Grävande kaniner

L

lolly

Hej. Min dotter har två kaninhonor och en kastrerad hane. Den ena kaninhonan är dotter till den kastrerade hanen och den andra är syster. De fungerar bra tillsammans. Just nu har den en utebur på gräsmattan med kompoststängsel runt så de kan skuttta runt på dagarna som de vill och äte gräs. Nu till problemet. Särskilt den ena kaninhonan är helt galen i att gräva hålor. Jag täcker igen med ny jord men gräsmattan blir inte så snygg igen. Vi flyttar buren från grävstället men efter bara några dar grävs det igen. Är det någon som har samma erfarenhet och har löst problemet? Nu har dottern lagt ut en låda till kaninerna med jord i som de ska få gräva i. de ska ju få leva så naturligt det går men vi vet inte om de väljer lådan än.
Erfarenheter? :crazy:

Sv: Grävande kaniner

Som du själv säger så handlar det ju om en naturlig drift, och jag tycker inte att det värsta som kan hända är att det blir några hål i gräsmattan. (Då ska man nog ha tygkaniner istället, om man tycker det.) Gräset växer ju tillbaks igen så småningom.
Jag vore mer orolig för att de skulle gräva sig ut, eller räven in.
Men vill ni prompt hindra dem så är det ju bara att näta botten.

Det är ingen fara för oss men huset är sålt och de nya ägarna vill nog inte ha hål i gräsmattan. På den nya platsen vi sska bo går det bra att gräva. Nu var det inte det frågan gällde.

Skaffa kaninbur m nät som botten. Flytta buren varje dag, så får de lite gräs o så blir det jämt slitage på gräsmattan. Annars kan man också repa gräs till dem o ge dem köcksrester, typ morotsskal o blasten...

Min kanin får vara ute och skutta i en hage med kompostgaller. Men han har aldrig grävt "hålor" i gräsmattan...
Bara lite sådär på "ytan" om man säger så.

Men han har ju oxå en sandlåda, så det kan vara en bra ide´ att ha.

Man ska inte ha nät i botten, för det är inte bra för tassarna!! Men om kaninen gräver så djupt, att den skulle kunna ta sig ut, är det bäst att ha den under uppsikt! Släpp alltid in dom på kvällen och kontrollera och fyll igen för djupa hål!

Lycka Till

Jag har nät i alla mina uteburar typ, har aldrig haft problem med några tassar pga det (och då har jag ändå över 30 kaniner...).

Men nätet hjälper inte så mycket för hålen... lite grävt blir det ju ändå, men inte så djupa då då...

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Idag när jag va ute hos våra två hermelinkaniner så insåg jag att den ena av dem låg för döden. Hon mådde bra igår så det måste ha gått...
Svar
4
· Visningar
2 393
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
R
Däggdjur Vi har en kanin på lite över två år och som vi haft sedan han "lämnade boet" Han är blandning mellan lejon och dvärgkanin är kastrerad...
2
Svar
27
· Visningar
4 789
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve