningen. Så de sjukgymnaster jag har haft kontakt med har varit positiva till ridning som träning när man är gravid, man märker ju själv när det börjar göra för ont eller balansen blir för dålig. Farligt är det inte, däremot.
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Jag är gravid i vecka 30 from imorgon. Jag rider trots foglossning. Inte varje dag och jag rider korta pass, max 20 minuter. Min foglossning blir inte värre av ridningen. Min BM har sagt att jag ska fortsätta rida så länge som möjligt för man mår bra av att röra på sig det lilla man kan. Att gå promenader är dock inte alls att föredra med foglossning. Detsamma med lyft och vridningar. Jag får för det mesta hjälp med stalljobbet pga foglossningen. För moment som mocka, lyfta, sopa är inte bra för bäckenet. Då är rida bättre. Men det gäller ju att man har en snäll häst och jag rider en D-ponny som inte har stora gångarter. Jag skulle inte kunna rida en stor häst med mycket gång, då skulle det göra för ont. Sammandragningar kan jag dock få ibland om jag sitter ner, men då pausar jag och skrittar och så går det över. Jag hoppar inte och jag rider helst inte ut för att vara lite försiktig. Nöjer mig med att rida på banan. Jag har ingen som motionerar min häst åt mig så jag gör så gott jag kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Okej, ja om det gör för ont hoppar jag u
Ju av, men de vore ju tråkigt om man inte märker de och sen får döont när man är klar! Ska nog prova en sväng imorgon bitti, bara hemma på gärdet. :-)
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Jag kunde inte motionera något alls under mina graviditeter pga stramande i magen.
Jag slutade rida i runt vecka 16 med första barnet. Kunde först rida igen när barnet var 5 månader ordentligt när foglossningen och alla andra besvär försvunnit.
Försökte simma under andra graviditeten men fick ge upp det lika snabbt. Fick ren smärta i magen.

Om din kropp mår bra för övrigt så testa. Du kommer känna var din gräns går och vad din kropp klarar av. Min gräns gick vid lätta promenader.
Det är så olika för alla. Jag hade inte klarat att rida med foglossning.
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Har ni ridit med foglossning? Har den blivit värre av det? Kan det vara farligt, speciellt nu när varken jag eller hästen varit igång på så länge?

Det är ju så väldans individuellt det där.
Vissa kan varken gå eller rida när de har foglossning.
Vissa får ont direkt, andra efter... Man får känna efter helt enkelt.

Jag kunde knappt gå, 100 meter var en pärs, men rida gick bra. Allra helst dressyrpass, en galopp i skogen var värre. Så det blev mycket dressyr för mig :D
För mig tror jag det handlade det om att vid korrekt ridning och sits "höll jag ihop" bäckenet ordentligt.

För min del var möjligheten till ridning min räddning, jag hatade att vara gravid, att knappt kunna röra sig, att behöva hjälp med allt, ont, osv... Så att rida höll mig vid liv kändes det som, få ut och göra det jag gillar allra mest utan att vara alltför handikappad :)

Sambon fick hjälpa mig upp med sadeln, och sen hjälpa mig upp men sen körde jag på själv.
Visserligen orkade jag inte mer än att rida varannan dag, men med varannandagridning höll både kropp och psyket ihop.

Farligt?
Menar du för din eller ditt barns skull?
Min barnmorska tyckte jag skulle rida så länge det kändes bra, och eftersom det kändes så bra red jag ända in i det sista. Hon tyckte barnet ligger så väl skyddat.
Själv var jag mer orolig när jag åkte bil än när jag red.
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Sen tror jag även det beror lite på hur magen sitter. Många upplever att den blir i vägen men jag hade turen att inte bli så stor. Magen satt dessutom ganska högt upp och långt in så den slog inte i sadeln förutom vid avsittningen så där fick jag svänga benet över mankammen på hästen istället.
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Red imorse, bara jättekort, men det gick bra, och varken jag eller hästen fick ont, så jag är nöjd! :-)
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Så bra :)

Det är jättebra om man kan hålla igång under graviditeten.
 
Sv: Gravid, foglossning och äntligen frisk häst

Ska tipsa om tråden i vårbarn 2013 så får du bättre svar än jag själv kan ge - men jo, foglossningen kan förvärras. Min häst var redo att sättas i arbete efter 6 månaders behandling av tänder när jag plussade. Hade inget annat val än att låta honom fortsätta stå på vila och har inte kommit igång med honom än (dottern är fem månader nu). Jag red sporadiskt andra hästar fram till v 20 ungefär. Jag har iofs andra värkproblem också men satt i rullstol andra hälften av graviditeten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 095
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 905
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 006
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp