Grannen kom just med katten...

snurran

Trådstartare
Hjärtat höll på att stanna då jag öppnade dörren och en granne stod med gammelkisse i famnen. Hon sa att kisse legat i en låda på deras bro och att hon verkade ha något problem med bakänden :crazy:
Påkörd var min första tanke.
Sen blev jag ännu mer fundersam efter att ha klämt, dragit, tryckt på katten utan att känna något avvikande.
Sen insåg jag... Hon LÖPER :eek:
Började fundera hur det kunde komma sig. Hon är ju steriliserad.
Efter några sekunders chock kom jag ihåg att kattor kan ha kvar sitt löpbeteende trots detta.

Måste nog ta en promenad till grannen och förklara att det inte var så illa ställt med gammelkatten så hon inte oroar sig mer :o

Sv: Grannen kom just med katten...

Tur att det inte var värre!:D
Kom att tänka på en sak när jag läste inlägget,
hur länge löper egentligen en katt? kommer dom in något slags klimakterie som vi människor gör när dom blir äldre?

När de löper känns det som: För evigt :crazy: Helst om de skrälar och krålar och gnuggar rumpan i ens ansikte... Men annars är det ungefär 5-8 dagar, en del löper med 2-3 veckors mellanrum hela året, andra 2-3ggr per år.
Någon form av klimakterie vet jag inte om det förekommer hos katter?

Ja jag förstår ju att den stackars kvinnan fick en mildare chock.
Provade släppa ut kisse en stund då jag skulle vittja postlådan, då trycker hon magen mot backen, skjuter upp svansen och steppar med bakbenen. För en som aldrig sett en katta i löpen förstod jag efter kisses uppträdande att det kunde misstolkas som om hon var skadad :rofl:
Tilläggas bör väl att jag snabbt tog kisse under armen och gav henne husarrest tills hormonerna lugnat sig :angel:

*KL*

Löper de även om de är steriliserade? Och när börjar de löpa? Och vad gör man när de löper?
Ja, jag har haft katt hela mitt liv - enbart hankatter:D Nu har jag dock en hona på 14 veckor och undrar vad jag har att vänta mig.

fick hjärtat i halsgropen då jag läste dom första raderna jag också :eek:

vilken tur att det inte var värre :)

*KL*

Löper de även om de är steriliserade? Och när börjar de löpa? Och vad gör man när de löper?
Ja, jag har haft katt hela mitt liv - enbart hankatter:D Nu har jag dock en hona på 14 veckor och undrar vad jag har att vänta mig.

Det är ganska vanligt de behåller löpen även om de inte kan bli på smällen. Vid steriliseringen knipsas äggledarna, därav behållen löp.
Vid kastrering tas hela livmodern med stockar och ledare bort, de flesta veterinärer föredrar detta framför sterilisering.

Jag har två kattor hemma. Gammelkisse beter sig som ett tvättäkta byaluder då hon löper, skrålar, knorrar, gnider sig och krälar omkring.
Lillkissen får som bara häftiga vibrationer på svansen och nåt lågmält enstaka knorrade ljud.

Jag tyckte att jag såg en blodfläck då grannen höll henne, det var ju mörkt ute på bron. Sen såg jag att det bara var en röd plastdetalj på hennes jackärm. Jag kände liksom paniken ett tag :crazy:

Det är ganska vanligt de behåller löpen även om de inte kan bli på smällen.

Vid steriliseringen knipsas äggledarna, därav behållen löp.

Vid kastrering tas hela livmodern med stockar och ledare bort, de flesta veterinärer föredrar detta framför sterilisering.

Jag tror faktiskt att numera är "sterilisering" enbart ett sätt att säga "kastrering av hona", eftersom klassisk sterilisering förekommer knappast längre numera.
Det blir lite som i engelskans "spaying" = honor och "neutering"= hanar - och i bägge fallen avses kastrering.

Men vid kastrering är det lätt hänt att det blir kvar en större eller mindre bit av äggstocksvävnad. Då produceras det fortfarande en del könshormoner - och därav det ibland tydliga löpbeteendet.
I "elakartade" fall får man ibland gå in igen och putsa färdigt från äggstocksvänvnads-resterna.

*KL*

Ja, om man har otur (alltså även om de är kastrerade och varken har äggstockar eller livmoder kvar). Finns inget att göra, det är bara att stå ut. Men vi upplever iaf att hon löper mer sällan och mindre intensivt nu när hon är kastrerad, alltid något! :grin:

Jag tror faktiskt att numera är "sterilisering" enbart ett sätt att säga "kastrering av hona", eftersom klassisk sterilisering förekommer knappast längre numera.

Men i det här fallet ÄR det sterilisering, dvs. äggstockarna borta, livmoder kvar.

Hon är INTE kastrerad, så detta fallet används rätt uttryck. Katten är som nämnts gammal.

Visst kan man.

Men att nästan 10 år senare komma till veterinären och kastrera en steril katt. Nej tack. Skulle kännas lite som att ta in en hankatt, ta bort den ena pungkulan, vänta 10år och sedan låta operera bort den andra. (Och ja, jag vet att det inte är samma sak, men för mig lika otänkbart).

Hon är steril, vi slipper en massa oönskade kattungar som kanske aldrig får ett ordentligt hem. Nu var det ju lite olyckligt att grannen blev skrämd av att kisse var i "löpet" :crazy:

Nejdå, de håller i sig 2-3 dar med uppehåll nattetid :)
Det jobbiga är ju om hon ska fortsätta skrämma slag på gamla tanter i byn :angel: De flesta är ju djupt religiösa och kanske tar lite illa vid sig :D

Ja, om man har otur (alltså även om de är kastrerade och varken har äggstockar eller livmoder kvar). Finns inget att göra, det är bara att stå ut. Men vi upplever iaf att hon löper mer sällan och mindre intensivt nu när hon är kastrerad, alltid något! :grin:

Nej, alltså jag menar inte vad man ska göra åt löpet. Utan vad man ska göra när de löper. Håller de sig rena eller kommer det att ligga blod i hela soffan t.ex.? *smånervös*:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka