Gräs - innehåll?

Sv: Gräs - innehåll?

Se det som ett hö med mycket bra värden och högt vatteninnehåll. Försommargräs kan ligga på en kvot på 14 ca om det är ett åkerbete.

Jag kommer helt ärligt inte riktigt ihåg vad ens ensilaget innehåller just nu *skäms*

Jag vill eg bara veta om det är höga sockerhalter och mkt stärkelse i gräs

Näringsinnehållet i bete varierar lite beroende på vilka växter som finns där. Torrsubstansen består till 65 % av kolhydrater. Sockerinnehållet påverkas av växternas ålder och av temperatur och solljus.

Ett försommarbete innehåller per kg 2,2 MJ, 30 g Smb Rp och TS halten är 20 %.

Sockerinnehållet i gräs varierar beroende på utvecklingsstadium, tid på dygnet, väder, sort.... Oftast räknas även fruktaner med i "socker" i gräs, även om de hanteras helt annorlunda av hästen. Detta beroende på analysteknik.

Gräs innehåller ingen, eller försumbara mängder, stärkelse. Baljväxter, som klöver och lusern, innehåller stärkelse, men i ganska små mängder.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 105
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka