Gräs Turbo!!

My Horse and I

Trådstartare
Jag har en valack 5 år som nu i början på betet när gräset är starkt
beter sig som om han är havre toppad ,helt galen i brudarna mm..

Är det fler som upplever att deras hästar blir lite hetare när dom går på bete så här i början av sommaren????:)

Sv: Gräs Turbo!!

Jag konstaterade igår att min gamla dam som i vanliga fall har nerverna på utsidan, igår påminnde lite om ett gammalt ridskoleök.:rofl: Hon påverkas inte av värmen, vilket vi har haft de senaste veckorna. Däremot blir hon påverkad då hon går på gräs, velket hon har gjort i ca 4 dagar. Lite loj så där. Tycker det är skönt med en häst som man inte behöver sitta och vänta på en brall:D!

Jag konstaterade igår att min gamla dam som i vanliga fall har nerverna på utsidan, igår påminnde lite om ett gammalt ridskoleök.:rofl: Hon påverkas inte av värmen, vilket vi har haft de senaste veckorna. Däremot blir hon påverkad då hon går på gräs, velket hon har gjort i ca 4 dagar. Lite loj så där. Tycker det är skönt med en häst som man inte behöver sitta och vänta på en brall:D!

Ok,hon blir alltså slö,min blir turbo från lat ....

Haha, här finns en 4-årig vallack som får "förbeta" lite i en hage bredvid stona en stund per dag. Sommar, sol och heta brudar! Maken till tjejtjusare.. Tänk denna bild, men utan snö, vinter och med mer vältrimmad man :angel:

18924910.jpg

(Av någon konstig anledning ser den jättesuddig ut, kan vara min skärm..)

Jag har en valack 5 år som nu i början på betet när gräset är starkt
beter sig som om han är havre toppad ,helt galen i brudarna mm..

Är det fler som upplever att deras hästar blir lite hetare när dom går på bete så här i början av sommaren????:)

Du bör ha i åtanke att denna turbo mkt snabbt kan dö ut i form av fång, just nu fullständigt exploderar det fång så ha det i åtanke främst efter som du skriver att den går på starkt bete.

Du bör ha i åtanke att denna turbo mkt snabbt kan dö ut i form av fång, just nu fullständigt exploderar det fång så ha det i åtanke främst efter som du skriver att den går på starkt bete.

Det är jag fullt medveten om ,men det handlar om ett halvblod med spring i benen, ej överviktig. Men det är helt rätt även halvbloden kan få fång..Så visst jag kollar att det är svala hovar varje dag:eek:

Japp, hon blir mycket lugnare! Var samma sak på ridturen idag. Jag satt på en lunkande dam, skulle kunna tro att det var en nordis!

Hrmpf! I sådana fall finns det undantag från "vanliga" nordisar...(Apan papan)

Det jag däremot har märkt är att pållen vid hantering är annorlunda. Inga direkta hyss, utan bara...snäll! Tror nog på en kombination av gräs och värme.

På ridturerna, jaa, när jag tänker på det så kan han nog vara än mer pigg än vanligt. Vid dressyrarbete måste han få springa av sig lite innan vi börjar med det mer koncentrerade arbete.

E det kanske så att han tagit på sig flockledare-uppdrag, att han blir väldigt hingstig kanske och inte får lugn och ro? Vet en häst som blev sådär på betet....

E det kanske så att han tagit på sig flockledare-uppdrag, att han blir väldigt hingstig kanske och inte får lugn och ro? Vet en häst som blev sådär på betet....

Ja det stämmer !!!hingstig men inte stressad ...det går 6 ston i hagen brevid och gissa om jag måste släpa lilleman ut ut hagen.
Jag får hoppas intresset svalnar....:eek:

Så var min pålle i sin ungdomsdagar!
Han fick inte ens en liten gräsmage på betet för han hade fullt upp att få bestämma i flocken!
Samt att uppvakta brudarna!

Det vände väl i 10 års åldern (nu16) då blev han helt tvärtom, han förvandladers från en "piggelin" till "segplopp" efter 1 dag på betet!!

Så var min pålle i sin ungdomsdagar!
Han fick inte ens en liten gräsmage på betet för han hade fullt upp att få bestämma i flocken!
Samt att uppvakta brudarna!

Det vände väl i 10 års åldern (nu16) då blev han helt tvärtom, han förvandladers från en "piggelin" till "segplopp" efter 1 dag på betet!!

Ok DET finns hopp alltså;tack och lov har han lugnat sig ,värmen gör väl sitt men han vrålar ibland så att man tror det har hänt nåt:eek:

Min valack har blivit helt kär i två av sina brudar! Kan bero på att han är fux och det är två fuxston (sen var båda brunstiga när vi släppte dom på betet också...) så han tokgnäggar efter dom när dom inte är i närheten.
Sen blev det massor av spring iaf de första dagarna, kusarna kunde vara genomblöta av svett när man tog in dom! (de går inte ute dygnet runt än) :eek:

I övrigt är han faktiskt lugnare än vanligt av värmen. Nästan lite lat.
Om vi säger såhär;
jag HAR knappt ett "travkommando" till min kuse eftersom han älskar just gångarten trav. Har brukat vara svårare att få honom hålla skritten, så det har räckt att tänka trav och smacka en gång så travar han. Idag fick jag kicka till med skänkeln och driva som en tok med sitsen och fick honom inte i trav förrän efter en halv volt! :o (och ja, EGENTLIGEN förstår han skänkeln...)
Andra valacken som får gå själv stackarn, han har brännt på som sjutton i hagen ett par kvällar i rad. Fullt ös fram och tillbaka. Skulle vara intressant att höra hur han varit att rida! :D

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
872
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka