gräsbana - Hur?

Jazza

Trådstartare
Hej
Vi har en relativt platt och stor hage som vi tycker skulle passa att bli en gräsbana. Det plattaste området är ca 40 x 100m och är i dagsläget ganska "tuvigt", inte det bästa underlaget.

Hur har ni anlagt era gräsbanor? Vilken frösort har ni använt? Tanken är att banan ska klippas med en åkbar gräsklippare.

Banan kommer att användas relativt lite och bara under sommaren då det redan finns en vanlig ridbana. Kom med tips och råd!
Tackar på förhand
/Jazza

Sv: gräsbana - Hur?

Börja med att fräsa upp hela banan med traktormonterad knivfräs eller köra med tallriksharv eller kultivator, jag skulle nog föredra knivfräs.Det körde vi med hemma och det blev kanonbra från att tom ha vuxit sly på marken.

Sedan kör du med ringvält eller Cross-Kill eller liknande så stampar till ytan och sår med gräs för fotbollsplan eller lite tåligare gräsmatta.

Om det behövs kan du sedan gräset kommit upp "strössla" med sand eller lite grovt grus för att göra ytan hårdare, detta görs ofta på tex fotbollsplaner.

Sv: gräsbana - Hur?

Tack för tipsen.

Vad heter grässorten som ni har använt? Rider ni mycket på banan och hur håller den?
mvh
Jazza

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: WBanna
·
Anläggning jag har länge velat ha en ridbana där jag kan träna på sommaren och slippa betala ridhus avgift för hela året, när man ändå bara är där...
Svar
3
· Visningar
2 329
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama