Grand danois

J

jojjogalopp

Hej jag har tagitt över en grandis och nu e det så att han har stora ligg sår på båda arm bågarna i fram .
Hur får man bort det??
jag har provat med idomin men verkar ej fungera är det någon som har förslag??

Sen har han tre klor som är av ,växer dem ut och hur länge kan det ta? Nog att dem va äkligt långa och skulle klippas men nu när jag släppte han så gick dem av.

Sen har han ett sår på inner låret som skulle behövas tejpa men dem sa att det slickar dem bara bort så frågan är ska man låta det vara eller ska man smörja nått på det med.

tråkitt att behöva se hundar som ser ut så här:cry:

Sv: Grand danois

Jag tycker att du ska ta och kolla upp hunden hos en veterinär, dom kan säkert råda dig vidare.

Jag tycker oxå du kan fråga en vet om såren, men jag hade iaf skaffat den en tjock o mjuk bädd, min sov på en bia-bädd+ett tjockt täcke (sov täcke från typ jysk) som var vikt så det blev fyr-dubbelt plus några fleece-filtar.

Vad gäller liggsåren så tycker jag att du borde testa lägga ut plädar eller mattor på hans favoritsovställen.

Hade en Rottis som hade tendenser till liggsår, men lyckades mota tillbaka dem med lite mattor :)

Klorna skulle jag nog rådfråga en veterinär om. Men sådant kan ta himla lång tid...

Om såret är ytligt så kan du köpa Protein salva på typ Granngården och smörja med.
Det hjälper till att läka såret fortare :)
Har alltid en liten tub sådant hemma, och den är suverän!

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ta lång tid innan liggsåren försvinner. Stora hundar har det nästan alltid tyvärr. Min rottis har små tryck kvar sen jag tog över henne för 4 år sen och hon var jätte stor (tjock) och tung. När hon kom hade hon jätte stora på alla benen.

Se till att hunden ligger mjuk och då gärna på äkta fårfäll som motverkar avlastar tryck (gärna fäll på en biabädd). Smörja kan man göra men att se till att den ligger mjukt är det viktigaste. Och se till att hunden håller vikten och inte är för tjock. Inte för smal heller för det kan också ge liggsår på utstickande höftben mm.

Ang. såret på låret så tycker jag du ska sätta krage på han så han låter det vara. Och tejpa? ska du verkligen göra det. Är det inte bättre att åka till vetrinären och låter dem fixa i hop det. Kanske behövs ett drenage?

Och klorna ska du gå till vertinären med. Det kan hända att de behöver opereas bort eller dylikt och görs inte det kan hundstackarn få infektioner och mycket ont.

Låter som hela hunden behöver en genomgång.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 990
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 857
Senast: Dino
·
Hundhälsa hej! Jag har ett problem med min Grand Danois, som ni förstår är han en riktigt stor hund och väger nästan dubbelt så mycket som mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka