gräs och träning?

Lavinia

Trådstartare
Hjälp!

Nu ska jag på ridläger om 1,5 vecka och vi kommer rida ca 2 timmar/dag. Pållan har tidigare år klarat sej bra på bara gräs, men då har vi inte tränat, utan mest ridit långa turer i skogen. Hur mycket mat ska jag ge henne träningsveckan? Hon kommer gå i gräshage hela dygnet, utom när vi rider. Hur skulle ni fodra henne. I vintras klarade hon sej på 100 gram havre, mineraler och massa hösilage, men då tränade vi varannan vecka. Nu tränar vi varje och än så länge har hon fått klara sej på bara gräs. Borde jag börja fodra upp henne nu så hon orkar, eller ska jag chansa på att hon klarar sej på bara gräs. Ska jag ge havre eller betfor om jag ger henne kraftfoder. Hon blir lika galen på båda, men vet. rekommenderade betfor i höstas, för det ger mindre fett..
Känner lite att jag sitter mellan olika läror här, eftersom mina tränare fodrade alla hästar lika när jag jobbade där, men jag har fått lära mej på senare tid att inte ge så mycket kraftfoder.. Tips önskas/ Lavinia, mycket förvirrad
 
Vet inte riktigt, men om det var jag och min häst så skulle jag ha börjat rida igång lite den här 1,5 veckan som är kvar. Rida lite hårdare och börja ge kraftfoder. På det sättet kan du öka kraftfodret i samma takt som du ökar på ridningen. Du kommer då att känna ungefär vad hon behöver för att orka och hålla sig fin i hullet. Om hon blir knäpp på havre och betfor så ge någonting annat. Min häst får exempelvis krafft grund och korn ca 1L av varje/dag nu under sommaren. (hon äter bara hö, inget gräs, ca 10 kg/dag) Dessutom ger jag 1 dl betfor morgon och kväll men det mest för att hon tycker att det är gott samt att kornet ju dammar. Vill du inte ge betfor så kan du kanske bara hälla över lite vatten.
:rofl:
//Malin
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Miingla
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
893
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 488
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 966
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp