Grädde i silaget?

Pontevecchio

Trådstartare
Öppnade en ny bal med hösilage igår och hittade två fläckar på olika ställen på balen.

Fläckarna var vitt klet, såg lite gräddigt ut.
Rörde runt lite och de var väldigt lokala, syntes inget på silaget runt om. Kunde heller inte känna att det luktade konstigt.

Kunde inte finna några hål i plasten el liknande.

Frågan är:
Vad är det?
Och är det skadligt?

Ska man slänga hela balen eller bara det just runt dessa fläckar?
 
vet inte vad det kan vara, men jag skulle bara slänga "kakan" och inte hela balen. Det blir onödigt spill då! Men håll koll på höt resten av balen också!
 
Det är nog jäst och ofarligt. Men jag har aldrig stött på "klet" som du skrev, jag har bara stött på torrt vitt. Jäst skall försvinna om man gnuggar på det, mögel försvinner inte. Hade det varit mögelklet så hade det luktat illa och varit grönt.
 
Hejsan!
Jag tror inte du behöver oroa dig. Det är ganska ofta det blir så som du beskriver på hösilage. Det beror på att det blir en process i och med att du konserverar höt, som du ju gör när du plastar in det i plastbalar. Tror det blir en typ av sockerlösning eller något liknande men jag är inte helt säker. Men så länge det inte luktar illa(mögel) så brukar det vara just det jag beskrev.
 
Jag skulle helt klart klassa den där "kleten" som mögel, för säkerhets skull. All mögel luktar inte. Om det bara är på något enstaka ställe skulle jag rensa bort det och en del runt omkring.
 
Oftast är det jästsvampar då man ser vitt slem i balen. Detta är inte speciellt farligt, MEN i och med det har funnit tillgängligt syre som gör att jästsvampar kan utvecklas i balen finns det troligtvis även mögelsvampar som är på tillväxt också. Så var lite försiktig med sådana balar.
 
Man kan tyvärr inte enkelt säga att mögel på ensilage/hösilage är grönt till färgen, för det stämmer inte med verkligheten. Differensen i möglets utseende är nämligen stor, och alla färgvarianter mellan vitt och grönt förekommer.

Däremot behöver man inte kassera hela balen om man hittar ytmögel utan kan ta bort det mögliga partiet och ett relativt stort område omkring det. Mögelgifterna "hoppar" ej i balen.

Som exempel på problem/sjukdomar som anses vara orsakade av mögel eller snarare mögeltoxiner kan nämnas RAO (COPD), diffusa symptom som nedsatt tillväxt, reproduktionsstörningar och allmänt nedsatt immunförsvar.

Risken för mögeltillväxt är störst i torrt ensilage/hösilage eftersom dessa saknar skydd av en genomgången ensileringsprocess.

Jästsvamp brukar ses som vita prickar i ensilaget. Prickarna luktar ofta etanol/ättika och om känns tröga om man gnuggar dem mellan fingrarna. De brukar också färga av sig, dvs det blir vitt mellan fingrarna. Jästsvampen är inte farligt i sig, däremot vittnar förekomsten, precis som någon redan sagt, om att plasten varit otät och luft kunnat komma in. Detta kan naturligtvis bädda för andra hygieniska problem, t ex oönskad bakterietillväxt.
 
Som CLEO säger så är det en utfällning av socker som du hittat, det är inte ett dugg farligt, och silage som inte ännu har möglat men tänker göra det (lurigt hö) blir ofta mörkt och fuktigt samt att det senare börjar lukta väldigt illa av jäst.. hö som är missfärgat och luktar illa ska slängas (allt som är dåligt och 10 cm till runtom)..

smaka på den vita fällningen så känner du att det smakar sött :)
 
Oj! tack allihopa för er hjälp!

Mitt hö ska ha en TS på ca 55% så är ju ganska blöt.

Är rätt mörkt i färgen men det tycker jag hösilage är?

Vad gör man om detta fenomen (jäst) uppkommer ofta?
Gör bonden nåt fel vid processen då alltså så man bör byta leverantör eller?

Hur pass skadligt är det att fodra hästar med jäst?
 
Jästutfällningarna blir inte kletiga utan snarare smuligt och lite strävt i konsistensen när man gnuggar det mellan fingrarna. Jag håller fortfarande på att den "klet" du hittade i balen är mögel.

Jämför med med dessa bilder som är från SLU.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 878
Senast: trollmamma
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 433
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: Maria_81
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 709
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp