GP-råttan

C

Challe99

Det finns fem arter av hamsterråttor. De är uppdelade på tre släkten: långsvansad hamsterråtta, kortsvansad hamsterråtta (två arter) och så då jättehamsterråttor. Det finns två arter jättehamsterråttor: Cricetomys gambianus (Gambiansk hamsterråtta) och Cricetomys emini (Afrikansk hamsterråtta). C. gambianus är vanligare i fångenskap.

storrattan8_orig_SE.jpg

Bild: Daniel Olovsson

gp-church1_orig_SE.jpg

Bild: Daniel Olovsson

För att inte överbelasta råttiz-tråden så tog jag mig friheten att fixa en egen tråd för snack om detta underbara djur. Text och bilder här ovanför har jag lånat från (länk raderad av moderator) och där kan du även läsa mer om GP-råttan.

Låt tråden löpa väl <3

Senast ändrad av en moderator:
Sv: GP-råttan

Underbart djurslag
Kräver en hel del, med mer information och fakta och en seriös moderator skulle jag faktiskt kunna tänka mig adoptera. Men vill absolut inte bli en som ej klarar av och får lämna bort. Jag ska veta vad jag ger mig in på.

Underbart djurslag
Kräver en hel del, med mer information och fakta och en seriös moderator skulle jag faktiskt kunna tänka mig adoptera. Men vill absolut inte bli en som ej klarar av och får lämna bort. Jag ska veta vad jag ger mig in på.

Ja dom är jätte fina. Men jag skulle inte klara av att ha en sådan. Såg en för ett tag sedan som såldes för 1200, men den verkade inte haft ett okej liv tidigare och var väldigt bitsk. Skulle nog tänka mig ha om jag hade ladugård med stora voljärer :) Men jag är fullt nöjd med vanliga råttor som jag har just nu :)

En fråga jag har om dom är om dom inte är flockdjur och behöver en artsfränd?

Nej, GP-råttor är inte flockdjur. Hanar är så pass teritoriella att man garanterat får rejäla bett om man inte tvättar händerna när man handskats med en hane och går vidare till nästa. Honor kan i vissa fall bo ihop, men oftast börjar de bråka när de blir könsmogna.

Nej, GP-råttor är inte flockdjur. Hanar är så pass teritoriella att man garanterat får rejäla bett om man inte tvättar händerna när man handskats med en hane och går vidare till nästa. Honor kan i vissa fall bo ihop, men oftast börjar de bråka när de blir könsmogna.

okej, det förklarar en hel del :)
Om man skulle ha en GP-råtta hur "förvarar" man den. Den som sålde sin
hade den i en hundbur.

Jag kommer aldrig skaffa mig en GP-råtta men det är jätte intressant att lära sig om den :bump:

Tja, en stor bur helt enkelt. Voljär, ihopbyggda kaninburar, papegojbur, finns en massa lösningar. Man får vara beredd på att lägga en massa pengar på buren dock, somliga GPs tuggar sönder även gallret... Det gjorde Anders med sin voljär tex. De ska enligt lag ha minst 20 kvm dock, eller 6 kvm om de får springa löst på 20 kvm minst 4 timmar/dag. Det går att få dispens på burmåttet iom att måtten man får gå efter är djurparksbestämmelser, men det gäller att ha det skriftligt ifall man får en inspektör på besök så man kan styrka det. Hur det än är så gäller det att ge de plats, en vanlig köpevoljär man har råttor i funkar ofta inte tex. Har sett folk som har såna till sina GPs, helt sinnessjukt i mina ögon - jag menar, min Anders var ca 75 cm lång, han skulle inte ens kunna ligga raklång i en så liten bur...

Hundbur skulle jag absolut inte rekommendera till GP. Dels för storleken, så stora hundburar finns mig veterligen inte. Dels för skaderisken. Har haft två honor som bodde i hundbur hos tidigare ägaren och de gick genom gallret bäst de ville, vilket slutade med att den ena skadade sig på buren.

Hur tam kan en GP-råtta bli?

Shit, skulle en sådan komma lös om man inte var hemma så skulle den nog kunna göra stor overkan på huset :P Vet när en av de små råttorna rymde en natt och käkade upp sladdarna till stereon. Vågar nog knappt tänka på vad en GP kan göra då :O

Det beror helt på förutsättningarna och personkemin. Vissa funkar helt enkelt inte med vissa personer, och är hanteringen fel så kan man glömma att man får en tam GP. Får man hem en otam GP som hunnit växa upp som otam så är det ofta näst intill omöjligt att få den tam... Och så finns det förstås de som får helt rätt förutsättningar, som blir helt underbara. De blir enmansdjur och kan attackera andra för att skydda ägaren bland annat, om man inte tränar GPn till att tolerera andra personer. Ändå blir de sällan så tama att de söker skydd hos ägaren om de blir rädda tex. Det är ruggigt svårt att förklara hur tama de blir tyvärr, det är som att försöka förklara hur vit snö är :p

En GP kan göra ruggigt stor skada ja. Vet folk som fått hål rätt genom både dörr och vägg bland annat. Själv fick jag både en voljär och en parakitbur demolerade... Och då var det inget vekt hemmabygge heller, utan Anders pajade helt enkelt gallret på de ändå. Det är inte svaga käkar de har precis, utan man får snällt vara beredd på att det kostar multum att flytta om man bor i hyresrätt tex just för att det inte bara är lite avrivna tapeter som det brukar vara med tamisar :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka