Gräsätar-problem

E

Egonson

Jag har endast ett problem med min häst, och det är att när man är ute och promenerar med henne drar hon oförberett ned huvudet för att äta i diket. Det händer även när man ska ta ut henne ur hagen, innan man har hunnit vända runt henne utanför grinden så är huvudet nere i gräset.
Jag har försökt vara sekunden före henne, "vibrera"/skaka i ledrepet etc. Det hjälper för ett tag, men hon börjar iaf igen efter några gånger.
Hur får man henne att sluta utan att använda "hårda" metoder? :confused:

Sv: Gräsätar-problem

Det går inte utan hårda metoder....frågan är väl mer hur stort "problemet" är....kommer du "aldrig" in med hästen, eller tar den bara nån tugga??

Mina får fika när jag leder dom, men dom får även gå när jag säger ifrån...att äta gräs är väldigt naturligt för hästar...för du har väl hört ordspråket: Gräset är alltid grönare på andra sidan :D

Har jag "brådis"...så tar jag bara tag i grimman istället...då äter dom aldrig...skulle inte falla dom in.

Detta går att fixa utan hårda tag, men frågan är hur stort problemet är.

Det enda som hjälper är att vara super konsekvent, d.v.s att ALDRIG låta hästen beta när du hanterar den.
Så frågan är hur du vill ha det i första hand.
Hästar vill ju äta minst 16H per dygn, men själv tycker jag att man kan kräva en timmes betesfri period då man hanterar dom.
Men som sagt var det gäller att vara konsekvent, mina hästar får aldrig beta när jag hanterar dom, bara för att de lättare skall hålla isär när de kanske får, och när de kanske inte får.

Så hur vill du ha det?

martha: Oftast känns det som om jag "aldrig" ska komma in i stallet.

Jag anser att hon inte behöver beta utanför hagen, eftersom hagen är jättestor och full av gräs och annat gott att äta.
Så hon äter säkert mer än 16h per dygn i vilket fall som helst, om inte ännu mer vilket jag tror.

Jag har funderat lite och jag får nog, som ni säger, vara konsekvent och helt enkelt inte låta henne beta alls när jag hanterar henne.
För det är ganska enerverande, jag kan inte stå ute på gården och rykta utan att hon ständigt har huvudet i marken.
Isf måste jag be någon att hålla upp huvudet på henne och det är inte alltid det finns någon tillgänglig.

Senast ändrad av en moderator:

det där har jag också funderat på(kan ingenting om nh bara så ni vet ;) ) ..min medryttarhäst (ponny :D ) gör också så där jämt och ständigt,fast jag låter han äta stör ju inte mig så jättemycket,och han skulle nog ändå inte bry sig om ifall jag försökte få honom att sluta så det e ingen ide att försöka ;) :D
det enda jag har funderat på är ibland när barn frågar mig vad dom ska göra med hästar som drar iväg med dom till första bästa grästuva,om den som har hand om hästen i vanliga fall brukar låta den äta är det då rätt att säga till barnet att "rycka upp" huvudet på hästen? man är ju inte konsekvent men annars kommer man väl aldrig därifrån?

Jag vet ju hur JAG vill ha det...mina får äta när jag leder till och ifrån hagen, tar jag tag i grimman äter dom inte....kör jag äter dom inte...nemasproblemas...fast jag har inte så många som är intresserade av att äta på vägen till eller ifrån hagen, men dom som vill....dom förbjuder jag inte att ta nån tugga...

Jag vet inte vad ni har för hästar, men att vara konsekvent är inte ett rättesnöre för mig....och det funkar ändå.

Att reagera innan hästen har gått för långt hjälper mycket! Ofta korrigerar man inte hästen förrän den redan har nosen i backen - fastän den tänkte tanken långt innan. När hästen börjar ställa huvudet åt höger eller vänster korrigerar man den till att titta framåt.

Om man kan få hästen att stå still annars ex ute på gården eller på stallgången med bara grimskaft och grimma, så brukar inte det vara några problem med ätandet heller.

Med hästar som inte vill stå still brukar jag öva det. Beroende på hur hästen är ger jag olika mycket frihet. En relativt känslig och hanterad häst får alltså mer rep än en häst som är hårdare och okänsligare.

I vilket fall. När hästen tittar bortåt gör man små "bumps" i repet tills den tittar rakt fram igen. Tittar den mot dig - sätt upp handen eller tryck huvudet tillbaka tills den tittar framåt igen. Har hästen ner huvudet - lyft då i grimskaftet såpass att det tar stopp innan hästen når backen (helst långt tidigare!)

Det viktigaste är att man efter varje korrigering och så fort hästen tittar framåt att det inte finns något tryck i grimman. Se till att grimskaftet hänger rakt ner däremellan! Om du vill kan du hålla upp grimskaftet så att det blir en liten "mage" på repet. Då känner sig inte hästen fast, men du har ändå kontrollen.

Ja, det är svårt att förklara i text. Hoppas något kanske går att använda...

Lycka till!
Camilla

martha skrev:
Jag vet ju hur JAG vill ha det...mina får äta när jag leder till och ifrån hagen, tar jag tag i grimman äter dom inte....kör jag äter dom inte...nemasproblemas...fast jag har inte så många som är intresserade av att äta på vägen till eller ifrån hagen, men dom som vill....dom förbjuder jag inte att ta nån tugga...

Jag vet inte vad ni har för hästar, men att vara konsekvent är inte ett rättesnöre för mig....och det funkar ändå.

Men du får nog hålla med om att dina hästar inte är i typen som trådskaparens. Tror inte det hade hjälpt henne att leda i grimman för att undvika betningen.
När hästen fått för sig att den är starkare än hanteraren, så är det bättre att vara totalt konsekvent för att inte förvilla för den.

>Álin
Tee Showah inlägg kan du nog lära lite av.
Men skulle vilja ändra lite...
Om du blir uppmärksam på din häst, så vet du till slut när den TÄNKER gräs, DÅ korrigerar du...
Att korrigera när den lyckats snappa upp lite gräs är meningslöst, då blir det bara bestraffning.
När hästen sänker huvudet UPP med det igen.
Och gärna innan dess... (TÄNKA GRÄS)

Precis - det var det jag menade: att när hästen TÄNKER "gräs" så korrigerar man!

Tack för att du förtydligade det!

:)

Camilla

min ponny tar inte en tugga och om han försöker säger ja bara nej å då tar han genast upp huvut. är jag faktist otroligt chockad över fast så fort min mamma ska på promenad med honom elller någon annan åker huvut ner i backen.

Jag hade samma problem med min dam :smirk: . Du kan "bumpa" med repet när hon har tagit ner huvudet. Alltså snärta till med handen så att det går som en våg längs repet bort till hästen, svårt att förklara över internet. Bumpa när hon har tagit en tugga så fattar hon bättre vad det är hon inte ska göra än om du gör det innan.
Börja försiktigare & använd fyra faser så att hon inte blir överrumplad av en hård smäll på nosen direkt. Första fasen behöver inte vara nåt med repet utan det kan vara nåt ljud man gör också, typ en smacking. Sen bumpar man men repet lite löst & hårdare allt eftersom. Det hjälpte mig iaf!! Hoppas det går bra för dig.

Jag har samma problem med min ponny...
Men det är bara det att när jag väl fått upp huvudet å ska börja gå kör han ner hovarna i marken å vägrar att röra på sig! oerhört frustrerande.. men efter lite snurrande på grimskaftet vid baken brukar det gå framåt men sen går han lååångsamt in mot stallet... :D allt för att jävlas med matte :devil:
är det däremot på kvällen när han ska in och få mat så småtravar han gärna brevid (säger ju givetvis till när han gör det)

När jag har råkat ut för de problemet ber jag om bakdelen o går.
Tinkern tog lite mer arbete på andra plan innan "följsamheten" funkade lika bra.
Att äta gräs är ju någonting naturligt,så det är ju inget fel dom gör

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 687
Senast: LenaH
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 685
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross