timme

Trådstartare
hej!
min syster rider för en trännare och nu senaste gången hon red för henne så satte tränaren på graman på hennes ponny för att hon inte bär sig och för att min syster ska få känna hur det känns när hon höjer ryggen.då undrar jag vad ni tycker om dte?jag tycker inte om hjälptyglar:omen jag undrar om nackdelar och fördelar?
jag har ingen särskilt vana av graman så vet inte exakt hur den funkar:crazy:

Sv: graman

Jag tror inte att det kan vara fel att testa det bara för att få känna hur det känns när hästen rundar sig.

Felet är väl om gramanen används ständigt istället för att lära sig rida.

Jag ser inget positivt med graman alls. Det skulle möjligen vara att den trycker ner skallen på hästen om man nu skulle vilja uppnå den effekten. Som tidigare nämts arbetar inte en häst i form bara för att man sätter på en graman.

ja precis;)
för hon skulle nämligen rida på den när hon rider i paddocken t ex

Det som jag reagerade på, är att det står "för att hon inte bär sig och för att min syster ska få känna hur det känns när hon höjer ryggen."
En graman gör varken så att hästen bär sig eller får hästen att höja ryggen.

ne det tänkte jag oxå när hon berättade för mig men dt va så tränaren förklarat för henne:confused:men hon menade att hon skulle få känna på hur det känns när hon går med ryggen rätt:confused:

Det där låter som en jäkligt dålig ursäkt från tränarens håll!
Men sen finns det ungefär lika många tränare som det finns stall, så om du inte är nöjd med tränaren, tvivla inte med att försöka med någon ny! Det är så man lär sig, genom olika synsätt för att berika sitt eget!
Man måste inte tycka som tränaren bara för att det är en tränare!

Hästen höjer inte ryggen och arbetar i rätt form för att man sätter på en graman.
Jag tycker att din syster ska byta till en tränare som kan förklara med ord hur du får hästen att arbeta rätt i stället. Det är ju det en tränare är till för :-).

En graman fungerar så att man drar ner-in hästens nos mot bringan, det har inget med att hästen bär sig att göra utan sätter bara huvudet i en viss position.

Enda gången jag kan se en andledning till att använda graman är på en häst, givetvis väl genomgången och frisk, som reser sig i tid och otid eftersom man då som ryttare kan förhindra att hästen slår över då den inte kan få upp huvudet och därmed får svårare för att resa sig.
Då ska ryttaren också vara väldigt duktig och veta vad den pysslar med.

Graman ska aldrig användas för att någon ska "få känna hur det känns när hästen rundar sig" för det gör den inte av en graman, en person som behöver få känna det sätter man på en riktigt duktig häst medans man tömkör/longerar den i en bra form.

Graman är en bra hjälptygel. men att höja ryggen, gå på tygel osv osv kommer inte ske med graman.

Håller med. Byt tränare! Vitsen med tränare är ju att man ska lära sig.
Vill han/hon att din syster ska få känna hur det känns kan man ju longera hästen medan din syster sitter på.

graman får hästen att kröka på huvudet om man inte vet hur man ska använda den. allt häger på ryttaren. jag har varit så dum och använt graman och nu ångrar jag det. allt hänger på att lyssna på hästen, jag rider i repgrimma på mitt fullblod då rider vi dressyr :)

Graman är en bra hjälptygel. men att höja ryggen, gå på tygel osv osv kommer inte ske med graman.
:bow::bow:

Du måste ju fortfarande rida! stadig hand och rida framåt mm (men det gäller ju alla hjälptyglar). Grejen med graman är ju att du får lite hjälp TILLFÄLLIGT om du har en häst som tenderar att köra upp huvudet och springa ifrån jobbet. Sen när hästen har jobbat rätt ett tag och lärt sig/satt muskler så behövs den inte. Men det fodrar ju fortfarande att du kan rida.

Och om man ska använda den även utan sin tränare så anser jag att man bör vara väldigt erfaren, då det är lätt att bara dra ihop hästen...:crazy:

Många tycker att det är en värdelös tygel (kan det bero på bristande kunskaper??) men helt värdelös kan den ju inte vara eftersom VÄLDIGT många toppryttare använder den!

ja sen har jag oxå då fått tipset att andvända denna på min travarherre som gärna springer iväg från jobbet och kör upp huvudet och drar iväg då men jag andvänder gärna inte hjälptyglar överhuvudtaget...
han behöver ju musklas rätt och det men blir det verkligen lättare med graman ett tag?:crazy::confused:
den är ju spänd så den drar ner huvudet på hästen tycker dte är fusk eller har jag fel?:o

om din ridtravare inte har så mkt muskler så tkr jag verkligen inte att du ska använda graman. det är extremt mkt fusk. du kan ist träna fattningar öka länga korta göra serpentiner samt rida slalom sånt hjälper mkt mkt bättre än någon graman :)

Kl

I och med att hästen själv måste hitta sin form finns inga korrekta genvägar, det tar inte 5 min a la graman att känna hästens "rätta form"

tycker som de flesta andra att tränaren bara verkar okunnig och det är nog inte fel att se sig om efter andra tränare :S

om din ridtravare inte har så mkt muskler så tkr jag verkligen inte att du ska använda graman. det är extremt mkt fusk. du kan ist träna fattningar öka länga korta göra serpentiner samt rida slalom sånt hjälper mkt mkt bättre än någon graman :)

ja precis :)
jag kör mycket övergångar,serpentiner osv och klättring osv och det går mycket bra nu:)
jag har aldrig gillat hjälptyglar det är ju bara fusk:crazy:
ja jag har aldrig gillat den tränaren hon rider för,men hon verkar gilla henne och lyssna på mig dte gör inte syrran:ohaha

fast det är inte fusk att använda graman... vadå fusk liksom?

Det är inte lämpligare för någon häst att springa som en stjärnkikare än att vara inramad med någon typ av hjälptygel.
Men självklart kommer inte lydnad och muskler ocs av sig självt.

Det fina med just graman, till skillnad från tex. snodd och inspänningar är att man kan reglera tyglne. Man behöver inte dra in nosen i bringan. Den kan mest hänga och rama in... det är inte fusk!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Äpplet.
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama